IKARIKAR http://www.ikar.sk

Desať rád pre autorov trilerov Celkový počet komentárov: 3
 

Matthew Dunn je bývalý spravodajský dôstojník britskej MI6 a expert všetkých zvyčajných špiónskych remesiel: infiltrácia, vyzvedačstvo, odhaľovanie agentov, tajná komunikácia, boj so zbraňou aj bez nej... Po odchode do dôchodku sa rozhodol, že svoje skúsenosti zúročí ako spisovateľ. Súdiac podľa piatich špionážnych románov sa mu to celkom darí. Navyše, patrí k tým autorom, ktorí sa zlepšujú a jeho novšie texty sú hodnotené lepšie ako staršie.

„Skúsenosť je najlepšia učiteľka a počas svojej krátkej spisovateľskej kariéry som sa o umení písania románov veľa naučil. Stále sa však učím a nikdy neprestanem,“ vraví a nebojí sa svoje skúsenosti posunúť ďalej. Nech sa páči, desať rád, ako začať:

 

 

 

1. Dajte si záležať, aby bol príbeh aktuálny aj o päť rokov

Ak sa rozhodnete umiestniť dej do istého dejinného obdobia, vaša kniha z očividných dôvodov nezostarne. Väčšina čitateľov trilerov však preferuje súčasný dej, čo je do istej miery fajn, pretože spisovateľ sa nemusí zapodievať výskumom, ako sa muži obliekali v roku 1934. Na druhej strane to má riziká. Písanie a editovanie knihy vám môže zabrať vyše roka, ďalší roky môže trvať, kým si nájdete agenta a predáte práva a ďalší rok či dva, kým sa ocitne na pultoch.

Chcete písať knihu o Iráne ako darebáckom štáte? V tom prípade si musíte mať istotu, že bude darebáckym štátom aj o päť rokov. Západ sa možno z pádu komunizmu radoval, no buďte si istí, že mnohí autori špionážnych kníh po rozpade ZSSR znechutene roztrhali svoje rukopisy, pretože ich príbehy počítali so studenou vojnou a Sovietskym zväzom.

 

2.Vysvetľujte, kým po vašom hrdinovi pália zloduchovia

Komplikovaný, intelektuálne príťažlivý, podrobný, vrstevnatý príbeh s mnohými zvratmi je skvelá vec a mali by ste sa oň snažiť. Nedovoľte však, aby sa obsah bil s formou. Ak sa dostanete do bodu, keď treba čitateľov vysvetliť niečo komplikované, pokúste sa to urobiť vzrušujúco.

Jasné, nemusí sa to diať práve pri automobilovej naháňačke alebo kým po hrdinovi pália zloduchovia. Ale napríklad si môžete spomenúť na Thomasa Harrisa, autora kníh o Hannibalovi Lecterovi: pri rozhovore dvoch ľudí bol jeden z nich za mrežami, v zhnitej base pripomínajúcej miesto, kam pred norimberským súdom zavreli nacistických vojnových zločincov, kde po stenách stekali cícerky ľadovej vody a vedeli, že ak sa dotknú rukami, jeden z nich zomrie. Ani na okamih nezabúdajte, že píšete triler.


3. Buďte ako filmový režisér

Vraví sa, že Alfred Hitchocock mal pred očami každé políčko filmu ešte skôr, ako sa zapli kamery. Väčšina spisovateľov sa takejto rigidnej metóde vyhýba, pretože jedna z radostí písania je možnosť vrhnúť sa nečakaným smerom. Napriek tomu platí, že sa pred písaním scény vyplatí, keď si ju poriadne premyslíte. Vo štvrtej kapitole sa váš detektívny hrdina stretne so svojím šéfom na policajnej stanici. Keď sa opäť stretnú o štyri kapitoly neskôr, naozaj to musí byť znova na policajnej stanici? Alebo sa to môže odohrať v noci, na opustenom poli, nad ktorým sa krúti hmla a k ušiam doliehajú líščie zvuky?

 

4. Ste logik, nie básnik

Logika je pánom trilerov. Zápletka musí byť absolútne nespochybniteľná, musí smerovať vpred spôsobom, ktorý napokon dáva logický zmysel a na všetky otázky treba dať poriadne odpovede. Triler sa dá vyrozprávať rôznymi spisovateľskými štýlmi, ale tie najlepšie zápletky sa vždy skladajú z oceľových, dôkladne zapadajúcich dlaždíc. Vyberte si dôveryhodného človeka, v piatich minútach mu vyrozprávajte zamýšľanú zápletku a poproste ho o úprimnú spätnú väzbu. Rýchlo zistíte, či je príbeh logický alebo má diery.


5. Neobjavujte koleso, vylepšite ho

Niektoré žánrové klišé netreba opakovať donekonečna. Naozaj musí byť hrdina rozvedený alkoholik, geniálny ale mrzutý detektív so zvláštnou záľubou v nosení motýlikov? Nemyslím si. Ale zároveň to neznamená, že namiesto toho musí byť extrémny psychopat, milovník death metalu, ktorý sa nerád umýva.

Čitatelia po trileroch siahajú, pretože od nich niečo očakávajú. Hrdina môže mať chybičku krásy, ale rozhodne musí byť dobrý. Záporák môže byť mnohorozmerný človek, ale až ho hrdina odbachne, nikto za ním nesmie vyroniť slzu. Dajte si záležať, aby ste splnili tieto aj ďalšie z nevyhnutných vlastností trilerov.


6. Nikdy, vôbec nikdy nepíšte detailnú posteľnú scénu

Do jedného zo svojich špionážnych trilerov som sa pokúsil vložiť sexuálnu scénu. Bolo to také trápne, že som ju rýchlo zmazal. Podľa môjho názoru sa presvedčivá sexuálna scéna do trilerov zakomponovať jednoducho nedá, pretože telesný sexuálny akt sa bije so zmyselným obrazom o ňom, ktorý máme v mysli. Môžete to síce opísať v duchu „on urobil hento a ona tamto“, ale bude to nebetyčne nudné trápenie. Autori romancí a erotických kníh tento problém riešia tým, že zmyselné vlastnosti sexu navodzujú citovo zafarbeným jazykom a opismi. Lenže v trileroch sa na taký jazyk odrazu prešaltovať nedá.

V jednej chvíli hrdina kľučkuje medzi guľkami, neúnavne loví sériového vraha a vzápätí si predstavuje hviezdy a mesiac, keď sa ako prikrývka radosti kĺžu po jeho rozochvenom tele. Je to proste divné.


7. Kto neriskuje, šampanské nepije

Literárny agent: O čom je ten tvoj triler?

Nádejný autor: O rozčarovanom špiónovi, ktorý sa borí s morálnou dvojznačnosťou svojej práce.

Agent: Čo sa tam deje?

Autor: Je utrápený, emocionálne zničený, cíti sa izolovaný od všetkého a všetkých a nevyhnutne pomaly smeruje k duševnému zrúteniu.

Agent:To znie zaujímavo, ale čo sa stane?

Autor: No, zrúti sa.

Agent: A čo sa stane potom?

Autor: Tak to končí. To je pointa.

Agent (zúfalo): Pozri. Kedy špión zneškodní bombu ohrozujúcu Londýn, alebo atentátnika, čo mieri na amerického prezidenta alebo dvojitého agenta, ktorý chce vyzradiť najväčšie tajomstvá Západu?

Čitateľ musí vedieť, že ak váš hrdina neuspeje, stane sa niečo zlé. Hrozba musí byť vysvetlená čo najskôr, aby sme vedeli, čo je v stávke. Jasné, rozvíjajte charaktery, aby mal príbeh hĺbku a viac vrstiev. Ale, prosím, dajte si záležať, aby niekde v knihe tikala bomba.


8. Čitateľ si niečo kúpil

Myslíte si, že je bohovsky dobrý nápad odkloniť sa od normy, nechať hrdinu prehrať a záporákovi dopriať šťastný koniec a mech kradnutých peňazí na pleci? Tak sa zamyslite ešte raz. Také niečo vám môže prejsť pri poviedke (jedným z mnohých skvelých príkladov sú poviedky Jeffryho Deavera), ale pri románoch čitateľ investuje veľa času a zaslúži si dobrý výsledok. Záver môže byť provokatívny či nečakaný. Ale tú tikajúcu bombu treba nájsť a zneškodniť.

 

9. Nešťastné dialógy

Ako mnohí iní autori, aj ja som sa pokúšal vysvetľovať veci cez dialógy, z ktorých na

 poslucháča kričalo, čo sa mu snažím povedať. Vymyslený príklad:

Policajný dôstojník: John, v polícii si dvadsať rokov, dostal si tri vyznamenania za detektívnu prácu, ľavou zadnou si vyriešil Parkerovu vraždu a šéfuješ tímu desiatich policajtov, ktorí sú presvedčený, že si skvelý detektív, ale samotár.

Spisovatelia sa dopúšťajú podobných obludností, aby čitateľom sprostredkovali informácie. Cez dialógy by sme to mali robiť len výnimočne, ak vôbec. Radšej použite „autorský hlas“ a informácie uveďte mimo dialógov.


10. Preboha, nezabúdajte na napätie

Ak chcete písať trilery, v bruchu vám musí horieť oheň. To isté musíte predpokladať pri svojich čitateľoch. Zabudnite na cynikov, pochybovačov, nadutých intelektuálov a citlivky. Pre nich nepíšete. Píšete príbeh pre ľudí, ktorí zbožňujú, keď s otvorenými očami a ústami hltajú kinotrháky a tep im vyskočí na dvojnásobok normálu. Kŕmte ich napätím, potom napätím a ešte raz napätím.


 


 


 



Komentáre

kôň28.5.2015
 

Na tom budíku nie je červená ručička, takže to nevybuchne a celé je to v poriadku

Adhara15.5.2015
 

Zdá sa mi to, alebo naozaj čím viac rád o písaní čítam, tým viac si odporujú? :-)

L.24.5.2015
 

Adhara, nezdá sa Ti.:) Pod bodom 8 a 10 to môžu byť dobré rady. Ale pod bodom 6 - tam by som sa asi zamyslela - tento tu nevie písať? O mesiaci a hviezdach to nie je.:)))

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: