IKARIKAR http://www.ikar.sk

Básnik a textár Ľuboš Zeman hodnotí poéziu Tona Mella Celkový počet komentárov: 0
 

Hodnotí: básnik a textár Ľuboš Zeman
Príspevok: poézia Tona Mella

 

     V prvom rade, nesporne ide o talentovaného básnika, ktorý je aj vzdelaný aj sčítaný. Stačí ešte trošku brúsiť materiál a bude to dobré. Tu je mojich pár drobností na zváženie:

     Báseň je uzavretý celok a verše diktujú jej metrorytmický pôdorys . Ak sa rozhodneme pre nejaký, je dobré ho dodržať. Aké romantické podľahnúť novicke - znie to pekne, ale vnútorné delenie na slabiky posunulo metrum na ťažkú dobu. Aj to by sa dalo akceptovať, keby sa to použilo ako systém aj v ďalších veršoch - z levovej jamy.... ďalší rýmotvorný veršový riadok má však už iný počet slabík a celá báseň sa rozsýpa (Byť zvedený).

     Okrem metra treba strážiť aj rýmové dvojice – napr. v básni Ako zbité šteňa je lacný rým: cena/vína - je zbytočný a kazí dojem.

     Motel na ceste je ukážkou priveľkej glutinácie dejových slučiek na malej ploche, od Lóta až po Kerouaca. Tento časový mix zneprehľadní poetické posolstvo a hlavnú myšlienku.

     V básni Obraz v zrkadle by som mimiku použil v jednotnom čísle, lebo samotné slovo obsahuje súhrn rôznych výrazov, takže spojenie pár mimík pôsobí ako umelý arteizmus.

     Treba si zapamätať, že poetika a logika sú rodné sestry! Napiť sa vína - aj tu platí, že obecná pravda aj v poézii má ostať pravdou, takže "s kyslastou chuťou amarelly" mi znie nedôveryhodne, lebo amarella je horká.... Listy sú eroticky jednoduché, ale práve preto OK.

      Keď Tono Mello ešte trošku popracuje na obraznosti a metaforách, bude to skutočne veľmi pekné čítanie...

     Na začiatok je to odo mňa všetko, opäť sa ozvem.
     Veľa fantázie praje Ľuboš Zeman

 

 

Ľuboš Zeman

     sa narodil 2.júna 1949. Slovenský básnik, textár, novinár a publicista. Ako textár napísal približne 500 textov k piesňam spevákom alebo hudobným skupinám napr. Karol Duchoň, Robo Grigorov, Vašo Patejdl, Ján Greguš, Elán, AC+ a ďalším.

     Už v období štúdia na gymnáziu začal písal slovenské texty k skladbám zahraničných skupín ako Animals, Beatles a ďalším, začal písať hudobné recenzie do novín ako Smena, Pravda alebo do Hudobného života.

     V roku 1969 začal pracovať v Slovenskom rozhlase (pracoval tam tridsaťšesť rokov). V roku 1975 bola pieseň Čardáš dvoch sŕdc (napísal text, naspieval Karol Duchoň a hudbu zložil Peter Hanzely) úspešnou na festivale v Tokiu. V roku 1971 napísal text k prvej slovenskej soulovej piesni („V storočnej aleji“).

     Ako porotca alebo rozhodca pôsobil v rôznych súťažiach alebo komisiách. Za svoju tvorbu získal 9 zlatých, strieborných a a bronzových lýr, ako aj rôzne zahraničné ocenenia. Z ocenených textov spomeňme Lúčenie (Janko Lehotský), Kaskadér (Elán), Muzikantské byty (Dubasová/Patejdl) či Spútaná láskou (Peter a Júlia Hečkovci).

     Naposledy mu vyšla zbierka poézie Plač vo vetre.
 



Komentáre

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: