IKARIKAR http://www.ikar.sk

Devätnásť rád rád Setha Godina pre začínajúcich autorov Celkový počet komentárov: 7
 

Seth Godin je americký spisovateľ, rečník, podnikateľ, marketér a, predovšetkým, odborník na to, komu, ako a kedy predať knihu. Patrí k ľuďom, ktorí majú množstvo skúsenosti s písaním a propagáciou kníh. Známy je tiež pre svoj suchý a britký humor, o ktorý sa delí na svojich webovských stránkach. V článku Rady autorom vraví:

 

 

Opäť sa mi prihodilo to isté. Stretol som sa s človekom, o ktorom by mi nikdy nenapadlo, že má niečo spoločné s knihami alebo publikovaním, a ukázalo sa, že mu práve vyšla kniha.

Keďže len v USA každý rok vyjde 75-tisíc kníh (nehovoriac o elektronických tituloch a blogoch), je celkom vysoká šanca, že už ja vy ste napísali knihu, píšete ju, prípadne by ste chceli.

Preto tento krátky zoznam:

1. Znížte svoje očakávania. Najšťastnejší autori sú tí, čo čakajú najmenej.

2. Najlepší čas na propagáciu vašej knihy sú tri roky pred jej vydaním. Takto máte tri roky, aby ste si vybudovali reputáciu, zostavili adresár záujemcov, založili sledovaný blog, vybudovali kredit a konexie, ktoré využijete neskôr.

3. Zaplaťte si editora. Nie len, aby vám vychytal preklepy, ale aby vaše písačky premenil na niečo, čo budú ľudia radi čítať. Svojho editora, s ktorým sa mi dobre pracuje, som si našiel cez asociáciu editorov. Tradiční vydavatelia zvykli k spisovateľom priviesť skutočne dobrých, až brilantných editorov, lenže to sa dnes už veľmi nedeje. A keď si zaplatíte vlastného editora, bude to znamenať, že si na písaní dáte viac záležať.

4. Keď píšete literatúru faktu, pochopte, že kniha je len talizman, nádoba s myšlienkami. A vy predsa nechcete, aby v tej knihe zostali... chcete, aby sa šírili. Nemali by ste ich skrývať, čím viac toho prezradíte, tým lepšie.

5. Ani sa len nepokúšajte adresovať knihu všetkým. Predovšetkým sa zamyslite nad týmto: 58 percent dospelých Američanov po strednej škole neprečíta jedinú knihu. Potom si vezmite, že aj keď sa človek chystá kúpiť knihu, tá vaša je ako ihla v kope sena. Bude oveľa lepšie, keď sa budete sústrediť na malú cieľovú podskupinu na trhu – na podskupinu, s ktorou môžete komunikovať, pre ktorú budete známy a, predovšetkým, na podskupinu, ktorej neprežijú bez vašej knihy.

6. Odolajte pokušeniu najať si publicistu, ktorý vás dostane do veľkého média. Predovšetkým, ani sa tam nedostanete (ak áno, dajte mi vedieť a spomeniem vás ako výnimku). A po druhé, je to drahé. Oveľa lepšie urobíte, keď namiesto toho investujete do piateho bodu a sústredíte sa na mikrotrhy. Iste, na trhu sú aj veľmi talentovaní publicisti, ale v zásade sa riaďte podľa prvého bodu.

7. Dobre si premyslite, či strávite rok presviedčaním niekoho v hlavnom meste, len aby vám knihu vydal „naozajstný“ vydavateľ. Stratíte veľa času a vládu nad vlastnou knihou. Vzdáte sa možnosti ovplyvniť, ako sa kniha číta, ako pôsobí a ako je propagovaná. Samozrejme, že zmluva s veľkým vydavateľstvom je bohovská vec. Ale to je aj britský trón a predsa ho nikdy neobsadíte. Oveľa pravdepodobnejšie zistíte, ako efektívne (či už elektronicky alebo v malom náklade) vydať skvelú knihu, ktorá sa bude v malej skupinke nadšencov šíriť ako lesný požiar.

8. Na obálke záleží. Oveľa viac, ako si myslíte. Keby na nej nezáležalo, nepotrebovali by ste vydávať knihu... stačilo by poslať ľuďom text e-mailom.

9. Ak sa vám nepošťastí vydať knihu u „naozajstného“ vydavateľa (pozri bod sedem), stojí za to trochu zainvestovať, aby všetko dopadlo lepšie. Napríklad za editovanie knihy skôr ako ju ponúknete, alebo si v zmluve vyhradiť právo hovoriť do podoby obálky. A, predovšetkým, zaistiť si právo na pár stoviek kníh za výhodnú cenu a využiť ich ako vzorky a reklamu.

10. Ak ste ho náhodou vynechali, opäť si poriadne prečítajte druhý bod. Je zďaleka najdôležitejší.

11. Online selfpublishingové služby sa podľa mňa preceňujú.

12. Na druhú stranu poriadne zaváži, keď si vás všimnú blogeri.

13. Ak ste obdarení trpezlivosťou, najlepším, hoci prácnym prostriedkom na propagáciu naozaj dobrej knihy je autogramiáda v kníhkupectvách alebo rozhovory v knižných kluboch. Ak to zvládnete dvestokrát do roka, vyplatí sa vám to.

14. Zvážte vydanie knihy zadarmo v elektronickom formáte. V niektorých prípadoch dosiahli milióny stiahnutí. Nie je s tým oštara, nestojí to čas a netreba sa tváriť, že sa tým pokúšate uživiť. Zostáva len spisovateľská radosť bez toho, aby ste zvažovali, či máte dať výpoveď v práci (nedávajte!).

15. Ak chcete osloviť ľudí, ktorí zvyčajne nekupujú knihy, ukážte sa na miestach, kde sa zdržujú. Vrátane mediálneho, virtuálneho a reálneho priestoru.

16. Knihy, ktoré sa predávajú na tisícky, sa predávajú po paletách. Inými slovami, pokúste sa predávať organizáciám, ktoré nakupujú pre svojich členov či zamestnancov.

17. Vydanie knihy nie je to isté, ako jej vytlačenie. K vydávaniu neodmysliteľne patrí marketing, podpora predaja, distribúcia a riziko. Ak sa vám do tohto podnikania nechce, tak to nerobte! Vytlačenie knihy je naopak detsky jednoduché. Nenechajte si nahovoriť, že nie. Nájdete hromadu tlačiarní, ktoré vám za pár eur za exemplár vytlačia knihu, ktorá znesie kritéria ktoréhokoľvek bestselleru. Na tom nie je nič ťažké.

18. Kníhkupectvá, vo všeobecnosti, riadia naozaj bohovskí ľudia. Lenže kníhkupectvá, vo všeobecnosti, sú mizerným podnikaním. Knihy v nich často umierajú. Je síce možné, že pár ľudí v obchode objaví vašu knihu, ale je oveľa pravdepodobnejšie, že je objavia skôr, ako do obchodu prídu. Kníhkupectvá sa jednoducho len spoliehajú na nádej, že sa im náhodu podarí spojiť správnu knihu s čitateľom, ktorý má o ňu záujem. Ak sa to nestane, nič neutŕži.

19. Písanie knihy je úžasná skúsenosť. Vyplatí sa to už len z intelektuálneho pohľadu. Vyjasní vám to myslenie. Urobí z vás dôveryhodnejšieho človeka. Je to živý stroj, ktorý vás núti myslieť na marketing a šírenie myšlienok, každodenne pracovať, aby ste napísali fundovaný odkaz. Mali by ste ju napísať.

 

 



Komentáre

Mámtalenťák 22.12.2014
 

Začalo to fajn ale potom sa to začalo opakovať a preto som sa nedostal a koniec

Franta25.12.2014
 

Mám dojem že ma tu všetci ignorujete ;-) ;-) ;-)

zuzana19.12.2014
 

Brilantné rady a kopa humoru vždy zaujmú. Aj keď od amerického spisovateľa a podnikateľa. Super

emko17.12.2014
 

1, 8, 14 a 19

L.:)))23.12.2014
 

Rada 3? Kde tohto vyhrabali, šak to robíme roky aj zadarmo, že D.:)))

zuzana30.12.2014
 

Ale zato má pekné žlté okuliare:)

L.31.12.2014
 

Zuzana, myslíš, že žlté? Ja sa obávam, že má nasadené ružové, ale aj tak - chce sa mi súhlasiť so všetkými devätnástimi bodmi, aspoň trošku. Zanalyzujem.:)

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: