Lienka (Petra Teťáková)1.2.2017

počet hodnotení: 3
Letí lienka bodkovaná,
krídelkami vzduchu máva,
letí, letí po krajine,
kričí nebu: "Zima mi je.
Prečo púšťaš na mňa zimu,
nemám piecku ni perinu!
Ach, jáááj, jujúj, zima je,
už na nôžke cencúľ čnie.
Krídelkami sotva mávam,
mrázik štípe, bolí hlava,
a lúčina plná snehu,
nevykvitnú kvietky k letu.
Ach jááj, jujúúj, beda je,
zhyniem, zhynie...
Komentáre
Renata Zemanka5.2.2017
V prvej Vašej slohe je slabík v každom veršíku po osem. Vynikajúce.
Pohnime sa ďalej milá Peťka. Teraz si skuste zapamätať že budeme rýmovať rozdielne gramatické druhy. Vy rýmujete dedinou / hrivou. To nie je dobré. Viete prečo? Pretože rýmujete rovnaký druh. Rýmujete podstatné meno s podstatným menom a tomu sa zvykne vravieť gramatický rým a ten sa moc v umení neberie, pokladá sa za málo cenený. Básnici sa takýmto rýmom vyhýbajú (nie však vždy). Viete ako tento rým vylepšíme? Ak budeme rýmovať (viazať) napr. podstatné meno s prídavným menom (ale pokojne aj s iným druhom slovesom, či niečim iným.)
Peťka, vaše podanie:
Na samote za dedinou
Býva čudo s bielou hrivou
1/ Rýmujeme pods. meno s príd. menom:
Za dedinou na samote
býva čudo jedovaté
2/ Rýmujeme podst. meno so slovesom:
Na samote za dedinou
V krajine noci utajenou
A nielen to, Peťka. Rýmom vždy viažeme trojslabičné slovká s trojslabičnými (dedinou / utajenou)
Trojslabičné s jedno-slabičnými či inak nepárno–slabičnými (kým / zapálim).
Ak máme dvojslabičné slovo rýmujeme ich alebo s dvoj-slabičným slovom alebo párno-slabičným slovom. (vata / piata, vata / deviata )
Petra6.2.2017
ďakujem za radu, pri budúcom basnení, vas skúsim skontaktovat cez email pre odobrenie,kým to dám von do sveta,ak môžem.
Renata Zemanka5.2.2017
Vata / deviata, na samom konci môjho príspevku je chybný príklad. Správne by malo byť napr. Vata / polosýta. Opravedlňujem sa.
Petra1.2.2017
Ďakujem za reakciu a dobré rady, zoberiem si k srdcu a budem hľadať rytmus, snáď sa podarí raz skrotiť moje básne do správneho rytmu...
Renata Zemanka1.2.2017
Ahojte Peťa. Vaše básne sú aspoň konzistentné. Všetky slohy básne (pre deti) majú rovnakú úroveň, nekolíšu svojou kvalitou. Peťka, rytmus, ak ho necítite, moja milá, tak si počítajte slabiky veršíka s veršíkom ktorý rýmujete. Inak máte milú fantáziu a zmysel pre kombináciu slov. Ináč ak zvládnete rytmus a dostanete ho poriadne do žíl, budete naozaj dobrá. Zatiaľ 4 hviezdičky.