IKARIKAR http://www.ikar.sk

50 rád ako sa stať spisovateľom – 4.časť (13.9.2011) Celkový počet komentárov: 0
 

     K umeniu stať sa spisovateľom patrí aj to, čo nasleduje po vydaní knihy. Mnohí začínajúci autori si myslia, že napísaním knihy zavŕšili svoje dielo a teraz si budú pohodlne sedieť...a dívať sa na utešené narastanie počtu predaných kusov. Omyl. Niekedy je následný knižný marketing zložitejší a namáhavejší ako samotné napísanie knihy. „Napísanie a zredigovanie knihy je iba polovica práce,“ upozorňuje Alain Jamot, spisovateľ, editor a lektor písania.

 

     Na Slovensku vychádza denne niekoľko kníh, čo sú za rok tisíce. Je zrejmé, že všetci nekupujú všetko a každý titul si nájde len malú skupinu čitateľov. Navyše ak sú v kníhkupectve tisíce kníh, jedna vedľa druhej, autor sa jednoducho musí ukázať a upozorniť na seba, aby prerazil. Ako na to?

 

     Internet. To je dnes najmocnejší nástroj na prezentáciu, píše Alain Jamot vo svojej príručke 50 rád ako sa stať spisovateľom. Vzhľadom na počet ľudí, ktorých môže osloviť, je najlacnejší. Články, blogy, diskusie, videá, fotografie....možností je veľa. Nerozhadzujte však siete všade, ale vytipujte si svoj okruh čitateľov a sústreďte sa na nich. Vytvorte si stratégiu a nenechajte sa odradiť po počiatočnom nezáujme, či vlažných reakciách.

 

     Rozpošlite tlačovú správu alebo vyrobte virálne video. Nehovorte však o sebe, ale o vašom príbehu. O tom, komu je určený, prečo by mohol byť pre čitateľov zaujímavý a čím je jedinečný, originálny. Virálne video – hoci aj amatérske a jednoduché – dokáže v správnom čase a cez správne kanály dosiahnuť pozoruhodné výsledky.

 

     S tým súvisí tzv. buzz marketing, ktorý je novým trendom, no veľakrát sa osvedčil aj pri knihách. Je založený na tom, že ľudia hovoria o vašej knihe, príbehu, postavách. O niečom, čo je vo vašej knihe jedinečné, nezvyčajné, vymykajúce sa z priemeru. Bannery, bilboardy, bežná reklama – voči tomu sme väčšinou slepí a preto treba vytvoriť buzz, ktorý je vystavaný na referenciách. Aj čitatelia si nechajú radi poradiť, odporučiť konkrétnu knihu a tiež kde ju zoženú.

     Vytvoriť efektívny buzz, to chce veľa kreativity a trochu provokácie, aby ľudia diskutovali. Ponúknite ľuďom dôvod, aby o vás hovorili. Vytvorte príbeh alebo nejakú emóciu, s ktorou si budú spájať vašu knihu.

 

     Nečakajte, kým vás čitatelia objavia, ale choďte za nimi, radí A.Jamot. Neobstoja najčastejšie výhovorky ako – dnes už na besedy nikto nechodí...bývam ďaleko a nemám financie na cestovanie... nemám toľko času, musím aj pracovať. Áno, toto môžu byť objektívne argumenty, ale potom nemôžete čakať, že sa vaša kniha bude sama od seba predávať. Musíte vstupovať do (virtuálnej) diskusie s potenciálnymi čitateľmi s nadšením, musíte vymýšľať nové spôsoby. Buďte komunikatívny.

 

     Myslite na spätnú väzbu. Zbierajte informácie od distribútorov, kníhkupcov, samotných čitateľov. Vyhodnocujte ich a snažte sa svoje ponuky a komunikáciu vylepšovať. Dopĺňať. Knižný marketing je nikdy nekončiaci proces a čo zafungovalo pri jednej knihe, nemusí pri inej. Musíte hľadať ten správny postup a prispôsobovať sa požiadavkám trhu. Momentálnemu vkusu čitateľov (Jamot nemyslí pri písaní, ale pri forme marketingu).

 

     Treba priznať, že vydať knihu je dnes celkom jednoduché. Až opojne ľahké. Začínajúci autor, ktorý však nepodcení marketing a dokáže si zodrať topánky pri kontaktovaní médií, kníhkupcov, knižníc, kultúrnych domov ap., sa môže presadiť aj s prvotinou. To je však iba prvý krok, aby sa o knihe čitatelia vôbec dozvedeli – potom už záleží na kvalite a originalite knihy, či sa presadí a bude nasledovať tzv. šuškanda.

     Kniha bez reklamy - aj keby bola tá propagácia akokoľvek jednoduchá - je knihou bez čitateľa.

A teda mŕtvou knihou.

 



Komentáre

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: