IKARIKAR http://www.ikar.sk

Ako napísať dobrú poviedku? Celkový počet komentárov: 4
 

     Začiatkom januára vyjde zbierka poviedok pätnástich autorov z Mám talent. Ich výber a redigovanie mali v rukách Boris Brendza, Peter Holka, Eňa Vacvalová, ale aj riaditeľka Ikaru Valeria Malíková či hlavná redaktorka Alexandra Hríbiková.
     Mená všetkých autorov i názvy poviedok poznáte. Definitívne sa rozhodlo aj o názve zbierky.

 

     Prvá zbierka poviedok z projektu Mám talent sa bude volať

Všetko, čo chcem

    

     Pri redigovaní týchto pätnástich kúskov si redaktori opäť pripomenuli, aké ťažké je napísať dobrú poviedku. „Takú, čo by ponúkla zaujímavý príbeh alebo aspoň silný zážitok, chytila by od prvej vety a nepustila až po poslednú,“ vysvetľuje skúsený spisovateľ Peter Holka.

     Áno, takú, čo by mala hlavu aj pätu a o niečom by naozaj vypovedala, a to inak ako ostatní autori.

     Takú, čo by ma nemusela priam ohúriť svojím brilantným štýlom, ale bola by napísaná aspoň adekvátnym jazykom a bez záplavy elementárnych pravopisných a štylistických chýb.


     Svetoznámy G. G. Márquez povedal, že poviedka buď vyjde alebo nevyjde. „A ak nevyjde, vo väčšine prípadov je výhodnejšie začať odznova a pustiť sa inou cestou, alebo výtvor hodiť rovno do koša.“

     Aby ste plnili kôš čo najmenej, prinášame zopár pravidiel a rád, na ktoré by ste nemali pri písaní poviedok zabúdať. Písanie je remeslo ako každé iné, takže dá sa to naučiť. A aj keď chcete ísť inou cestou (moderný štýl, nezvyčajný, netradičný), treba poznať pravidlá klasickej poviedky, lebo len vtedy ich dokážete „správne“ porušovať.

 

Pri písaní poviedky nezabúdajte...

  • Náčrt. Uveďte čitateľa čo najskôr do situácie, vtiahnite ho do príbehu a načrtnite mu, o čo vlastne pôjde. Nezdržiavajte sa opismi, zdĺhavými úvodmi, ktoré patria skôr do románu. Poviedka má obmedzený počet slov/strán, na ktorých musíte mať zrozumiteľný úvod, efektívne jadro/zápletku a prekvapivú pointu/odkaz.
  • Úspornosť. Zvažujte nielen každú vetu, ale aj každé slovo. Vyškrtávajte, vyhoďte vatu a zbytočnosti. Dávajte pozor na dialógy, ktoré musia byť úderné a k téme (žiadne tliachanie, ktoré sa dá v rozumnej miere ospravedlniť v románoch a 10-zväzkových ságach).
  • Čas a miesto. Dobrá poviedka sa odohráva na jednom-dvoch miestach a v krátkom časovom úseku. Nezabúdajte, že máte obmedzený počet slov, preto nevláčte čitateľa v každom druhom odstavci na iné miesto – zbytočne sa mu z toho iba zatočí hlava. Tiež nerozťahujte príbeh na celý rok, či mesiac. Ideálne pár dní, jeden deň, či dokonca napríklad dopoludnie. Opis osudovej hodiny či 24 hodín je oveľa efektívnejší ako rozvláčna „sedemdňová“ poviedka, ktorá nemá správny „drajv“.
  • Postavy. Romány môžete zaľudniť, poviedky nie. Ideálne sú dve-tri postavy, pretože väčší počet odvádza čitateľovu pozornosť od hlavnej témy poviedky. Pohrajte sa s postavami, ale neprežeňte to ani s opismi jeho charakteru či svetonázorom. Vyberte iba to, čo sa vzťahuje k téme poviedky a to isté platí aj pre dialógy: každé slovo hlavných hrdinov musí nadväzovať na hlavnú líniu príbehu a rozvíjať ju, posúvať dopredu.
  • Drobné detaily. Aj v poviedke si ich môžete dovoliť, no v rozumnom množstve. Dokážu okoreniť príbeh, zvyšujú možnosť čitateľskej empatie s postavami, zintenzívňujú záujem a prežívanie.
  • Problémy. Vymyslite problémy, ktoré budú musieť vaše postavy prekonávať, s ktorými sa budú musieť popasovať, aby dej napredoval a čitateľ cítil neustále prúdenie, tok príbehu. Komplikujte, zamotajte dej, vložte doň nedorozumenia, znepríjemnite postavám život – veď ani v skutočnom živote nejde veľa vecí tak ľahko, ako by sme chceli.
  • Pointa. Nemusí byť šokujúca, bombastická, ale každá poviedka musí niesť v sebe odkaz, myšlienku, posolstvo. Musíte nastolený problém vyriešiť a vzhľadom na formu poviedky – čím jednoduchšie (a uveriteľnejšie) riešenie, tým pre čitateľa lepšie.

 


     Napísať dobrú poviedku je drina, hoci mnohí začínajúci autori si myslia – poviedka je to najľahšie, lebo je krátka, nemusím vymýšľať množstvo postáv a mám ju rýchlo hotovú (a rýchlo sa ňou môžem niekomu pochváliť, poslať ju do súťaže, ukázať sa, aký som skvelý spisovateľ).

     Omyl! Mnohé poviedky sa nevydaria a pri revízii zistíte, že to nie je ono. Téma môže byť skvelá, aj postavy plastické a atraktívne...no čosi tam nefunguje. Nešlape to. Vtedy ju treba zahodiť do koša a chopiť sa jej z inej strany, iným spôsobom...ale sa pustiť do úplne novej.

Veľa šťastia želá Mám talent.

 



Komentáre

Lýdia J.7.11.2011
 

Ad: vydanie zbierky poviedok začiatkom januára

Milý Mám talent,
nedá sa prehodnotiť termín vydania zbierky? Začiatok januára sa mi zdá ten najnevhodnejší termín. Ľudia sú vyhádzaní z peňazí, kníhkupectvo je určite tou predajňou, do ktorej málokto po Novom roku zavíta. Prečo si nechať ujsť vianočný trh, keď sú predajne kníh preplnené zákazníkmi?
Okrem toho, tak som sa vytešovala, že budem mať vhodné darčeky pod stromček, aj pre seba.:) Skúste, prosím, ešte raz zvážiť, či sa nedá vydanie posúriť. Ďakujem, čitateľka MT.

E.E.7.11.2011
 

Súhlasím, myslím, že ten predvianočný trh naozaj predaju pomáha:-)

Maijro4.11.2011
 

Pekný súhrn základných pravidiel písania poviedok, ale s tým, že je lepšie nepodarenú poviedku zahodiť a začať novú nesúhlasím... tohto sa držia väčšinou začínajúci autori, ktorí dúfajú, že v novej poviedke sa vyhnú chybám, ktoré boli v tej starej, a pritom ich stále opakujú dokola. Je lepšie opravovať chyby tam, kde viete, že sú, ako si robiť znovu tam, kde by byť nemuseli.

Marek J. Kolcun4.11.2011
 

Na toto by som zase mohol reagovať ja. Pravidlá sú fajn, avšak súhlasím aj s názorom, že netreba lipnúť na jednom a tom istom nápade. Najmä práve začínajúci autori majú vo zvyku svoj \"geniálny a absolútne originálny\" nápad pilovať do zbesnenia. Na jednej strane sa - ako vravíš - môžu naučiť zo svojich vlastných chýb, pretože ich ihneď vidia. Čo je ale závažnejší problém, je fakt, že neochotou vzdať sa pôvodnej myšlienky (a pri poviedkach to platí sedemnásobne) sa autor dobrovoľne obmedzuje a zadupáva svoju predstavivosť. Nemyslím si totiž, že špecializáciou sa na istý typ či žáner sa z autora stane pravý majster. Je to práve tá vôľa zabiť svoje postavy, pochovať príbeh a zoškrtať ešte aj názov, ktoré posúvajú autora na akúsi vyššiu úroveň.

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: