Literárny kritik Peter F. ‘Rius Jílek hodnotí poviedku Planéte snov Celkový počet komentárov: 0

Hodnotí literárny kritik Peter F. ‘Rius Jílek
Príspevok: poviedka Planéta snov (Róbert Harmata)

Prvá otázka, ktorá mi napadla pri čítaní poviedky Planéta snov, sa týkala autorovho veku; tipoval by som, že ide o chlapca, nie viac ako pätnásťročného, ale mám už zopár skúsenosti s tými, čo píšu a viem, že takýto text môže vyprodukovať aj dospelý človek. Recenzia zjavne nebude pozitívna.

Keď si vezmem iba tému poviedky – neznáma planéta a manipulácia mysle kozmonautov –, tak sa nedá nespomenúť si na Solaris, skvelý román legendárneho Stanisława Lema zo začiatku šesťdesiatych rokov. A potom nespočetné množstvo podobných príbehov rôznej kvality, nielen v literatúre, i vo filmovom spracovaní. Róbert Harmata sa však rozhodol, že do vedeckej fantastiky prispeje vlastnou verziou tejto témy.

Ibaže jeho písanie ma obrovské množstvo nedostatkov, ktoré sa týkajú kompozično-štylistických zručností v najširšom chápaní. Tým chcem len povedať, že autor písať nevie, nedosahuje totiž ani minimálne kritériá na to, aby som mohol prižmúriť aspoň jedno oko. Veď tu dochádza k totálnemu nezvládnutiu digresívneho rozprávania (vybočenie z hlavnej dejovej línie) a psychologizácie. O formálnej stránke nehovoriac, to je už necitlivé diletantstvo.

Otázka Harmatovho veku mi stále láme hlavu. Ak je to teda tínedžer, odporúčam mu, aby ho moje slová nerozladili, no ak sa rozhodne pre spisovateľskú dráhu, bude sa musieť poriadne zapotiť, aby prenikol do štruktúry textu. K tomu mu môže pomôcť napríklad čítanie takých velikánov ako spomenutý Lem. V prípade, že si tento sen chce splniť už plnoletý a svojprávny občan, nech píše ďalej, ak ide o koníček... ale vidím to biedne. Takéto nezrelé písanie sa už po puberte ospravedlniť nedá.

Peter F. ‘Rius Jílek

Literárny kritik, ktorý sa venuje publicistike i politickosposločenskej problematike. Publikoval v slovenských periodikách ako Fantázia, Hospodárske noviny, RAK, ale aj v Le Monde diplomatique či v Knižnej revue. Je autorom básnických textov a sleeve notes v buklete albumu I Always Tell You džezovej formácie Milo Suchomel Quartet.

Literatúre sa venuje odborne, pôsobí na Katedre slovenskej literatúry a literárnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Vedie tiež semináre so zameraním na historickú poetiku, interpretáciu, slovenskú literatúru 20. storočia a teóriu literatúry. Pôsobí aj ako lektor slovenského jazyka, vyučuje semináre zo štylistiky na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave.