IKARIKAR http://www.ikar.sk

Nepotrebujem predať. Hlavne, že mi vyšla kniha... (8.6.2011) Celkový počet komentárov: 12
 

     „Mnohí ľudia sú schopní dobre písať knihy. Iba málo ich vie dobre predávať,“ tvrdí vo svojej novinke Sprisahanie bohatých Robert T. Kiyosaki. Autor najpredávanejších kníh z oblasti osobných financií. Chybou je často význam slova predávať a odpor k nemu. Mnohí autori tvrdia – pre mňa je dôležité vydať knihu, poskytnúť ju čitateľom, realizovať sa, posunúť nejakú myšlienku, podeliť sa s ostatnými...peniaze sú až na druhom mieste. Naozaj je to tak? Nie je to len prázdne gesto a snaha vykresliť sa v lepšom svetle?

 

     „Pre mnohých ľudí je slovo predávať dokonca vulgárny výraz (niektoré významy slova sell majú pejoratívny charakter, napr. predávať sa, prostituovať ap.).,“ píše Kiyosaki. „Môj chudobný otec považoval slovo predávať za výraz podobný nadávke. Môj chudobný otec bol akademik a intelektuál, preto mu myšlienka predávania pripadala nečistá. Domnieval sa, že predajcovia sú zberba. Pre môjho bohatého otca však slovo predávať predstavovalo základný predpoklad na dosiahnutie úspechu...“
Pred rokmi si jeden novinár rypol do Kiyosakiho, že ako sa môže z predajcu kópií stať najpredávanejší autor. Kritizovali ho za to, že stále predáva tie isté kópie. Prečo nie? Kiyosaki rozhodne nie je najlepšie píšuci autor, ale určite patrí medzi najpredávanejších spisovateľov.

 

     Aj na Slovensku sa stalo zvykom či módou tvrdiť – nepotrebujem predať, hlavne že mi vyšla kniha. To je pre mňa dôležité a podstatné. Skutočne? To tu naozaj nik nechce peniaze a každému stačí iba vydať knihu? Je predsa úplne legitímne, ak chce autor peniaze za svoju aktivitu a čím viac, tým lepšie. Potom sa aspoň môže sústrediť na písanie ďalšej knihy a nemusí zákonite riešiť existenčné problémy. (Prirodzene, nehovoríme tu o zarábaní peňazí, ktoré stoja nad samotným písaním.)

 

     Neoficiálne sa hovorí, že ak sa z knihy predá tritisíc kusov, je to bestseller. Istá skupinka autorov tvrdí, že stačí predaj pár desiatok, stoviek kusov – ak je to viac, už je to komercia. A zákonite vykalkulovanosť, „predávanie sa“.

     Niektorí dokonca označujú knihy, ktoré sa dobre predávajú, tak trochu pejoratívne za komerčné. „Takmer mám pocit, že pre nich je základným kritériom kvality knihy skutočnosť, že ju takmer nikto nečíta,“ myslí si Jozef Banáš, ktorý z poslednej knihy Kód 9 predal už vyše 25.000 kusov, čím si už teraz vyslúžil Platinovú knihu. „A naopak, velebia knihy a autorov, o ktorých čitateľská verejnosť ani netuší.“

 

Napísať dnes dobrú knihu – to chce talent.
Vyrobiť knihu, vydať ju – to je hračka.
Ale predať knihu, to už je tvrdý oriešok.


     Dnes platí, že ak sa knihe neurobí reklama, podpora v printoch, na webe, v kníhkupectvách ap., akoby neexistovala. Žiadne povedomia o knihe = minimálna šanca predať pár stoviek kusov. Články, rozhovory, sociálne siete, banery, ppc kampane, plagáty, besedy s čitateľmi...to je iba základné minimum.

     Áno, vydávanie kníh je dnes biznis ako každý iný. Keď investujete, zarobíte (alebo aj nie, ak investujete nepremyslene). A po napísaní knihy jednoducho musíte myslieť na to, ako predať a ako sa predať. Našťastie už ubúda z generácie (tzv. starej školy), ktorá si myslí, že kvalita sa vždy presadí a „ľudia si k tej mojej knižke cestu nájdu“.

 

     Na pultoch, žiaľ, pribúdajú každý deň a týždeň desiatky kníh, ktoré nestoja za prečítanie...a napriek tomu sa predávajú. Vďaka dobrému marketingu, haló efektu, „sociálnej šikovnosti votrieť sa kam treba“ ap. Umenie je dnes vypichnúť kvalitnú knihu a dobre ju predať. Aby mal príjemný pocit čitateľ aj autor...

 

     Čo vy na to?

 

 



Komentáre

Angela Lencsesová28.6.2011
 

Ja toto vyhlásenie musím modifikovať-nie je dôležité predať knihu ale v prvom rade knihu dopísať !!! Cítim sa ako staviteľ majáka Ar-men na západnom pobreži Francúzska. Ten tuším stavali 14 rokov !

Ivona13.6.2011
 

hmmm...názor adekvátny dnešnej dobe a jej \"hodnotám\"... ja len ticho pípnem, že nesúhlasím s tým cynickým pohrebom starej generácie...a jej názorom, že kvalita si sama nájde cestu k čitateľovi (ale to je len moje úplne nezávažné zabliknutie do tmy... samozrejme, realita je taká aká je a biznis je biznis)

Vasil9.6.2011
 

Myslím, že prvú knihu väčšina asi nezačína písať preto, aby zarobil. V prvom rade preto, že nevie, či sa jeho štýl a príbeh na trhu vôbec ujme. Prvá kniha je vlastne sondou do sveta kníh a knižného biznisu a autorovi ide v prvom rade asi o prezentáciu seba samého ako schopného tvorcu príbehov, myšlienok, emócií. Až keď sa ukáže, že VIE, začína to byť nezriedka viac o biznise, ako o skutočnej literárnej tvorbe. Ja napríklad nedokážem zdravým umom pochopiť, ako môže, hoci aj zabehnutá autorka slovenských bestsellerov \"vyprodukovať\" štyri román za rok!!!!! Iba ak si námety niekde \"požičiava\" (po slovensky vykráda) a vkladá ich do zabehnutého jednoduchého mustra. Ale je to ešte o niečom, čo by malo mať podobu umenia?

sinclairka9.6.2011
 

Fakt ma udivuje ako možu ludia vobec čítať takéto braky - typu ako zarobiť atď - moja ctená mať mi taký jeden nezmysel kúpila po prvej strane som dotyčnú knihu hodila cez celú izbu...a s milou ctenou matkou by som radšej urobila to isté - hlavne keď sú aj boli na trhu tak dobré knihy - fantasy, sci - fi, romány všeho druhu atď - a ani poéziou by som nepohrdla...ale pohrdám knižkami napísanimi typu o zisku pre zisk! je to nezmysel lebo tam píšu o logickych veciach..a čitatelov by nemalo knižné dielo uražat a ponižovať - a čo sa penazí za normal knihy týka...každý spisovateľ sníva o bankovom účte veľactenej J.K.Rowlingovej...aj keď možno potajme...ten kto piše len tak...a nie kvoli malemu snu trochu sa preslavit..trocha zbohatnut..a ukazat ..že aha..ja niečo viem..čo len male percento tohto sveta...viem tvorit a pisat..takže ten kto po takomto niečom netúži..je bohaty...finančne..ale neprizná to ani svojim blížnim.. :D toť moj nazor...(ak su v mojom nazore gramaticke chyby..pišem večer..ledva vidim a citim klavesnicu pod prstami)...

Ľubica Bystrická9.6.2011
 

V texte sinclairky je toľko zloby a závisti, toľko negatívnej energie, že sa pýtam: Keď už bola taká poloslepá a necitlivá, nemohlo zaštrajkovať internetové pripojenie? Bez pripojenia (sa) možno občas poslúžiť viac.

sinclairka9.6.2011
 

prepáč ale baví ťa zbytočne útočiť ? čo takto sa radšej vyjadriť k téme ktorá bola nastolená a neútočiť na diskutujúcich? ďakujem za pochopenie

Ľubica Bystrická9.6.2011
 

K téme: Roky viem, že mám talent, ale nebyť motivačných kníh, ktoré som prečítala, dodnes nič pre druhých nenapíšem. Tie knihy ma posunuli, pretože nie sú len o zisku, ale aj o viere, cieľoch, sebadisciplíne, pozitívnom myslení, o budovaní sebaúcty. Chcem písať dobré knihy, ktoré budú pre čitateľov v istom zmysle terapeutické a chcem, aby sa moje knihy dobre predávali. Nemyslím si, že sa mám za niečo hanbiť, keď mi ide aj o zisk. Kvalita sa zaplatí. Na kvalite svojich textov chcem a viem pracovať. Ak niekto svojou tvorbou oslovuje masy, zaslúži si pomenovanie veľactená J.K.R.? A ktorá matka si to zaslúži? Posledná otázka: Kto útočil?

Ľudovít Herman8.6.2011
 

Niektorí majú záľubu v politicky korektných vyhláseniach. A ešte dokladám, v jednoduchých schémach. Nikomu neberiem jeho opravdu.

Autor obdrží menej ako desatinu z predajnej ceny knihy. Vydavateľstvo ten zvyšok. Iste je tam navyše aj tzv. nezapočitateľná čiastka, ktorú obdrží autor od vydavateľstva. A uznávam, že vydavateľstvo má aj iné náklady spojené s určitými vecami. Autor píše a vydavateľ by sa mal starať o servis okolo výroby knihy a jej predaja. Pokladám za absurdné, aby vydavateľ neustále povzbudzoval autora k spolupráci na predaji knihy. Toto ja pokladám za nezmysel.

Vydavateľstvo obdrží z predaja knihy viac ako 90% z predajnej ceny za knihu.

Richard Miške8.6.2011
 

Keď sme už umenie \"ponížili\" na biznis, tak s tebou súhlasím, že marketing by mal byť hlavne na pleciach vydavateľa.

Čo sa týka tých percent, ktoré tu udávaš, tak ja mám iné informácie z kompetentných miest /z iného komerčne zameraného vydavateľstva ako z Ikaru/, ale nebudem tu odhaľovať takéto \"tajomstvá\" z kuchyne. Ak chce, nech sa tu o tom rozpíše Ikar.

Ľudovít Herman9.6.2011
 

ďakujem pekne Richard, hovoril som o svojej zmluve, ktorú som s Ikarom uzavrel. Z predajnej ceny 9,99 eura je autorská provízia 0,77 eura.

Enrique8.6.2011
 

Plne súhlasím s článkom. Vzhľadom k tomu, že pána Kiyosakiho mám v office a poznám jeho zmýšľanie, plne súhlasím aj s týmto milým pánom. Osobne si myslím, že každá poctivá snaha má byť po zásluhe odmenená, je jedno, o akú snahu ide. Tak prečo by to nemalo platiť aj o písaní a o peniazoch s ním spojených? :-D

Marek Mittaš8.6.2011
 

Napísať knihu a nechcieť ju predať je ako vynájsť liek na rakovinu, ale recept si schovať v pivnici. Snaha, peniaze, investovaná energia sú zbytočné, nepomôžu autorovi ani nikomu inému. Prečo by autor nemal chcieť predať z knihy maximum a samozrejme primerane na tom zarobiť? Mám pocit, že tí, čo sväto sväte tvrdia, že oni nechcú prezentovať komerciu a stačí im mať „kvalitnú“ , nie predajnú knihu, sú alibisti, ktorí sa boja neúspechu a potom sa hrdo bijú do pŕs: „Pozrite, nepredávam sa, som úspešný tak, ako som chcel!“
V žiadnej ľudskej činnosti predsa nechceme, aby naša snaha ostala nepovšimnutá. Teda s výnimkou krádeží a plagiátorským snahám o skrytosť rozumiem, v iných prípadoch mi to príde smiešne a pokrytecké.

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: