IKARIKAR http://www.ikar.sk

Voľné preklady mysle (P.BALÁM)13.12.2016
 

2
 počet hodnotení: 3
prečítané 86, Komentáre 16

 

Hovory so psom


Bývanie na predmestí umožňuje po štvrťhodinke chôdze opustiť ruch civilizácie  a ocitnúť sa v tichu prírody.

Bolo tomu tak aj v jeden zimný podvečer. Zanechal som posledný osvetlený úsek dedinskej časti našej štvrte a vykročil do tmy nad chodníkom. Počasie bolo sychravé a tmu zhusťovala hmla, takže patril iba mne a môjmu psovi. Chodník ako priama čiara oddeľoval ploty záhrad od prírody pozdĺž blízkej rieky. Poznali sme ho už naspamäť a tak sme ním bez osvetlenia iba mlčky kráčali, každý zaujatý vlastnými myšlienkami.

Občas sme sa pristavili na miestach, ktoré on považoval za dôležité označiť. Spýtavo sa pritom na mňa pozrel, či sa nepridám.  Mne však správy a odkazy na kmeňoch stromčekov či trsov trávy nič nevraveli. S pohľadom a výraz ...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

Alia S.13.1.2018
 

Nadpis - a už som zneistela. „Laco (blog)“. Prečo je za nadpisom to slovo v zátvorke? Aby som bola presná, pomohla som si definíciou: \"Blog je webová aplikácia obsahujúca chronologicky zoradené príspevky.\"
Laco je (alebo chce byť, alebo čo) teda článok z blogovej stránky, nie blog.

Akoby si priveľmi nepremýšľal nad informáciami, ktoré podávaš. Dva príklady:
1. „Starší deduško“ – pod prvým pojmom si každý predstaví staršieho pána, pod druhým naozaj vetchého deduška, teda dosť starého človeka. Buď, alebo.
2. „Na druhej strane pomyslenej barikády“ – medzi pomyslenej a pomyselnej je rozdiel. Zisti si aký.

Nie je príliš literárne používať pouličný jazyk, pokiaľ to nie je zvolený štýl vyjadrovania a charakterizovanie rozprávača, teda osoby v zvolenom štýle rozprávania v „ich“ forme. Tu o rozprávača a vykreslenie jeho charakteru nešlo, už nadpis to prezradil.
Výpis pár „pouličností“, ktoré sa vymykajú ostatnému textu:
- tereňák,
- ohúril i také kalibre,
- dali mu pokutu,
- televízia poslala k pánovi redaktora,
- odpovedal na otázky k pokute,
- išlo z mojich daní.
Autor sa vždy musí snažiť vyjadrovať literárnejšie, ak nejde o.... je popísané vyššie.

Teraz sa to prevalilo; nie sú tu len frajeri – zas nešťastné a často autormi nechápané „teraz“ a „tu“!

Nelogické aj nesprávne:
1. Odvolali ho a dali mu pokutu, ktorú zaplatil zo štátneho.
Ak ho po skutku odvolali, čiže zhodili z postu, stratil právomoci, a teda nemohol dať príkaz pracovníkovi učtárne zodpovednému za úhrady, aby sankciu, ktorú mu vymerali a zrejme poslali poštou (ak by aj vložili do ruky, nič to nemení na fakte, že nemal ako dať príkaz), zaplatil.
2. „Úsmev za poriedkou bradou“ – brada je nižšie ako pery, nemožno ZA ňou vidieť úsmev.

Nedal si si prácu skontrolovať po sebe a odstrániť aspoň to, na čo som ťa upozornila pod inými textami. Namiesto toho si ma nasmeroval sem. Prečo? Mohol si si text prejsť a opraviť/upraviť. Nemuseli z neho kričať rovnaké chyby, nedopatrenia. Lenže tebe sa nechcelo. Aký má význam chcieť od niekoho komentár, názor i radu a nesnažiť sa sám?

Ak mám zhodnotiť poviedku ako celok, zas mi nič nedala, lebo nie je ani vypointovaná ani s odkazom. Máš síce v zátvorke „blog“, ide vlastne o príspevok do blogu, lenže potom neviem, čo robí na literárnom portáli. Ak ho teda beriem ako článok blogu, prečítala som, odchádzam, nič na neohúrilo, nerozosmialo, nerozplakalo, nenaučilo, nerozčúlilo, nezdvihlo zo stoličky a ty si oprav chyby a začni veľa čítať, aby si nestagnoval a konečne ponúkol viac ako slabé poviedky, články blogu a pod., lebo aj autor literárneho diela aj bloger musí byť v niečom jedinečný a hlavne jazykovo a štylisticky zdatný a literárne podkutý.

Rád máš neúrekom, len ich zúročiť. Pozitívne ohlasy sa nehrnú, takže je načase zmeniť prístup. Ak chceš.

P. B.13.1.2018
 

Ďakujem. Problém je v tom, že človek svoje chyby nevníma... preto potrebuje občas úprimný názor od niekoho iného. Ešte raz vďaka.

Alia S.16.1.2018
 

Prosím, prosím. Takže odteraz, keď už som ti toľko \"naložila\", sa budeš snažiť viac zamýšľať nad textom, súvislosťami, nielen napísať a hneď vložiť sem.

p.balam25.1.2017
 

Vďaka za body ... Alia.S aspoň okomentuje a povie svoje výhrady, neviem či má iné nicky, ktorými iba zráža karmu ..., potom by fakt bola šialená :). Myslím že sú tu ale aj iní viacerí obdobne postihnutí jedinci, ktorí zbabelo dávajú jednu * a nie sú pritom schopní aspoň jedinou vetou naformulovať vlastný názor. Písal som to už napr. Marekovi Sopkovi, jeho básne sú podľa mňa naozaj dobré a pritom má len ***. To je choré ...

Máš asi pravdu s tým patetizmom a smútkom, tie drobnosti som ale písal v istom období neistoty a istého hľadania, obdobne aj Ženu za oknom atď. Veselšie veci sa mi väčšinou daria najmä vo forme repliky na komentáre v diskusiách na internete. Pošlem ti možno na mail moju celú odpoveď pre Aliu.S, tu na MT sa mi ju nechcelo prepisovať.

Alia S.31.1.2017
 

Nemôžeš sa hnevať, ak ti nie každý venuje komentár. Ber to tak, že ani ty sa nevyjadruješ ku každému prečítanému dielu, ku každej kapitole. Nedá sa.

Ak dostane niekto iné hodnotenie ako dáš ty, aj to je v poriadku. Každému sa páči iné, má iné preferencie, iný náhĺad na vec, možno vie o nej viac, možno má viac načítaného a hocičo neocení len preto, že iný áno.
Niekedy (resp. mnohokrát) sú oceňované diela, ktorých autorovi by prospelo viac vedomostí o tom, k čomu sa vyjadruje, a čitateľom tiež. Aj viac teórie, keďže ju nemožno obchádzať. Dáva podklad k vzniku zaujímavého diela, ako keď autor nevie nič o základoch a potom sa čuduje.

p.balam31.1.2017
 

Rozumiem, tú výhradu k nízkym nekomentovaným hodnoteniam som myslel viacmenej pri básňach Mareka Sopka. Osobne je môj prístup taký, že ak dávam 4,5* tak nie vždy komentujem. Ak by som mienil dať nízke hodnotenie, tak by som to asi okomentoval. Ale beriem, nie vždy je čas a pod. Knihy tiež kupujem a vyberám tak, že otvorím v strede, prečítam zopár viet a ...takže v tomto nie som svätý ...

Alia S.1.2.2017
 

Marekove Sopkove verše sú pre mňa iba sentimentálne vyjadrenia. Jednoduché, nevýrazné, z ktorých vyskakujú jednak lacné a jednak náboženské rekvizity a motívy, genitívna metafora v neprirodzene zvýšenej miere a ešte pár záležitostí, na ktoré si treba dávať pozor. Pracuje síce s obraznosťou, s rýmom tak, aby nevyznel násilne, občas ponúkne silnejšie vyjadrenia, hľadá nezvyčajnosť, ale začiatočníckych neduhov, zabíjajúcich to lepšie, je viac.
Také kňazské prehováranie k ovečkám plné nádeje o svetlej budúcnosti a ukázaní cesty. Umeleckosť nenachádzam. Je to ten typ tvorby, ktorá ma ako-tak baví prvou, druhou a možno i treťou básňou, potom už nemá čím zaujať. Nepreferujem, neoslovuje ma, ak sa autor upne na jediný motív a ponúka ho v rôznych obmenách, vlastne recykluje. Preto by som mu nedokázala dať viac než 2 hviezdy z 5. Najviac kvôli snahe sedieť nad básňami dlhšie ako pár minút.

p.balam2.2.2017
 

Možno som Mareka Sopka v niečom precenil ... neviem, porovnával som s tým, k čomu som sa tu sekcii poézia námatkovo dostal ...
Chápem že náboženská téma môže byť už sama o sebe ... Sám poznám ten pocit pri ženskej poézii k téme materstva, občas si niečo vypočujem v aute na rádiu Devín. Skrátka aj keď v úvode autorku vychvália a rozoberú jej tvorbu, vždy mám pocit, že v poézii na túto tému vnímam sentiment, pátos, bolestínstvo, opakovanie motívov ... Ale možno je to iba obrana niečoho vo mne, čo sa bojí prijať niečo z toho iracionálneho sveta poézie. A ako muž, nikdy tej téme asi nebudem úplne rozumieť, to je jasné.

Alia S.2.2.2017
 

Ani ja ako žena tomu sentimentu a pátosu nerozumiem. Pre mňa musí mať báseň iné hodnoty - školenosť, nekonvenčnosť, slovný rozsah a pod., a talent vpraviť do tvorby aj tie najbežnejšie rekvizity ako sú srdce, duša, kríž...
Regionálne či školské či podobné súťaže, odohrávajúce sa na \"malom\" priestore, sú vždy plné laických hodnotiteľov, mnohokrát podporujúcich balast. Ak počujem chvály na poéziu či prózu, snažím sa zistiť, kto sa to vlastne k nej vyjadril. Aký má prejav, aké slová, aké slovné spojenia používa sám a pod. Ak sa dá. A mnohokrát nie som prekvapená.
Vzhľadom na to, že si môže ktokoľvek vydať čokoľvek a čitateľ málokedy rozozná hranicu hodnoty, je knižný trh taký, aký je. Napokon, aj červená knižnica sa dá čítať, ale jej autor musí sám tú hranicu rozoznať a tiež musí mať talent a iné zázemie.
Aj menej hodnotnejšia poézia, ak sa bavíme o poézii, má čo ponúknuť, ale to musí byť autor na akej-takej úrovni. Prvkov, ku ktorým sa uchyľujú začiatočníci, je dosť, stačí poznať niekoľko a po pár riadkoch je jasné, ako je on sám na tom s čítaním, čo preferuje, a či ambície neprerástli talent a odbornú - ak už nie vzdelanosť, tak aspoň zorientovanosť. Každý akosi začínal, len z niektorých priam \"čiší\", ako by povedali susední bratia, podpriemernosť a to, že naposledy čítali v ZŠ. Niektorí dokonca neváhajú upozorniť, akí sú vášniví čitatelia a ponúknuť vedia písačky na úrovni detských veršovačiek. A ovládať jazyk ako jediný nástroj je základ. Darmo sa kto bude vyhovárať na čokoľvek, vždy sa dá nájsť niekto v okolí ochotný opraviť. Zas záleží na miere ochoty autora, čo je schopný a chce spraviť pre svoje diela. Nie chváliť iných - obchodovanie aj na MT je až desivé.

p.balam2.2.2017
 

K poézii sa dostanem ozaj iba sporadicky. Aj na ostatné žánre mám oproti minulosti málo času. Vo všetkom tom literárnom, ako aj hudobnom, som len pocitový konzument. Takže moje komentáre sú skôr tie pozitívne, na kritické pripomienkovanie iných sa zatiaľ necítim byť akosi oprávnený. Časom si možno aj na to trúfnem ...a poviem niekomu i kritickú pripomienku. A už ich vopred ľutujem ...

ľudo25.1.2017
 

Veď spoznáš Aliu časom...

Ja neviem, čo máte mnohí za problémy, ja píšem všetko vo worde a potom to jednoducho prekopírujem a nemám s tým žiadny problém. Nechápem, naozaj. Poradil by som Ti ak by som vedel, čo máš za problém. Viem, že sa viacerí sťažujú, že sa im text rozletí, keď ho sem nahrajú. Ja som nikdy nemal žiadne problémy.

Tie dva texty, okrem BUNDY sú dosť slabé, myslím formálne ale i témou. Spracovaním. Ale BUNDA je fajn, dala by sa samozrejme ešte upraviť. Ale však neumierame a zlepšujeme sa časom. Ja sa vyjadrujem k veciam, k textom s ohľadom na to, že človek časom zreje a vyvíja sa. Ale bez štúdia štylistiky a tvorivého písania to nepôjde. Aj podľa tých 5. bodov, ktoré si hodil vedľa do diskusie sa dá usúdiť, že moc toho o teórii nevieš. Alia S. v tom, že text posúvajú hlavne dialógy má pravdu. Ak naozaj, chceš aby bol Tvoj text dobrý, mali by v ňom byť aj dialógy. Text to zosvižní a zdynamizuje ho. Vieš, až 90% tvorivého písania je o istých regulách, iba tých 10% je o Tvojej prirodzenosti a talente. Tvoj text je talentovaný ale neučený - by som povedal. Alia má v tomto pravdu, ale veľmi často si veci a dôvody, pre svoje komentáre vymýšľa, iba aby človeka zlikvidovala. Veď časom ju spoznáš. Nebudem kydať, sám uvidíš. Asi toľko.

p.balam25.1.2017
 

Viem čo si chcel povedať, ale momentálne si neviem predstaviť ako by som povedzme \"Ženu za oknom\" prepracoval na dialógový text. Text totiž vznikal ako taká nejaká pocitová spomienka, resp. ako znovuobjavovanie a objasňovanie niečoho z minulosti. Splnil svoj účel a časom som ho sem zo zvedavosti dal na posúdenie tu na MT.
Občas počas jazdy v aute mávam občas naladené rádio Devín a pred pár rokmi som tam počúval nejakú poviedku ... bola bez dialógu, ale vďaka skvelému čítaniu, intonácii, prednesu mala svoju dynamiku, gradáciu atď. A ja som potom pri písaní toho svojho textu počul ten hlas, ktorý mi ho akoby diktoval ...

ľudo25.1.2017
 

Nič však neplatí stopercentne. Dialógy nemusia byť prítomné v tzv. pocitovom texte, akomsi rezonančnom texte a podobných atmosferických textoch, tam naozaj dialógy byť nemusia. Zručný autor vie takúto poviedku (či niečo iné) napísať zručne a čítavo. Takže fanaticky trvať na tejto dogme by nebolo správne. Pravdou však je, ak v texte dialógy sú, sú to práve dialógy, ktoré dej i vývoj posúvajú. Takto je to správne! Neplatí, aprióri, že text musí, stoj čo stoj obsahovať dialógy. Ženy zvyknú slepo trvať na regulách a to nie je správne.

1. Takže dialógy nemusia byť.
2. Ak už sú, sú to práve dialógy, ktoré vedia text oživiť, niekam smerovať posunúť ale i zdynamizovať.

To, žeby krátke vety posúvali dej, tiež nie je pravda. Krátke vety vzbudia skôr rýchlosť, akciu a dynamiku. Vystupňujú napätie. Text až tak neposunú.

p.balam25.1.2017
 

Konečne tu mám s niekým zmysluplný dialóg, ktorý možno posúva môj vývoj. Asi máš pravdu, aj dialógy sú potrebné ...

ľudo25.1.2017
 

Balám, ak budeš potrebovať kedykoľvek sa ma opýtaj. Ak budem vedieť, rád odpoviem.

ľudo25.1.2017
 

Ahoj v tejto tvojej (súkromnej) sekcii som prečítal všetky 3 príspevky. Páči sa mi Stará bunda. Mám rád tieto myšlienkové ňúterné audity, Je to navyše o vzťahu a to je moc fajn. Balám, pokús sa vo svojich príspevkoch vyhnúť patetizmu, akémusi falošne znejúcemu smútku. O smútku skúsme písať zvesela a o veselosti smutne. Ten kontrastný prístup sa ukáže lepším. Lebo o smútku a trpkom spomínaní písať depresívne je tak akurát na samovraždu. Ináč fajn, držím palce. Za BUNDU zaslúžených 5* Však ona ti to tá šialená Alia S. (a jej milióny nickov, ktoré tu používa) tie body skreše, preonačí.

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

P.BALÁM

O mne



 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: