IKARIKAR http://www.ikar.sk

10 rád o písaní (18.5.2011) Celkový počet komentárov: 7
 

     Annie Dillardová je americká spisovateľka, ktorá už ako 29-ročná získala Pulitzerovu cenu a k tomu tisíc dolárov. Patrí k najznámejším súčasným anglicky píšucim autorkám. Jej knihy sú na popredných miestach v mnohých rebríčkoch – 100 najlepších spirituálnych kníh 20.storočia, tiež rebríček 100 naj románov, 100 naj esejí či 100 naj populárno-náučných publikácií.

     Alexander Chee navštevoval jej hodiny tvorivého písania od roku 1989 a veľa sa naučil. Zostavil zoznam bodov, podľa ktorých treba písať, ak chcete čo najefektívnejšie osloviť čitateľov.

     Ponúkame vám akúsi esenciu – 10 rád a k nim komentár portálu Mám talent. Veríme, že vás inšpirujú, donútia zamyslieť sa a možno aj zapracovať na svojom diele:-)

1. Nehody, tragédie, nešťastia a katastrofy umiestnite dopredu, čo možno najbližšie k začiatku.

Musíte čitateľa chytiť do svojich osídiel, navnadiť ho, šokovať, pritiahnuť. Musíte dosiahnuť to, aby vašu knihu nepustil z ruky a ak, tak len s veľkým sebazaprením. Musí byť zvedavý na to, čo sa stane – nenechávajte si všetky veľké zlomy, skvelé scény na neskôr. Čitateľ tam ani nemusí dôjsť...

 

2. Nikdy necitujte dialóg, ktorý môžete jednoducho zhrnúť.

Určite nedávajte do úst postáv citáty v citátoch, ale prerozprávajte ho – pútavo, vtipne, napínavo.

 

3. Ak chcete, aby váš príbeh žil, používajte živé slovesá. Mŕtve slovesá rodia mŕtve vety.

Hoci to vieme, v zápale písania sa im nevyhneme. Neuvedomíme si to a aj preto je mimoriadne dôležitá revízia textu. Okrem iného si vtedy všímajte mŕtve slovesá, nahraďte ich, prípadne vyhoďte a oživte text inak. Čitateľ to ocení!

 

4. Rozhodne sa tiež vyhýbajte klišé, duplicitným slovám, vypchávkam.

Učiteľ tvorivého písania William Zinsser tvrdí, že „Bohato zdobená próza je ťažko stráviteľná, všeobecne nezdravá a občas spôsobuje nevoľnosť .“ Hádam nechcete zle svojím čitateľom? Tak vyhoďte všetky hlúpe, prvoplánové a triviálne klišé. Skráťte vety i slová, šetrite cudzími slovami a neopakujte sa.

 

5. Všetky akcie a napätie, ktoré máte v príbehu, sú dobré len natoľko, nakoľko dobre vyberiete slovesá.

Nezabúdajte, že v príbehu sa musí niečo stať a musí niekam dôjsť – to pripomínal už veľký Mark Twain. To napätie a akciu vytvárajú najmä postavy, ktoré musia byť naozaj živé...teda až na mŕtve postavy:-) Neuchyľujte sa však k podvodom, rôznym zázrakom, nadprirodzeným silám a prekvapivým činom, ktoré by zneli nevierohodne a umelo.

 

6. Vyhnite sa príliš emotívnemu jazyku.

Prirodzene, v príbehu musia byť emócie, občas až extrémne, aby ste „nainfikovali“ čitateľa, dostali ho do príbehu, spútali. No nie každý je emotívny tvor a príliš veľa emócií unavuje, zabíja chuť a zbytočne zaťažuje. Napokon platí, že ak ste to dobre napísali, čitateľ bude cítiť presne to, čo ste cítili vy, keď ste knihu písali. To už je ale umenie, ktoré nemá v sebe každý...

 

7. Prvé tri stránky rukopisu sú pre autora osudové.

Môžeme iba súhlasiť a písali sme o tom veľakrát. Ak čitateľa neupútate, strácate ho. Občas pomôže prehodiť text a myšlienky, niektoré akcie, situácie, prípadne razantne preškrtať. Ale pozor – možno budete písať prvé tri strany pol roka, budete ich šperkovať, obrusovať a čitateľ bude nadšený...no vysokú latku musíte udržať počas celého príbehu. Nie je nič horšie, ako keď navnadíte čitateľa perfektným úvodom a ďalšie stránky sú obrovským sklamaním, pretože ste ešte nedorástli a nedokážete napísať vyrovnaný príbeh.

 

8. Annie Dillardová pripomína nevyhnutnosť revízie diela po dopísaní rukopisu.

Všetci to vieme, no málokto to robí tak, ako treba. Drvivá väčšina spisovateľov sa nechce rozlúčiť so svojím tvrdo vyskladaným dieťatkom a tak svoj rukopis iba prebehne: sem-tam čosi vyhodí, prepíše pár slov, obmení niektoré situácie a s blaženým úsmevom rukopis odloží ako hotový. Omyl!

     Revízia diela bolí! Vyškrtajte všetky slová a vety, ktoré vám znejú neprirodzene, umelo a o ktorých čo i len na chvíľu zapochybujete. Skracujte, nemilosrdne prepisujte a nechytajte paniku, keď sa rukopis nebezpečne stenčuje. Tento zlatý výber potom môžete rozšíriť, dopísať...a potom si ho opäť prejdite. Áno, nie je to ľahké a bolí to. Ale o tom je revízia dobrého diela a skúsení spisovatelia to dobre vedia.

 

9. Spočítajte si počet slovies na každej stránke. Potom si všetky stránky spriemerujte a zistíte, kde by ste mali dej viac zdynamizovať, čiže pridať slovesá...alebo upokojiť, ubrať slovesá.

Možno to vyzerá mechanicky, umelo a že to nemá žiadnu súvislosť s čistým tvorivým procesom. No nie je to tak a mnohí svetoví autori tvrdia, že to naozaj funguje. Pri písaní si neuvedomujeme použitie jednotlivých slov, počet slovies ap., no pri čítaní ich čitateľ vníma – či už vedome alebo podvedome ako retardujúcu scénku, preexponovanú udalosť ap.

 

10. No a napokon – bežte do najbližšieho kníhkupectva a položte prst tam, kde by mala stáť/ležať/visieť vaša nová kniha.

Napísať ju je totiž iba prvý krok. Ten druhý, možno ešte dôležitejší, je dostať ju k čitateľom...

 

Mám talent vám drží palce!

 



Komentáre

igor mak31.3.2013
 

Neverte na \"zaručené návody\". Neexistujú! Čítať si pravidlá ako písať znamená nevedieť písať, a kto nič nevie, nič nestvorí (Stephen King)

Enri18.5.2011
 

Nerozumiem pojmu: mŕtve slovesá. Pomôže mi niekto a vymenuje aspoň niekoľko, nech viem, ktoré konkrétne to sú?

Mačeta29.9.2011
 

No tak nad tým som dumala aj ja :D mŕtve slovesá sú asi takéto: hniť, smrdieť, rozkladať sa, spať, strašiť ... skrátka súvisia s mŕtvosťou :D
Ale inak vážne netuším.

Matushik26.5.2011
 

Žeby slovesá v minulom čase??? ´:/ Netuším.

tomas30.8.2012
 

Mŕtve sloveso=trpný rod slovesa.

Elis J.V.18.5.2011
 

Neviem sa stotožniť s bodom 9, pretože ak mám na jednej stránke dej zdynamizovať a na druhej dej upokojiť, tak v konečnom dôsledku bude dej v jednej línii, žiadna časť nebude vynikať, šokovať, neprekvapí, čitateľ sa cez celú knihu prenesie, ako keď počúva monotónnu pesničku, pri ktorej zaspí.

tamara18.5.2011
 

Neskromne si myslím, že dodržiavam všetky body :) Okrem deviateho a desiateho. To mi ešte nenapadlo :)

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: