IKARIKAR http://www.ikar.sk

Chvála priemernosti (SÚŤAŽ ESEJ) (Elena Eleková)25.1.2013
 

3
 počet hodnotení: 9
prečítané 336, Komentáre 42

 

Byť priemerným sa dnes nenosí. Individualistické zmýšľanie tento pojem hádam ani nepripúšťa; všade nás presviedčajú, že sme isto-iste v niečom výnimoční, len tú vzácnu vlastnosť, či schopnosť nájsť a vytiahnuť na svetlo božie, alebo ešte lepšie na obdiv svetu.
Poznám ľudí, ktorí sa desia toho, že by ich niekto označil za priemerných a  urobia čokoľvek, aby aspoň na sekundu, kým sa im podarí kŕčovito podskočiť, vytŕčali. Pravdaže, sú aj takí nešťastníci, ktorí sa márne budú usilovať do priemeru zapadnúť, a nepodarí sa im to nikdy.
A tí veru vedia, prečo sa tak usilujú. Veď byť priemerným môže byť také príjemné.
Človek fyzicky priemerný dnes nemá – ak je primerane rozhodný, problém obuť sa,  na...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

Soen4.2.2013
 

Asi písané rýchlejším tempom, ale oplatilo sa pristaviť, Ellen. Ťažká téma, na hodiny polemík, lebo všetko je relatívne. Všetko? Ale ide o pocit, a podstata Tvojej výpovede žmýka vlahu.
Takže rýchlo niekoľko myšlienok zo záľahy, ktoré mi v tejto súvislosti klopú na čelo:
...Ľudkovia túžia byť výnimoční, nadpriemerní. Mnohí sa aj doplazia do svojho vysneného ideálu, sformovaného filozofiou doby, určovanou mocou peňazí a rozvádzanou pupočnými šnúrami do závislých mozgov. Biznis je ten fenomén, ktorý potrebuje nadpriemernosť, menej už podpriemernosť, priemernosť ho nezaujíma, lebo je to normál, OÁZA POKOJA (ktorá hladí, ale, žiaľ, aj degraduje), všednosť, ktorá nejde na odbyt. Ibaže..., až keď nadpriemerní (nie výnimoční, obdarení nebesami) majú vydreté sústo tráviť, zisťujú, že to nebolo, že to nie je ONO, že šťastie je cesta, cesta, ktorú preleteli bez toho, aby si stihli všimnúť kvety pozdĺž nej. A to je veľmi bolestné. Veď existujeme iba raz. Nadpriemernosť je do istej miery obeta. Podpriemernosť trest, ktorým sa bičujeme sami. Na druhej strane však práve výnimočne nadpriemerní nás ťahajú vyššie (denne im za to tlieskam), zlepšujú, ale aj zhoršujú život... Takže – vyberme si...
Dobrý podnet, Ellen. Držím palce. Myslím, že deťom by sme mali denne vravieť popri cieľoch aj o ceste. Práve som s Tebou prešiel pekný úsek.
Soen

catie3.2.2013
 

Hm, asi je to naozaj nasimi ocakavaniami. Ako vravi Osman, od teba sa tak nejak proste caka viac ako esejisticke zlataniny, Elen... Ale zase tato esej by ma prilis neohurila ani u niekoho menej talentovaneho ako si ty. :o) Asi mi tam chyba nejaka ta Adela, alebo nieco, co by tu esej viac stotoznilo s tebou ako s Tebou... :o)
Len tolko, takto v nedelu vecer. :o)

vratizver3.2.2013
 

Ako uvodnik redaktorky do nejakeho zenskeho casopisu je to vysoko nadpriemerne. Nieco ako \"urcene vsetkym citatelkam\" podme si ukazat ake sme vlastne uuzasne... Ale mna by zaujimalo preco vlastne elena reagovala opakom na to nezabijajte geniov ci ako sa to vola - co som ani necital. Jedine snad ako frustraciu zo vsade fabrikovanej vysokej nadpriemernosti? Clovek nereaguje len tak este aj dielkom ked nema motivaciu a tu motivaciu ona mala, preco? :-) Mna to zaujima, ale odpovede sa nedockam, naco aj.

vratizver28.1.2013
 

Tiez nemozem hlasovat lebo je to cele v podstate zle, ono ani nie zeby to mohlo byt niekedy aj napisane dobre, lebo ziadne dobre k tejto teme sa napisat ani neda, ono to bude v podstate vzdy zle a neviem ci to ma byt napisane [pre masu] alebo pre tych mensinovych, alebo len tak ako strelba na lesti aby pismo nestalo...

vratizver28.1.2013
 

ja by som to nazval: Zúfalé rozhorčenie nad Gaussovou krivkou rozloženia pravdepodobnosti :-)

Nerozhodný vlastne ani nevie kam sám seba zaradiť.

Ono to ide ešte ďalej, lebo tí čo nie su priemerní zväčša ani nie sú v štatistike vedení (proste tam nie sú). Z dôvodu, že keby boli priemerní tak sa zúčastnia sčítania ale pod a nadpriemernosť znemožní toto zarátanie. Takže známy obraz priemernosti je celý nepriemerný a samotnú reálnu priemernosť ani nikto reálne nepozná :-).

Navyše nadpriemernosť v niečom znamená aj súčasne dosť značnú podpriemernosť v inom. Inak by jedinca asi rozdrapilo, lebo v súčte to musí byť 0 aby sa vesmír nezrútil dovnútra od jedinca pre porušenie zákona zachovania energie a rovnováhy.

A neviem o tom žeby niekto výnimočný nejakým smerom chcel niekam zapadnúť. Aj mne sa zle píše diakritikou a najradšej by som sa na to vy.kašlal.. a necenzúroval aby som nepohoršoval.
Ty nie si priemerná, ale ktohovie veď možno ja som podpriemerný a ako hovoril Gump to sa potom stratí ;-)

BTW: malý test priemernosti, viete kopírovať text z tejto stránky?. Je to tak komplikované a pritom tak jednduché, že sa to dá ukážkovo použiť ako test :-)

E.E.28.1.2013
 

Á, Vratizver sa vrátil!:-) Ďakujem za uistenie o svojej nepriemernosti - ako sa hovorí: ďakujem, snažím sa:-))), ale je to pekelne ťažké.:-))) Iba podotknem, že poznám tých, o kt. hovorí Adhara a je ich celkom dosť. No a priemerný občan je bájny pojem rovnako ako prierný plat v školstve.

vratizver28.1.2013
 

aha, co pisal(a) Adhara som az teraz pochopil. Ono mam problem dost chapat inych ked sucasne chapem seba :-) Ale v podstate je to to iste co som napisal ja len ja to mam take logickejsie podane.

vratizver28.1.2013
 

sa netes, snazit sa mozes ako chces, ajtak snaha sa nemusi rovnat vysledkom. Ale to sou take zlataniny ze samemu je mi blbe to pisat, ale co aspon tu nieco bude

Vratil som sa, ano vratil po par dnovej totalnej vycerpanosti po snahe a este aj spln do toho... a som zver ako predtym :-)

Ak ide len o to pisat zlataniny co hlava da, tak to budem najlepsi a priam vynimocny :-)

Osman27.1.2013
 

Elena! (zdvihnutý ukazovák).
Nemôžeš si dovoliť písať esejistické zlátaniny, od teba všetci očakávajú najvyššiu kvalitu.:)
Nechcem byť priemerný. Vždy som chcel byť výnimočný! K dosiahnutiu svojho cieľa potrebuješ tri veci. Trpezlivosť, trpezlivosť, trpezlivosť. Priemerní ľudia chodia do práce, potom pozerajú televízor a žijú v nudnom manželstve.:)Toto nazývam priemernosťou a vôbec mi to nestačí. :)

E.E.28.1.2013
 

Osman - to je presne to čaro priemernosti - nik od Teba neočakáva najvyššiu kvalitu:-)) a ak sa náhodou zadarí, je z toho \"pozdvižení\". Btw: koľko kritérií, z tých 3 Tebou uvedených, treba splniť, aby si človek vydýchol, že je určite priemerný?:-)

Osman28.1.2013
 

Prečo presviedčaš ľudí o výhodách priemernosti, keď sama si výnimočná? :) Píšeš knihy a čítajú ťa. Zadarí? Chcem mať pozdvižení deň čo deň a noc čo noc. Kritériá nie sú, boli to iba príklady. Priemerný človek sa zatvorí do svojej škatuľky priemernosti a nevyjde z nej ani keby si ho tresla palicou po hlave. Iba výnimočnosť posúva ľudstvo dopredu. Pravdou je, že často uvažujem či je výnimočnejší človek 21. storočia, alebo neandertálec. Napriek tomu vravím: \"Chvála výnimočnosti.\"

vratizver29.1.2013
 

Zaujimave preco sa nepouziva pojem [hlbší priemer] :-)) To vlastne lepsie vystihuje podstatu. Ale asi ten kto tento pojem zaviedol sam taky nebol :-)

A statistika tej telesnej vysky a priemerov by ma tiez zaujimala, aj ked viem ze je to kravina, ee teda nezmyslom.

E.E.28.1.2013
 

Ja nikoho nepresviedčam, Osman. Napísala som túto esej frcnutú satirou, aby som si pichla do osieho hniezda. Podarilo sa. A čo sa týka mňa samej - o svojej výške rada hovorievam, že som vyšší priemer. Podobne je to možno v niekt. iných oblastiach a to je všetko. A tiež som schopná plesať na chválu výnimočnosti:-) Isteže posúva, nielen ľudstvo, ale aj samotných ľudí, bárs by to boli len dobre načasované a zužitkované okamihy výnimočnosti.

Osman29.1.2013
 

Elena, prijímam tvoje ospravedlnenie. :)

Lýdia J.29.1.2013
 

A teraz idem ja kecať, milé mámtalenty! Elena a Osman: čo si myslíte - čo je výnimočné? Nadpriemer? Ja si myslím, že aj podpriemer. Alebo zle uvažujem?:))) Ktosi tu spomenul Gaussa. Má môj súhlas.

E.E.29.1.2013
 

Milá Lýdia, isteže aj podpriemer, ale o tom som už písala, že sú aj výnimoční hlupác.:-), lenže konotácia slova výnimočný sa obyčajne spája s napriemerný, podobne ako vynikajúci. Takže tak. A Gauss, isteže:-) Ale toto je hra so slovami, nie so štatist. veličinami.

Lýdia J.30.1.2013
 

Nie, Elens, nemyslím si, že pojem \"výnimočný\" sa spája iba s nadpriemerným. A už vôbec nie s vynikajúcim. Výnimočné je všetko, čo je mimo normy. Ešte jedna maličkosť - veď už aj v odborných kruhoch sa v poslednom desaťročí hovorí o výnimočných ľuďoch, nie o retardovaných. Osman! Osman, to Tvoje zdôvodnenie priemernosti a výnimočnosti sa mi vôbec, ale vôbec nepáči.:)

Osman29.1.2013
 

Kvôli vám som si pozrel Gaussovu krivku.:)
Vzdávam sa. Máte pravdu. Priemerne mentálne retardovaný človek znie omnoho lepšie, než výnimočne mentálne retardovaný. Takže rýchlo naspäť k priemernosti. :)

Lýdia J.30.1.2013
 

Osman, ani jedno neznie dobre. Ani priemerne redardovaný človek, ani výnimočne redardovaný. Výnimočný človek alebo výnimočné dieťa - neznie to lepšie?

Osman30.1.2013
 

Znie, Lydka. Ale, neprekukla si ma? Prišiel som sem trochu pobaviť spoločnosť a podpichnúť Elenu, lebo je stále otočená chrbtom.:) Nakoniec sa z toho vyvinula filozofocko - matematicko - fyzikálna debata. :)Vratizverovi oponovať neviem, matematika a fyzika sú moje najväčšie slabiny. Musel som však prehodnotiť svoje ciele. Nestačí chcieť byť výnimočným, vynasnažím sa byť výnimočne výnimočným a do toho mi už nijaká priemernosť kafrať nebude. :D

Lýdia J.30.1.2013
 

Uf, Osman. A to si píš, že ja mamtalentom budem kafrať do ich robotky!!! Teda, ak sa mi bude chcieť. A bude mi na nich záležať.:) Vot tak? Tak!

Osman30.1.2013
 

Ako by povedal Osman bey. Ja úbohý, skláňam sa pred Allahom a cítim sa ako zbitý pes.
Veď hovorím iba o vlastnej priemernosti a nevýnimočnosti. Snáď mi Boh odpustí a neoslepí ma za moje hriechy, ale mne nehodnému, ukáže mi cestu, na konci ktorej, svieti svetlo večnosti. :)

vratizver29.1.2013
 

Gauss bol z ponimania toho stredu \'cudak\' sam o sebe. Ja neviem ci si dobre pamatam, ale zil isty cas tusim v samote na majaku a len si dopisoval s inymi. Niekoho mi to pripomina :-))

Inak ta pravdepodobnostna krivka mu \'napadla\' podla mna proste podla tvaru vlny, ziadna velka matematika v tom asi nebola, len jeho schopnost spajat navonok nespojitelne co robi vlastne aj hlupak aj genius len tomu geniovi to nakoniec aj vyjde :-)))

vratizver29.1.2013
 

ono vlna sa tiez vytvori sama v takom tvare a ciste len zo zakladu tlaku vetra. Ten zaklad vetra je rovnaky pre vsetky molekuly vody ale \"rozdeli\" sa to do tvaru vlny = gaussova krivka. Musia tam byt teda aj nejake nepodarene molekuly ktore sa poddaju viac vetru ako ine :-)). Cize cokolvek pod nejakym rovnomernym tlakom sa pocetne rozdeli do tohto tvaru. Ci uz je to inteligencia v populacii, alebo reakcia na reklamu, vzdy tam bude - stred a +. Vlastne aj pohyby elektronov su udajne len najvacsia pravdepodobnost ich vyskytu, cize ten vrchol vlny, ale asi su aj nejake \"nepodarene\" elektrony v jednom a druhom smere :-))) Kthovie jeden by sa z toho aj viackrat zblaznil z tej komplexnosti tohto sveta, ajtak sa tu vsetko na seba v zakladoch podoba a teda je to holisticky svet, vlny, pravdepodobnost maju blizko k sinusoidam a tie zase ku kruhom, zase kruhy si v druhom smere trojzomernom na tej vode.. vsetko ma so vsetkym suvis, len to treba nejako vidiet

oly ole26.1.2013
 

Ahoj Elen,
ty si téma priemernosti a výnimočnosti pojala na základe predstavy, ktorú si jedinec vytvorí o sebe či iných. Ak sa nad tým hlbšie zamyslím, kto o sebe môže tvrdiť, že je skutočne výnimočný?

E.E.26.1.2013
 

Oly, ja som to aj dosť pomiešala - priemernosť, výnimočnosť, individualizmus, takže moje hľadisko je dosť vágne, dokonca sa obávam, že ani žánrovo to nie je čisté, ale každopádne to každému niečo pripomenulo, takže fajn.:-) Odpoveď na tvoju otázku môže byť tiež celkom jednoduchá alebo aj zložitá, podľa zvoleného uhla.

Peter Elena Michael26.1.2013
 

Elena, budem oponovať. Priemernosť neexistuje. Každí sme jedineční:),veríš mi?

E.E.26.1.2013
 

Ale pravdaže Ti verím, PEM:-)) ja napríklad pracujem v tomto móde - má to svoje výhody.

Adhara25.1.2013
 

Musím súhlasiť s tým, že svet patrí priemerným. Géniom je mnohokrát odkázané len: Ak si taký výnimočný, zvládni to aj cez prekážky (ako keby bola genialita automaticky širokospektrálna, žiaľ, prekážky sú často v celkom iných oblastiach než v akých daní ľudia vynikajú) a je tu pre nich toho málo, niekedy dokonca aj nič. Možno toto mnohých ľudí k priemernosti ťahá. A v nutnosti o zachovanie priemeru, rovnováhy, by som hľadala aj túžbu byť výnimočným. Lebo keď je niekto v niečom očividne horší než ostatní, chce byť v niečom inom zase lepší, nech je to spravodlivé a tak z celkového hľadiska zostať priemerným.

E.E.26.1.2013
 

Ach, Adhara, spravodlivosť - to by bola téma na dlhú esej. Také smutné súhlasenie je to tvoje, skoro ako to chlapcovo: Nezabíjajte géniov! Tuším mal 12-13, najlepší vek začať trpieť.

Adhara26.1.2013
 

Smutné, veru. Spoločnosť vyčnievajúcich odvrhuje až do takej miery, že slabšie či spoločenskejšie povahy by sa ochotne vzdali svojej výhody len aby zapadli, aby boli priemerní ale šťastní. A presne o tomto je aj NK.

E.E.26.1.2013
 

Slovo výnimočný v nás vyvoláva obyčajne pozitívne konotácie - no človek môže byť aj výnimočný hlupák, či zloduch. Slovo \"iný\" naopak má stále významy skôr negatívne, aj v spoločnosti, kde sa tak túžime odlíšiť /pravda odlíšiť len v istých horizontoch a do istej miery - je to zaujímavý fenomén, kt. marketing rád využíva/. A áno, tí naozaj výnimoční alebo iní, často márne túžia zapadnúť.

E.E.25.1.2013
 

Ale no, prečo tak vážne všetci?:-) Áno, Jani, horúca ihla a verím, že Ti nestačí a nesúhlasiť môžete koľko len chcete a s cím len chcete. Inak, toto malo byť oddychové, rozprávka je straaašne náročný žáner na mňa.

Lara25.1.2013
 

Pekne som sa nechala lapiť. To je niečo na spôsob nepriemernej Adely, teda. Tak sa zasmejem, čo už. Slová v mojom predošlom komentári nevzišli spoza môjho čela, asi treba dodať, to sú titulky k videu. Nech mi zasa niečo neprischne:)

E.E.25.1.2013
 

Ale musím sa nad sebou vážne zamyslieť, lebo som zrejme veľmi nedotklivá, keď sa tu všetci opakovane obávajú, že ich zožeriem, zabijem a pod., ak im môj výtvor neulahodí a oni to pekne otvorene napíšu...

jana tichá25.1.2013
 

nuž Elena, vzbudzuješ rešpekt :))

E.E.25.1.2013
 

Tak sa mi to konečne niekde podarilo!:-))Som taká dojatá, že mi slza odkvapla na enter.:-)

vratizver28.1.2013
 

NEpriemernym sa vzdy smeju z tej \'cudzosti\' alebo sa ich boja z tej cudzosti a sucasne moci. Ale to je zname, vsak co uz sa da udumat na \'inakosti\'. Hadam tie jedny uvodzovky nie su prilis neobycajne aby ich to neoddelilo este viac :-)

Lara25.1.2013
 

jednoducho, mimo priemer

Lara25.1.2013
 

Súhlasím. S jednou vetou. Nájdeš ju, Elena?

mysli inak
nech žijú blázni
odpadlíci
rebelanti
problémoví ľudia
čierne ovce

tí, ktorí vidia svet inými očami
tí, ktorí nepoznajú pravidlá a neberú ohľad na súčasnosť

môžeš ich citovať
nesúhlasiť s nimi
oslavovať ich
alebo na nich nadávať
jednu vec urobiť nemôžeš – nevšímať si ich

pretože prinášajú zmenu
ženú ľudskú rasu vpred
aj keď ich niekto má za šialencov, pre mňa sú géniovia

pretože iba tí, ktorí sú dostatočne šialení na to, aby si mysleli, že môžu zmeniť svet, sú tí jediní, ktorí to dokážu

vratizver29.1.2013
 

Neviem ci ti geniovia a sialenci chcu menit svet. Skor su to individialisti, alebo vydedenci ktori tou existenciou okolie aj nechtiac (z)menia. Vsak kazdy psychopat je taky a kazdy inakvejsi je psychopatom aj pozitivnym aj negativnym. Jedine ze asi v podstate su vsetci idealisti, lebo vsak sa snazia splnit svoje idealy, napr. aj flasku vodky kazdy den a teda zeby kazdy mal mat aspon jednu kazdy den :-)

jana tichá25.1.2013
 

Ahoj Elena, myslela som si, že tvoj príspevok podkope moje rozhodnutie hlasovať za ..., ale aké prekvapenie - nestalo sa tak. Príde mi to byť šité horúcou ihlou - priemernosť je zaujímavá komplexne celospoločensky vzatá \"diagnóza\" a to, čo si napísala mi nestačí a v takejto podobe s tebou ani dokonca nesúhlasím.
Och joj, nezabi ma.
(nabudúce skúsme niečo vďačnejšie a oddychové, čo tak nejaké rozprávky?)

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

Elena Eleková

075.JPG
O mne

Vždy som mala rada slová a teraz mám pred nimi aj rešpekt. Dúfam, že tie moje niekoho oslovia alebo aspoň vyvolajú atmosféru...

Čo oslovilo naposledy v literatúre mňa:
Sebastian Barry: Utajené svedectvo
Jaroslava Blažková: Happyendy
Barbara Gordonová: Tančím tak rychle, jak dokážu
Vladimír Korner: Anděl milosrdenství
Pavel Vilikovský: Pes na ceste

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: