IKARIKAR http://www.ikar.sk

Jozef Heriban: Dobrý názov = základ úspechu (25.7.2011) Celkový počet komentárov: 3
 

Víťaz berie všetko

spievala kedysi dávno vo svojom hite skupina ABBA.

     Jeden z najdôležitejších zákonov marketingu spomína prvenstvo. Byť prvý. Umiestniť sa v rebríčku najvyššie ako sa len dá. Na Martinuse, na Gorile, v Panta Rhei, alebo kdekoľvek inde.

     Ak je vaša kniha na samom vrchole rebríčkov, prirodzene ju zoberú do ruky mnohí čitatelia, lebo sú zvedaví, čo sa v súčasnosti najlepšie predáva. Dosiahnuť vrchol v obrovskej konkurencii svetových spisovateľov je vždy výkon výnimočný.

 

     Samozrejme, najpredávanejší neznamená najkvalitnejší, alebo najuznávanejší. Kvalitná literatúra sa v dnešnom svete presadzuje oveľa ťažšie. Ale asi všetci autori by chceli, aby sa ich kniha predávala čo najlepšie.

     Odborníci na knižný marketing tvrdia, že pri predaji sú najdôležitejšie tri veci. Dobrý názov, dobrá obálka a dobrá noticka na záložke. Rovnako dôležité je, aby knihu napísal spisovateľ alebo spisovateľka s vplyvným menom. No všetci vieme, že bestsellermi sa stávajú aj prózy od celkom neznámych autorov.

 

Tak aký by mal byť dobrý názov knihy?

     Podľa môjho názoru, čím kratší, tým lepší. Jednoslovné a dvojslovné tituly sú ideálne. Dobre sa pamätajú aj názvy s tromi slovami. Dlhšie už strácajú údernosť.
Na mojich prednáškach o značke hovorím študentom, že je výhodné, keď je v názve písmeno „r“. Písmeno „r“ dodáva značke, menu dynamiku, energiu a sexualitu. Samozrejme existuje veľa titulov, ktoré nemajú „r“ a sú rovnako úspešné, alebo ešte úspešnejšie. Nakoniec ani v mojich názvoch kníh sa „r“ niekedy nevyskytuje.

      Intimitu vlkov vymyslela dcéra Tamara. Ja som sa rozhodoval medzi titulmi Striptíz raka a Intimita rakov. Ale aká je intimita rakov? Vôbec som si ju nevedel predstaviť. Takže keď Tami navrhla intimitu vlkov, veľmi som sa potešil. Vlci sú totiž veľmi efektívni. Vždy sa mi páčil film s Kevinom Costnerom Tanec s vlkmi, alebo Stepný vlk od Hermanna Hesseho. Celý text som teda znovu prehodnotil a dopísal do príbehu motív vlkov.

 

      Keď už máme názov, dobré je, keď s ním ďalej pracujeme. Keď sa stane hlavnou témou, alebo ústredným motívom knihy. Ako je to napríklad v próze Kameň trpezlivosti od Atika Rahimiho, alebo v románe J.D. Salingera Kto chytá v žite. Keď titul vyjadruje niečo podstatné, nejakú vnútornú súvislosť. Napríklad Tisícročná včela od Petra Jaroša sa stala symbolom histórie slovenského národa.

     Na Slovensku výborné názvy dokáže vymyslieť Maxim E. Matkin. Polnočný denník, Mužské interiéry, Miluj ma ironicky či Nie na ústa sú zaujímavé a výstižné tituly, ktoré prirodzene vyvolávajú záujem čitateľov.

 

     Ďalším zákonom marketingu je originálnosť. Byť iný ako ostatný. Na nikoho sa nepodobať. Keď človek konečne vymyslí názov, mal by si zistiť, koľko kníh s podobným slovným spojením už na internete existuje. Keď sa vám na Googli ukáže nula, tak ste na dobrej ceste. Potom už treba len počkať, ako čitatelia na knihu zareagujú. Pretože aj tak najlepšia reklama v knižnom biznise je ústne podanie. Ak sa začne hovoriť, že je kniha vynikajúca, môže mať názov akýkoľvek.

 

DISKUSIA

Ako podľa vás vymyslieť dobrý názov knihy?

Ktoré názvy už vydaných kníh sa vám zdajú originálne, jedinečné, netradičné?

 

Jozef Heriban

     je spisovateľ a scenárista. Autor bestsellerov Intimita vlkov (2008), Posadnutosť (2009) a Ružový trojuholník (2010). Jeho kniha Úspech má srdce žraloka zvíťazila v čitateľskej ankete Kniha roka 2007 dvojtýždenníka Knižná revue. V roku 1993 napísal prózu Niekto na mňa stále píska, ktorá získala v anonymnej súťaži Literárneho fondu 1. miesto.

     Je spoluautorom a spolurežisérom filmov Utekajme už ide!, Južná pošta, Dávajte si pozor! a televízneho komediálneho seriálu Bud Bindi, ktoré boli ocenené na viacerých prestížnych medzinárodných filmových festivaloch (Káhira, San Francisco, Houston, Philadephia).

     V súčasnosti externe prednáša na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského, Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave a venuje sa literatúre.
 

     Čoskoro mu vyjde poviedkový román Schovaný, neschovaný, idem. Originálny zmysel pre humor, dráždivá sexualita, kompozičné novátorstvo, ale aj prekvapujúce prechody z reality do absurdity sú zárukou neopakovateľného čitateľského zážitku.

     Heribanove postavy sa strácajú v bielej hmle, ktorá ich obklopuje. Všetky sa svojím spôsobom hrajú na skrývačku. Vystierajú ruky, aby sa dotkli niekoho blízkeho. Aj keď sa im to nedarí, stále znovu a znovu hľadajú vo svojom živote lásku, nehu, pravdu a porozumenie.

Desať, dvadsať, tridsať,
začal Gašpar kričať,
že ho brucho bolí,
zjedol kilo soli...

Schovaný, neschovaný, idem...

 

 



Komentáre

adam25.7.2011
 

super, v Google sa mi zobrazil iba jeden, a to ten môj:-)

ester anaswah25.7.2011
 

Aha, a čo som tým chcela povedať? Že aj meno/ pseudonym je značka a tvorí s názvom, obálkou a anotáciou jeden balík, ktorý predáva. Nesprávne zvolené meno autora, ak je neznámy, môže celý dojem zabiť. Takže nie tri veci, ale štyri, v prípade, že je autor neznámy

ester anaswah25.7.2011
 

Pri hľadaní pseudonymu som mala na mysli slová p. Heribana o \"R\" (zmieňuje sa o ňom aj vo svojej knihe Intimita vlkov)a aj preto som si vybrala Ester. Vo svojom priezvisku síce mám až dve R ale neznie tak zaujímavo ako Anaswah)))

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: