IKARIKAR http://www.ikar.sk

Nezabite mi Bottyána! (osman bey)11.8.2010
 

Hodnotenie vydavateľstva:

Autor (či autorka), ktorý si dal(a) meno osman bey, podnikol – ako sám hovorí – „pokus o výpravný historický román“. Podnikol ho preto, aby sme sa potešili, že „sme mali svojich d´Artagnanov a na Slovensku sa diali udalosti európskeho významu“. Podľa môjho názoru nie je to pokus celkom beznádejný, ale ani úplne vydarený.
(Celé hodnotenie nájdete v sekcii Hodnotenia)

MARIÁN LEŠKO, novinár a publicista

5
 počet hodnotení: 157
prečítané 6824, Komentáre 173

 
Nezabite mi Bottyána!
 

Šaľa 5. apríl 1663

Pánty na dverách zlovestne zaškrípali a do hostinca „U slepého kohúta“ vstúpil plavovlasý mladík. Silná víchrica, ktorá zúrila vonku, mu takmer vytrhla z rúk ťažké okované dvere z masívneho duba, ale silou svojich mladých šľachovitých paží ich napokon ovládol a horko-ťažko za sebou zabuchol.
Upravil si na čele rozstrapatené vlasy a sebavedome sa rozhliadol vôkol.
Vo veľkej miestnosti s podlahou z udupanej hliny, ktorej strop podopieralo niekoľko začmudených drevených trámov, vládla takmer tma. Cez malé, zasklené okienka, rozdelené kovovými výstužami na deväť štvorcov, prenikalo z ulice tak málo svetla, že musel chvíľu počkať, kým si jeho zrak privykol na pološero. Až potom uvidel tri nahrubo zhlobené dubové stoly pokryté mastnými fľakmi a mušincami, štyri dlhé lavice a niekoľko stoličiek bez operadiel, z ktorých ani jedna nemala nohy rovnakej dĺžky. Všetky miesta boli obsadené a citeľný chlad v miestnosti zmierňovalo iba teplo sálajúce z voľne pohodených polien v kozube postavenom v kúte miestnosti oproti vchodovým dverám...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

Peter \"Mrázik\" Štrba26.4.2013
 

Asi mi nezobralo príspevok, skúsim ešte raz...
Tak som sa dostal konečne k toľko spomínanému Tvojmu Bottyánovi a po prečítaní prvej kapitoly iba ohúrený krútim hlavou. Naložil si si riadne teda, ale korčuľuješ cez celú tú históriu s ľahkosťou. Zjavne Ťa to musí baviť, keď si sa pustil do projektu takýchto rozmerov. Trochu ma tie cudzie výrazy a mená brzdili v čítaní, ale mám pocit, že keď budem pokračovať, prestanem si to uvedomovať. A pokračovať chcem, pretože mňa vždy lákali takéto \"epic\" príbehy veľkých rozmerov. :)
No a na záver ešte chcem popriať úspešnú LC, s týmto textom to máš rozbehnuté v tomto smere podľa mňa viac ako dobre. ;)

osman28.4.2013
 

Vďaka, Peter. Áno, je za tým kusisko práce. Na niektorých opisoch som robil aj týždeň, kým som pozbieral informácie. Cudzie slová a výrazy by mali čo najviac priblížiť čitateľovi osmanský svet. Ale, porote sa to v takomto balení nemusí páčiť. Aj ja ti želám veľa úspechov v LC.

Lýdia J.4.1.2013
 

Osman! Doparoma, tak dobre sa mi vnímajú písmenká. Skoro ako včerajšia posledná pesnička od Piaf. Vďaka, zásluhou aj Teba - bol dnes dobrý deň.

Osman4.1.2013
 

Fajn.:) Aj ja mám dobrý deň. Napísal som ďalšiu kapitolu.

Lýdia J.28.12.2012
 

Osman? Myslím, že - Tvoje literárne písmenká... Sú šľachtické. Ježiši Kriste, ja tak neznášam --- nejaké blbosti:) Odpustíš si ich?:)


Osman28.12.2012
 

Moja praprababka vraj pochádzala z rodu Saghyovcov.:)
Ježiši Kriste, Lydka, pre teba urobím všetko. :)

Enri1.9.2012
 

A ja som rada, že si osmanov Bottyán nachádza nových a nových priaznivcov. Palce na tejto stránke môžu znamenať veľa, ale aj nič. Stále tvrdím, že najdôležitejší je čitateľ, až ten určí ten správny palec a ja si stále myslím - a nie som sama - že Bottyán si zaslúži viac. Veľa zdaru, osman! :-)

Osman1.9.2012
 

Ahój Enri. Kam si zmizla? Chcem čítať tvojich Siouxov a Šejenov. Bude to o Sand Creeku, alebo o Makhpialutovi, alebo o Exode Šejenov, nenapínaj a poď na MT. :)

Enri2.9.2012
 

Ahój zlatý osman, mala som v lete iné veci na práci a písanie som na viac ako 2 mesiace odložila, ale polepším sa, mám čo doháňať. Trojka je o všetkom, čo si spomínal - vidím, že sa vyznáš, ale už sotva na stránkach MT. Uvidím, čo prinesie budúcnosť! Vďaka ti! :-)

Osman2.9.2012
 

Čítal som Dee Browna. :) Určite aj ty. Skvelé pramene k napísaniu tvojej trojky.
Napíš mi na FB, ako si dopadla u vydavateľov.

Enri2.9.2012
 

A ja som si až teraz všimla, že ti zmizol palček, hm, zaujímalo by ma prečo?

Osman4.9.2012
 

Enri, ja som ho spapal.:)

Lýdia J.1.9.2012
 

Ad: 1. až 4. kapitola

No, Osman, skončila som pri štvrtej kapitolke. Teda, chcela som skončiť, ale nedá sa, tak idem čítať ďalej, aj keď je už kopec hodín. Vďaka za výborné čítanie, aj za vzdelávanie v dejinách.:) Dokonca som sa dozvedela aj to, prečo boli Košice okolo roku 1615 druhým najväčším uhorským mestom.

Osman1.9.2012
 

Lydka, nemohla si spať, lebo tam bolo toľko chýb? Alebo ťa chytil dej? :D

Lýdia J.2.9.2012
 

Nie, v týchto kapitolkách nebolo veľa chýb. Sem-tam čiarka, pomlčka namiesto spojovníka a opačne, viacbodkovanie (ale šak trojbodku teraz už vieš písať). Takže, čo z toho vyplýva? Žeby ma chytil dej a spôsob, akým sú poukladané písmenká?:)

Zuzana31.8.2012
 

Joj, dobré. Odrádzal ma ten palec, až tak, že som prevrátila oči vždy, keď si pridal novú kapitolu, ALE ... ale OHÓ! Dobré to je. Autentické, pútavé a premyslené. Aspoň tých pár okienok, ktoré som zatiaľ prečítala. Budem však pokračovať, stojí to za to. Vieš čo sa mi strašne páči? Historické výrazy a pomenovania, s ktorými vieš zručne narábať. Mór Jókai, Jožo Nižnanský a kol. majú v tebe dôstojného nástupcu.

Osman1.9.2012
 

Vďaka Zuzana.
Nuž, ten palček mi bude chýbať, vždy som sa podľa neho na MT rýchlo našiel. Ale nebój, on sa znovu objaví.:) Som rád, že sa ti Bottyán páči. Nie som Jókai, ani Nižnanský, som proste Osman, mám svoj štýl, ak sa ti páči, budeš mojou priateľkou. :)

...1.8.2012
 

:))

osman1.8.2012
 

:D

Monika Herda14.7.2012
 

Milý Osman,

prečítala som druhú kapitolu odohrávajúcu sa v Belehrade. Dnes budem kritická, zober to ako chceš, len si, prosím ťa, nemysli, že ti chcem zle alebo ťa znechucovať. Takže moje dojmy:

-opis Belehradu bola drsná nakladačka do hlavy. Bách! Len som otupene čítala a pýtala sa, či je nevyhnutné nakladať do čitateľa toľko historických faktov? Tvoje vedomosti sú chvályhodné, ale ak chceš písať román pre bežným čitateľov, mal by si sa prestať nimi chvastať. Milan Ferko písal historické romány a trochu som dúfala, že si prečítam čosi podobné, pretože ho milujem, píše úžasne! Hlavne preto, lebo nikdy do mňa nenatĺkal toľko informácií ako na dejepise pre vysokoškolákov. Bežný čitateľ nezvládne prečítať a zažiť to, čo bolo v kapitole Belehrad.
-tie opisy postáv, Osman, to už ozaj je nie dobre. S tým musíš dačo spraviť. Ja som to preskakovala. Za toto si veru mohol dostať palec dolu. Ja sa držím pravidla, že na desať strán priblížiť jednu, dve postavy, ak nevyhnutné tak tri (postavy tzv. smeti sa nerátajú, lebo tie nepribližujem a nevolám menom). A približovať čo najviac čítavým spôsobom bez brzdenia deja. Najlepšie, keď si čitateľ ani nevšimne, že autor opisuje.
-takže o čom bola vlastne druhá kapitola? Musela som prejsť všetkými tými opismi, aby som si prečítala jeden rozhovor? Ak ma mala vtiahnuť do prostredia a deja, tak sa jej to veľmi nepodarilo.

Ospravedlňujem sa za úprimnosť, pretože ťa nepoznám, ale verím, že berieš moju kritiku rozumne.

Ešte si dovolím byť taká drzá :P, že ti ponúknem na skritizovanie moje dielo. Nedovolila by som si to, ale všimla som si, že čítaš fantasy od Erica Pedaju, a ja píšem tiež fantasy, ale zasadené do Uhorska. Takže máme čosi spoločné :)

osman15.7.2012
 

Milá Monika. Nie som urážlivý, pokojne sem napíš svoje dojmy a ja ti vždy odpíšem.:)
Kto ti povedal, že som chcel napísať knihu pre bežných čitateľov? Tá moja je pre historických fajnšmekrov. Pre teba je Ferko poloboh, pre mňa čokoláda. Je to iba vec názoru.Nechcel som napísať telenovelu, dúfam, že scenár pre film z tohoto románu napíšem pre Ridleyho Scotta. :D Mimochodom, nenávidím opisy. Milujem dialógy, omnoho lepšie sa v nich cítim a dokážem napísať dialógovú kapitolu za deň. Na Belehrade som pracoval týždeň.:) Jednanie je dôležité, lebo dáva jasnú odpoveď prečo sa Turci pohli proti Viedni. Prečo by som mal písať romány na spôsob Joanny Lindsey? Rytier v lese znásilní mladú ženu, polomŕtvu ju privedie na svôj hrad, spraví z nej slúžku, potom sa do nej zaľúbi, vezme si ju a žijú šťastne až kým.... To by sa ti páčilo viac? Chcel som napísať čosi iné, hodnotnejšie, ak ma chápeš. Plasticky zobraziť život, zvyky, vojenské ťaženie. Prečo sa nikto nechce vzdelávať? A opisy postáv nepreskakuj, lebo sú verne opísané podľa dobových rytín. :) Je to ťažký román, plný informácií. Je na tebe či ich dokážeš spracovať, alebo knihu odložíš. Ako si to napísala? Mal by som sa prestať chvastať svojimi vedomosťami? :D Monika, ja sa nechvastám, ponúkam ich širokej verejnosti vo forme románu. Niekto ho dokáže stráviť, kto nie, nech si radšej pozrie Sultána. :) Rád prídem a prečítam si tvoje dielo. Možno už dnes. A neprestaň čítať Bottyána. Čo nevidieť príde láska, humor, tuším niekoho aj zoderú z kože a čo ja viem, čo som tam ešte popísal. :D

Monika15.7.2012
 

Ale, Osman :), k deju ja som ti nepovedala ani slovo! Nikto predsa od teba nežiada historickú červenú knižnicu. Prečo by sa mi mal viacej páčiť ľúbostný príbeh? To by som asi nezačala čítať tvoje dielo, asi by som nemala rada Ferka, ale čítala ženské romány, aké nečítam, všakže?
Že nechceš písať aj pre bežných čitateľov, to je škoda. Naša, nás bežných, ktorých je veľa, viacej ako his. fajnšmekrov.
Inak, ten rozhovor sa mi páčil, len nie cesta, ktorou si ma k nemu doviedol. Opíš Belehrad, za to som, ale takým spôsobom, že sa v Belehrade ocitnem, nie tak, že budem mať pocit, že sedím nad učebnicou. Netvrdím, že sa ti opis nepodaril vôbec, len ešte chýbalo tu ubrať, tu pridať, aby to nabralo ten správny románový šmrnc. Napr. v Ľavej ruke boha Hoffman opisuje mesto, ktoré vymyslel (už si nepamätám názov mesta) a tak nejak si ja predstavujem dobrý opis.
Toť všetko, čo mi vadilo.
Heh :D a to s tým chvastaním sa bolo myslené ako vtip. (Ale to si asi pochopil.)
Zaiste budem pokračovať v čítaní. Teš sa na kritiku! Ale nie, budem aj chváliť (ak jesto čo :)

osman15.7.2012
 

Jasné, vzal som to ako vtip. Ja sa na MT bohovsky zabávam, asi aj ty! Zdá sa mi, že vzniká obojstranná náklonnosť. :D

Monika15.7.2012
 

Hej, myslím, že vzniká :) Škoda, že nemáš v tej kolonke o mne nič napísané. Zaujímalo by ma, koľko máš rokov, kde pracuješ, v ktorej skupine historického šermu šermuješ :)... ale to je len moja zvedavosť, ktorá nemusí byť uspokojená :)

osman15.7.2012
 

Prídeš na to sama. Dám ti hádanku. Mohol by som mať dvakrát viac ako ty plus päť, ale všetci tvrdia, že vyzerám byť o desať rokov mladší. Som vekuprostý, ale cítim sa na osemnásť. Nepracujem, som bezdomovec a bývam pod mostom. Píšem na booku, ktorý som našiel v smetiaku a práve mi dochádzajú baterky. :) Pekné sny Monika.

Monika Herda13.7.2012
 

Ahoj Osman,

tak som si konečna našla čas na Tvoje dielo. Už dlhšie som sa zastrájala :) Myslela som, že to bude dobré a aj je :)
Prečítala som prvú časť odohrávajúcu sa v Šali. Zhrniem svoje postrehy:

-také drahé hodiny v takej zapadnutej krčme? Neverím.
-gróf vysedáva v takej zapadnutej krčme? Neverím.
-priveľa príliš detailných opisov ubíjalo. Nechaj nám našu fantáziu, len naznačuj. Samozrejme, opis oblečenia oceňujem, ale opisy tvárí a krčmy by mohli byť podstatne redšie. Krčma sa predsa používa ako archetyp.
-„Chcem zabíjať Turkov.“ Juhú! Táto veta ma dostala. Už som ani nechcela čítať ďalej, kvôli tým nepodareným opisom, ale toto bolo dobré. Niežeby som chcela zabíjať Turkov, ale naznačuje, že v ďalších kapitolách dostanem silné emócie a strhujúci dej :) Tak dúfam, že dostanem :)
-neverím, že by sa pán Motešický zriekol svojej šable.
-súboj bol v pohode napísaný, ale ťažko uveriteľné, že Botyán bol lepší ako najlepší grófov vojak. Neobľubujem takýchto rozprávkových hrdinov. Slovo panter sa mi do textu nehodilo. Čo takto vlk?

Ostatné chválim! Pekne napísané. Škoda, že palec dolu. Ani tomu neverím, že si ho zaslúžiš ;)
Budem pokračovať v čítaní.

osman14.7.2012
 

Ahoj Monika. Teším sa, že si prišla. Veríš- neveríš? Prečítaj si komentáre, nájdeš vysvetlenie na mnohé z otázok. Pokús sa ponoriť do roku 1663, do obdobia, keď islam hraničil z kresťanstvom, keď sa v bojoch odsekávali hlavy, Tatári pribíjali deti na steny domov, znásilňovali a štvrtili ľudí a ovliekli zo Slovenska 150 000 ľudí. Keď muži ešte mali svoju hrdosť a za svoju česť boli ochotní položiť život. Všetko robili s istým pátosom, hovorili i konali tak, pomáhalo im to prežiť. Bottyán vo svojich neskorších listoch píše o Uhorsku vždy ako o svojej sladkej, milovanej vlasti. Nie, moji hrdinovia nie sú rozprávkoví, takými sú dnešní hrdinovia akčných filmov. Moji skutočne žili a prežili vďaka svojim výnimočným schopnostiam. Opisov je tu veľa, ale postupne ich ubúda. Dozvieš sa veľa o živote a zvykoch Osmanov i Uhrov. Ak sa prehryzieš aspoň po desiatu kapitolu, verím, že dej ťa už potom nepustí. Držím palce a pekné čítanie. :)

Monika14.7.2012
 

:) Milá reakcia. Dobre, tej šable už verím. Ale tomu, že Bottyán poľahky premohol najlepšieho grófovho vojaka, sa mi veriť nechce, pokiaľ Bottyán neklamal alebo niečo nezatajil o svojom výcviku. Nuž, takáto som :D Nehnevaj sa. Teším sa na čítanie.

Osman14.7.2012
 

Prečo by som sa hneval? Vždy hovorievam. Aký som, taký som....:) Neveríš ani Dumasovi? Prišiel dArtagnan a premohol jedného z najlepších šermiarov Francúzska, Bernajouxa. Nie je to len o výcviku, ale predovšetkým o talente. Musíš to vedieť, pravda ak šermuješ.:D

Monika14.7.2012
 

Istý čas som chodila na šerm... :P
Dumasa som nedokázala čítať, lebo to bolo hrozne rozvláčne, ale hej, ani jemu by som neuverila! :D Veď to nič, každý autor nech má hrdinov, akých chce.
Počkaj, práve som dopísala komentár k ďalšej kapitole... idem ti aj ten poslať.

Vasil7.6.2012
 

A ešte jedna poznámka k menu Bottyan. Niekde sa priznávaš, že nevieš, odkiaľ pochádza. Nuž, skúsime nejakú vlastnú verziu. Mená zemanov boli často odvodené od názvu obce, ktorá im patrila - Perényi (Perín) a podobne. Nuž, na juhovýchode Slovenska je obec Boťany. Tesne pri hranici s Maďarskom. Neďaleko je aj rodisko Františka Rákocziho (Rákoš?), s ktorým Bottyan, ako spomínaš, neskôr bojoval. Nakoniec to bude vyzerať tak, že Maďarom ich autonómiu v rámci ríše vybojovali hornouhorci :-)) Pre vierohodnosť informácie o možnom pôvode Tvojho hrdinu pripájam údaje zo stránky spomínaej obce:

Obec Boťany sa v prameňoch spomína od 13. storočia ako osada majetku comesa Beche.Roku 1332 ako vyvinutá obec pod názvom Bocian, Bathian s vlastným rímskokatolíckym kostolom. V priebehu dejín sa názov obce vyvíjal - roku 1404 Bacchian, 1429 Baytam, 1480 Bottyan, Battyan, 1808 Boťany, maďarsky Battyán, Bottyán.
V XIV. storočí vlastníkmi dediny boli rodiny Bacskai a Bottyán. V stredoveku patrila rôznym zemepánom, od začiatku 15. storočia Pányiovcom, neskôr (v 16. storočí) Tárkányiovcom (dali postaviť kaštieľ pri obci) a v minulom storočí Sennyeyovcom. V roku 1763 celá obec vyhorela. V minulosti bola dministratívne súčasťou Zemplínskej stolice (župy), dnes patrí do okresu Trebišov.

osman7.6.2012
 

Ešte poznámka. :) Súhlasím s tebou . Polovicu kurucov tvorili vojaci zo Sedmohradska, tú druhú z horného Uhorska, teda Slováci. Cisár rozdával armálesy a majetky za zásluhy v bojoch proti Turkom. Ťažko si predstaviť, že by Motešickovci, Benčíkovci, alebo Čeriovci boli maďarského pôvodu. :) Veď aj Mikuláš Zrínsky bol Chorvát a jeho brat Peter nevedel maďarsky ani hovoriť. Preto píšem v knihe o Uhroch.

osman7.6.2012
 

Pozoruhodné! Poznám dokonale genealógiu rodu Bottyán. Ten môj sa zrejme narodil v Ostrihome a väčšinu života prežil v okolí Nových Zámkov. Mal rozsiahle majetky v Bátorových Kosihách a Ostrihome, prezývali ho Slepý Bottyán a dodnes je pre Maďarov národným hrdinom. Dokonca má v Budapešti na akomsi námestí aj sochu. Nájdeš ho kdekoľvek pod názvom Vak Bottyán. S Juditou, opisovanou v príbehu sa oženil v roku 1667. Srb Radovan, bol jeho priateľom, obchodovali s dobytkom a pašovali ho cez Dunaj. :) Zvyšok neprezradím, podrobnosti nájdeš v doslove, už len asi tridsať kapitol a kniha sa skončí. :D Ešte raz vďaka, netušil som, že ma čítaš. :)

Vasil7.6.2012
 

Opravujem - tá obec, podľa ktorej majú Rákocziovci rodové meno je Rakovec nad Ondavou. Pardón.

Lýdia J.22.6.2012
 

Osman? S Motešicami, a ich históriou, si ma asi dostal. Budem čítať.:)

osman22.6.2012
 

Ahoj Lýdia. Myslel som si, že už čítaš. :) Vidíš, každého na niečo chytím. Nie je to priamo o Motešiciach, ale jednou z hlavných a zároveň najvtipnejších postáv je Gregor Motešický. Narodil sa v Radave a jeho syn Štefan v roku 1728 obec získsl do svojho vlastníctva. Príjemné čítanie. :)

Vasil7.6.2012
 

Neviem, kto a za akých podmienok nadeľuje palce. Ja by som Ti za napísané dal palec hore a musím znova zopakovať, že pri čítaní som sa v pohode preniesol do minulosti a cítil som sa tam v Tvojom príbehu dobre. Takže platí to, čo som už kedysi napísal a čo si naozaj myslím úprimne - tento príbeh by si svojich čitateľov iste našiel a oni by Ti zaň boli vďační. Ak by sa podarilo niektoré gramatické a možno aj terminologické nezrovnalosti odstrániť (a to by sa určite dalo), ja by som v tomto príbehu videl dobrú a pútavú knihu. Navyše - asi aj užitočnú z hľadiska priblíženia útržku našich dejín čitateľom zaujímavou formou. Stále Ti držím palce. A verím v Tvoj talent. Lebo písať vieš a tu predsa treba ukázať talent písania.

osman7.6.2012
 

Vďaka Vasil. Palce nadeľuje a hodnotí zrejme iba jeden znalec. Dark kdesi napísala, že by to malo robiť niekoľko ľudí, bolo by to iste objektívnejšie. Viem o svojich gramatických problémoch, verím, že na jar sa tu objaví Bottyán opravený a upravený, aby zaujal aj hodnotiteľov. :) Ešte raz vďaka, na záver knihy v akomsi doslove sa trochu rozpíšem o postavách a obsahu knihy.

Enri7.6.2012
 

Teší ma, že je nás viac, ktorí máme v súvislosti s osmanom a jeho Bottyánom takéto pocity. myslím si, že by to stálo za opätovné prehodnotenie. :-)

osman7.6.2012
 

Enri, veď vy všetci čo ste tu, ste to už prehodnotili. Pre mňa je písanie pôžitkom, ak pre vás čítanie mojich kníh, čo by som mohol viac chcieť?

Jara22.5.2012
 

Opakovane ľutujem, že si dielo neprihlásil do súťaže. Nechápem, prečo má palec dole, je to napísané fantasticky. Je tu všetko, historické reálie,príbeh so zápletkou a určite bude aj zaujímavé rozuzlenie. Obrovská studnica poznatkov.

Os22.5.2012
 

Ďakujem Jara. :) Príjemný pocit, čítať takéto hodnotenie od autora, ktorému už kniha vyšla. Škoda, že si nehodnotila Ty. Teraz mám deficit ja, ale pracujem na posledných kapitolách. Uvidíme ako ďalej, snáď sa ten palec ešte otočí, alebo zmizne, ako u Enri.

Jara31.5.2012
 

Nechcem sa opakovať :D
Počuj, tie úvodzovky na začiatku a medzeru máš aj tu. Bude čo opravovať, haha.
Fakt sa mi to páči.

Os31.5.2012
 

Mám ich všade. Prvú polovicu, pokiaľ sú vysvetlivky podčiarknuté mi upravovala jazyková redaktorka, druhá, to je surový text odzrkadľujúci moje skutočné gramatické schopnosti. Myslím, že by tam hrúbky nemali byť, pomaly sa zlepšujem.:)
Čo sa týka obsahu, si jedna z čitateliek, ktorá naozaj pochopila o čo mi išlo. Napísať historický román a pravdivo zobraziť skutočnosti, tak ako sa stali. Bez prikrášľovania, bez prvkov fantasy. Príbeh ľudí z konca sedemnásteho storočia, ktorí skutočne žili, bojovali a
milovali.:)

Jara1.6.2012
 

Aj tu je na vine hárem a kopa deciek? :D
Ty si neobjavený talent, chlapče. Dúfam, že na to niekto čoskoro príde. Ja ti pazúry držím statočne.

Os1.6.2012
 

v skutočnosti nijaký hárem nemám, iba o ňom snívam.:) A už toľko nechváľ, dievča, lebo sa od toľkej chvály rozlejem na kolomaž a nedokončím Bottyána. To by bola škoda, no nie? :D

Jara3.4.2012
 

Os, prečo si neprihlásil Bottyána do literárnej ceny? Pozri aká dobrá partia sme sa tam zišli. Som z toho smutná :(

Os3.4.2012
 

Moja milá. Nebuď smutná, chcel som aby si vyhrala Ty. :) Bottyán nie je dokončený. Ja píšem všetko na divoko. Ale teraz už aspoň viem ako sa skončí. A bude mať pokračovanie. Držím ti palce v LC. Si jednou z mojich favoritiek. :)

Jara4.4.2012
 

Os, vieš, ja písanie prirovnávam ku krasokorčuľovaniu a gymnastike. Ich hodnotenie je subjektívne a nikdy nie je po chuti každému :D Ale tak to má byť. Literatúra sa píše za účelom vyvolania emócií a každý sme citlivý na iné podnety, nie?
Ďakujem, že nám držíš palce :)

Os4.4.2012
 

Súhlasím s tebou. Korčuľovať sa viem, ale gymnasta zo mňa nikdy nebude. :) Hodnotenie ma skôr povzbudilo ako odradilo, zistil som, že písať sa stále iba učím. Skôr ma mrzí že k svojim historickým románom sa staviame ako by sme si mohli dovoliť prehliadať ich. Máme ich ako maku? Ja som na MT našiel tri, alebo štyri. Už som bol aj na českom a tam som nenašiel ani jeden. Nebudem citovať Hérodota. Národ by si mal svoju históriu vážiť, čerpať z nej a byť na ňu hrdý, nech je aj spätá s národmi inými. Viem, že tebe sa Bottyán páči, ale rád by som počul čo v tejto knihe nie je dobré a čo pôsobí na čitateľa rušivo. Budem upravovať a pôjdem do LC na budúci rok.:)

Enri3.4.2012
 

Pripájam sa k jarke, mal si ho dokončiť a mal si ho poslať! Ale ty vieš. :-)

osman3.4.2012
 

Keď som nevedel čo spraviť s Áišou, ale teraz už viem.:) A v porote je Leško, určite nezabudol na moje hodiny. :D

Enri12.4.2012
 

Osman, Áišu treba poriadne pomilovať a narobiť jej veľa malých detí, nech sa má o koho starať, nebude mať čas už na nič iné a večer odpadne do postele ako klát. :-) Teraz samozrejme žartujem, nechcem znevažovať tvoju postavu, verím, že sa nenahneváš, to sa mi len tak na jazyk tislo, keď som si prečítala tvoje: Keď som nevedel, čo spraviť s Áišou.

osman12.4.2012
 

Nie zlý nápad Enri. Možno si nechám poradiť. :)

Dávid Šandapal Hamran25.3.2012
 

Tak som tu. :)
Prečítal som si časť textu. Samozrejme nie celý. Uf, je toho dosť.
Text je v celku schopný, no dám ti jednu drobnú radu. Myslím, že by sa dal zlepšiť v istom smere. Je tu presne taký problém aký má mnoho autorov a to je opis. Ja viem, že máš svoju predstavu, ktorú chceš čitateľovi vykresliť čo najdokonalešie, no ak je toho moc začína to nudiť. Hlavne zo začiatku. Veľa čitateľov to odradí. Musíš načrtnúť priestor a nechať čitateľa, aby pracoval svojou fantáziou. Aby ho to vtiahlo. :) Ináč si dobrý. Držím ti palce.

osman26.3.2012
 

Ahoj Dávid.
Si prvý z NZ. Beriem všetko, čo si napísal.
Sme v polovici sedemnásteho storočia, podľa mňa sem opisy proste patria. Na začiatku je ich viac a postupne stále menej. Chcel som nimi navodiť atmosféru tohoto obdobia. Ale, nevylučujem, že ich výrazne zredukujem. Vďaka za koment.:)

KattyNka21.3.2012
 

Ahoj, mám rada históriu a historické romány celkovo. Aj keď ti vytkli nejaké chybičky, tak mne ako laickému čitateľovi sa to veľmi páči. Držím palce, nech pokračuješ v písaní. :-D

osman21.3.2012
 

Vďaka. Never nikomu KattyNka, iba mne.:) Historické chyby v tomto románe nie sú, zato pravopisných nadojčím až, až. Ale na tie mám svoje dobré víly. :)

Marianna19.3.2012
 

Fúúj, už som sa zľakla, že Turci tie NZ nakoniec vôbec nedobyjú... Tak snáď to teraz pôjde plynulým ladným krokom... :-)

osman19.3.2012
 

Vitaj Marianna. Alebo ako hovoríme my južania - Vitám. :) Ale, ako vieš, že ich dobyjú? Keď ich dobyjú,(nedobyjú), budeme pokračovať v rytme valčíka.:) Vďaka za komentár.

Marianna29.3.2012
 

Nuž, v reáli dobyjú... História je moje hobby, zhodou okolností medzi poslednými knihami s touto problematikou som čítala Nepriateľ pred bránami (o turecko-rakúskouhorských bojoch v 17.storočí, asi poznáš)a vojvodcov v slovenskej histórii, takže aj osud Nových Zámkov A. D. 1663 poznám. Aj keď si zvyknem romanticky predstavovať, že v románoch \"keby bolo keby\" (mimochodom, neviem či poznáš knihu s rovnakým názvom \"Keby.. \", zaujímavé čítanie).

osman29.3.2012
 

To je skvelé, že história je tvojím koníčkom! Tento román sa prísne drží historických skutočností, v tomto smere sa v ňom zázraky nestanú. Hm, ja som vlastne vymyslel nový typ historického románu, nazval som ho - historický román faktu. Žiaľ, zatiaľ si to nikto nevšimol. :) Predstav si, tie dve knižočky nepoznám. Medzi e-knihami ich asi neobjavím, však? Prezradíš mi, ktorá Marianna si? Lebo na MT som našiel tri. :)

Jara28.2.2012
 

Začína sa mi to ešte viac páčiť :)
Ináč, -vám napadlo-, nie -vás napadlo-Keď ja som taký hnidopich :D, ale to je detail.

Os28.2.2012
 

Hm, hnidopich, to je nejaké milé zvieratko?:) Našla si len jednu chybu? Tak to je pre mňa vyznamenanie. Ak sa ti to teraz páči, som rád, ale mojou najsilnejšou stránkou sú milostné scény. To ešte len príde. :)

Jara1.3.2012
 

Uff, to boli ťažké časy. Opísal si to vierohodne, mám z toho zimomriavky.

Osman1.3.2012
 

Mne ešte stále stoja chlpy na chrbte odvtedy ako som to napísal. :)

Jara19.3.2012
 

Os, toto už budem rozdýchavať dlhšie...
(oprav si - dojčiaca matka :-)

Os19.3.2012
 

Dýchaj, dýchaj. Nepotrebuješ umelé dýchanie? :) A bola to taká krásna veta. Vymyslel som niečo úplne nové, tak sa mi tá veta páčila. A teraz je celkom obyčajná. Vďaka.:)

Jara24.2.2012
 

No, dnes sa ide radiť :D
Po prvé - budem sa opakovať, keď poviem, že číslovky sa v literárnom texte píšu slovom? (500 krokov, 60 funtov, 70 krokov, 2000 mužov :-); hneď prvá veta, odstráň opakovačku: mramorovými dlaždicami vydláždenej = mramorom vydláždenej; a ešte jedno slovo sa vytratilo: mäsa začínal byť akútny... (čo?)
Inak, nie som sklamaná :D

osman bey24.2.2012
 

Veď som ti vravel, že mám čo doháňať. Navyše mám mizernú pamäť, musím si všetko zapisovať a včera som si nezapísal. Vďaka, bola by z teba skvelá učiteľka. :-)

Jara24.2.2012
 

ee, učiteľka asi nie, mám rada žiakov, ktorí sa chcú učiť :) ... možno som bola v minulom živote a ostalo mi to :D

Enrique24.2.2012
 

Ale, že aký háremík sa ti tu vytvoril! Osman, osman! Som rada, že si ťa našlo viac čitateľov, zaslúžiš si, rovnako ako tvoj príbeh. Nakoniec je čitateľom fakt asi jedno, ktorým smerom sú palčeky otočené! Veľa šťastia! :-D

osman bey24.2.2012
 

Veru, aj Mohamed by mi mohol závidieť.
Vďaka Enri. Vieš, ja tu svietim deň čo deň s tým palcom dole aby si ľudia mohli prečítať ako nemajú písať. :-)

Jara23.2.2012
 

:)
Dovolím si poradiť. Zastavila som sa pri dvoch výrazoch. 360 gúľ - je nutné vedieť presný počet? Nestačilo by napísať - stovky gúľ? A ešte - 12 mužov = dvanásť mužov. V literárnom texte sa číslovky píšu slovom, okrem dátumov, ale aj v tých sa často mesiac v roku vypíše slovom. Toto sa ti objavuje v celom texte.
Očakávam pokračovanie.

osman bey23.2.2012
 

Vďaka Jara.
Máš pravdu, opravím. A pokojne poraď, ak sa ti niečo nezdá. Už som tu kdesi napísal, že v pravopise a štylistike mám čo doháňať. Ty už si to celé prečítala? :-)

Jara23.2.2012
 

Chýba mi niekoľko kapitol uprostred. Začiatok a posledných sedem mám prečítaných. Ale príde aj na tie. Gramatiku máš výbornú, výrazové prostriedky tiež, dokonca niektoré termíny berú dych :)

osman bey23.2.2012
 

Hm, keď myslíš. Potešila si ma. Môžeš mi prezradiť, ktoré termíny ti berú dych? Aby som ich mohol použiť aj v súkromnom živote. :-)

Jara23.2.2012
 

Nepoviem, lebo nepatrím do tvojho súkromného života :D ale ty vieš, ktoré, ináč by ti nenapadli a nenapísal by si ich.

osman bey23.2.2012
 

Dobrá výhovorka, šibalka.:-)

Lýdia J.23.2.2012
 

Hm. Jarah? Tuším, že začnem čítať aj Osmana.:)))

osman bey23.2.2012
 

Vitaj Lýdia. Čítaj a nešetri ma.:)

DARK23.2.2012
 

To aby som začala čítať a nešetriť i ja :-)

osman bey23.2.2012
 

Samozrejme. Teší ma Dark. :-)

DARK23.2.2012
 

Začala som ťa prednedávnom čítať a prestala, pretože som z prvých dvoch kapitol mala dosť veľký zmätok v hlave. Na malej ploche bolo zhromaždených mnoho mien, pojmov, udalostí. Pozabudla som si všímať dej a preto som ťa opustila. Ale s tým, že sa raz aj tak vrátim prečítať, lebo na mňa dielo vcelku pozitívne zapôsobilo - je vidno, že čerpáš z histórie a to ma baví: ak si niekto dá viac práce ako iba ukladať písmenká, ak je za nimi vidno vedomosti. Ešte si spomínam, že mi mená občas zneli nearchaicky, že by sa možno oplatilo viac sa s nimi pohrať, dať im väčší punc historickosti. Vidím, že kapitoly pribúdajú a ja sa budem musieť do nich zahryznúť. Napriek prečítaným iba dvom kapitolám a palcu dolu si myslím, že raz to dotiahneš do úspešného konca, ktorým je vôňa šuchotu stránok v rukách.

osman bey24.2.2012
 

Som rád, že si sa tu objavila. Čítal som niekoľko tvojich komentárov iných kníh. Boli zmysluplné a je z nich cítiť že sa zaoberáš písaním a čítaním kníh zrejme dlhší čas. Ja viem, je to trochu ťažká kniha, vzhľadom na množstvo informácií a osmanských výrazov. Chcel som pomocou nich podať akýsi obraz skutočného stavu vecí a života na Osmansko - Uhorských hraniciach. Určite si o knihe nikto neutvorí reálny obraz po prečítaní prvých dvoch, troch kapitol. Žiaľ nemôžem dať menám väčší punc historickosti než majú. všetky osoby spomínané v prvých dvoch kapitolách totiž skutočne žili. Všetci pašovia, tajomník či strážca pečate, ako i cisárski vyslanci a tlmočník Cleronome a della Torre sa skutočne tohoto jednania zúčastnili. Ak sa dostaneš k obliehaniu pevnosti, všetci nemeckí dôstojníci a vojaci spomenutí v románe sú autentické osoby. Príjemné čítanie.:-)

Jara20.2.2012
 

Nemôžem si pomôcť, páči sa mi to :) Vedomostí z histórie a reálií v pútavom príbehu je ideálna zmes.

osman bey20.2.2012
 

Je fajn, že sa ti to páči. Je tu množstvo informácií, mien, názvov, cudzích slov - neruší ťa to? A nevadí ak si nemôžeš pomôcť, mne teda pomáhaš viac ako dosť svojimi komentmi. :-)

Jara20.2.2012
 

Tie informácie beriem, len si ich všetky nezapamätám :) musím sa priznať. Ale o to ani nejde, však?

osman bey20.2.2012
 

To je fakt. Sú tam preto, aby ťa ohúrili a aby si klikala na päť hviezdičiek. :-)

Jara21.2.2012
 

Podarilo sa im to :D ale ty beťár, ty si s tým počítal, že poniektorí, ako ja, majú deravé hlavy a preto si nám nechal odkazy pod čiarou :) Keď vyjde román knižne, a ja som presvedčená, že sa tak stane, odporúčam dať všetky do abecedného registra na konci knihy. Bude to pre čitateľa pohodlnejšie, nebude musieť listovať celú knihu, aby našiel vysvetlivku k termínu, ktorý mu vyfučal. Toť vsjo.

osman bey21.2.2012
 

Urobím to presne ako si napísala.

Enri20.2.2012
 

Osman má ďalšiu dobrú vílu? :-D

osman bey20.2.2012
 

Zdá sa Enri. Len neviem čo bude ďalej. Vy ste všetky múdre, krásne a pôvabné a ja som starý, šušlem a namiesto nosa mám... ale veď to je jedno. :-)

Jara21.2.2012
 

:D
ty nie len dobre píšeš, ale aj čítaš. Rada ti budem za dobrú vílu, alebo anjela. Vyber si :)

osman bey21.2.2012
 

Beriem obe reinkarnácie. :-)
Už vás mám päť. Z toho by bol celkom slušný háremík. Len neviem, čím by som vás nachoval, keď aj ja mám len jednu teplú polievku denne. :-)

Jara21.2.2012
 

Za dobrú vec aj pôst načim držať :)

osman bey22.2.2012
 

Milujem ženy, ktoré dokážu prinášať obete. :-)

Jara17.2.2012
 

Osman, palec-nepalec, práve on a ešte poznámka jedného nášho kolegu ma primäla k čítaniu tvojho Bottyána. A vieš čo? Páči sa mi, mám čo čítať počas dlhých večerov. Vidieť tu kus poctivej práce, študovania dejín, reálií, jazyka tej doby a to je mi veľmi sympatické. Aj tvoja jazyková zručnosť nie je na zahodenie :D Aj keď sa venujem iným témam, historické romány sú mi blízke. Držím ti palce a verím, že sa ten palec onedlho obráti opačne. Tvoje písanie si to zaslúži. Neprestávaj.

osman bey17.2.2012
 

Milá Jara.
Zdá sa mi, že ten palček dole mi skôr pomohol, ako ublížil. Zrazu sa tu objavili noví kolegovia, dúfam, že mnohí z nich časom aj priatelia. Určite knihu dopíšem a ak by táto časť vyšla, mám v pláne aj ďalšie pokračovania. Jednou z hlavných postáv je Ján Bottyán, tou druhou pevnosť Nové Zámky. Teda časové rozpätie 1663- 1710. Naozaj ma teší, že ťa román zaujal. Čítaj a opäť sa ozvi, budem rád. :-)

Enri17.2.2012
 

Hovorí sa, že všetko zlé je na niečo dobré, palčeky evidentne pomáhajú - je jedno, ako sú otočené! Jarka, vitaj medzi čitateľmi tohto príbehu! :-D

Didi17.2.2012
 

Neprecitala som toho vela, kedze je uz taka neslusne neskora hodina, ale z tej trosky co mam za sebou ma hned napadla ta tlenovela co teraz bezi \"Sultan\" :) A este mi vbilo do oci slovo \"bohuprisam\" :) Trosku ma to rozosmiala, neviem presne ako si myslel tento vyraz, ale asi nie je spravny. Kazdopadne ako bolo uz uvedene, ani ja sa do tohoto obdobia moc nevyznam takze tu nazor nebudem pisat, ale myslim, ze je to prijemne citanie a kebyze som sa zaujimala o toto obdobie urcite si to precitam cele a ktovie možno si aj tak k tvojmu dielu najdem cestu. Urcite ale treba pokracovat, ci uz s tymto dielom alebo s niecim iným. Fantáziu a cit určite máš. Takže ti už prajem len veľa šťastia pri ďalšom písaní:)

osman bey19.2.2012
 

Didi.
Ešte vysvetlenie k slovu - bohuprisám.
Stačí, ak si napíšeš do googla - slovo bohuprisám - nájdeš tam presné vysvetlenie.

osman bey17.2.2012
 

Milá Didi.
Vďaka za povzbudenie. Som rád , že sa ti to príjemne čítalo. Bohuprisám, to bude asi jedno z tých starosvetských slov, keďže pán Leško v hodnotení píše, že dej rozvíjam príliš starosvetsky.:-). Ak si niekto prečíta obyčajný list z tohoto obdobia, myslím, že pochopí dôvod, prečo takéto slová v knihe sú. Patria proste ku koloritu doby. A sultán? Pozrel som si niekoľko kapitol. Skvelé kostýmy, i keď si myslím, že osmanské ženy v háreme sa až tak Európsky neobliekali.A historické chyby, ktorých sa historik podpísaný pod tento seriál nevyvaroval. Trebárs Ľudovít II, ktoý sa utopil pri Mohács, nemal v roku 1526 ani 20 rokov, koľko mal v roku 1521,keď Sulejman dobyl Belehrad si vyrátaš aj sama. Pritom ho hrá asi 40 ročný herec. Proste, obyčajná telenovela.:-)Ale ešte raz vďaka, som rád , že si sa sem mrkla.

Didi10.3.2012
 

Ja som Sultana taktiez videla len zopar krat. Nemam ani potuchy, ako to v tej dobe naozaj fungovalo. Joooj uz viem kde bolo Bohuprisam...Pacho Hybsky zbojnik...aspon sa mi mari. Kazdopadne som sa k tvojmu dielu vratila :) a precitala ho. Mas za sebou kus prace a tie hviezdicky mas zasluzene. Verim, ze coskoro sa ten palec dolu zmeni, lebo si ho urcite zasluzis :)

Osman bey11.3.2012
 

Musel som chvíľu hľadať, kým som našiel tvoj komentár. Hm, ako to v tej dobe bolo?
Mohol by som ti o tom rozprávať celé týždne pri poháriku niečoho - neviem čo piješ. :)
Vďaka, ja len dúfam, že IKAR nebude musieť kupovať práva na túto knihu od Turkov alebo Maďarov. :)

Didi11.3.2012
 

Pijem, preco nie :D :D :D. Samozrejme len prilezitostne :) No tak ja verim, ze to dotiahnes do uspesneho konca.

Vasil16.2.2012
 

A ešte jedna poznámka - dávaj pozor na to, čo píšeš a čo nasleduje. Hneďm niekde na začiatku máš opis súboja šabľami. Je tam aj veta: Prestalo pršať, ale silný severák im nemilosrdne pískal okolo uší, vláčil po ulici pohodené odpadky a neustále ich miešal s kúdolmi prachu. Obávam sa, že po daždi asi žiadne kúdoly prachu nemohli byť. Na také lapsusy si dávaj dobrý pozor, lebo vzbudzujú silnú nedôveru k autorovi.

osman bey17.2.2012
 

Vasil.
Už vtedy sa stavali domy s priestornými verandami, pod ktorými nepršalo, ale asi máš pravdu, myslím, že túto vetu zmením.
Vďaka.:-)

Vasil16.2.2012
 

Kedysi dávnejšie som už niečo z toho čítal, terazky som sa vrátil a keďže nepoznám historické reálie, nemôžem súdiť o historickej (aspoň približnej) vierohodnosti. Ale nečítalo sa to zle a podľa mňa by si aj taká kniha našla svoj okruh čitateľov. Treba dopísať, potom sa uvidí. Držím palce.

osman bey17.2.2012
 

Ahoj Vasil.
Teší ma, že sa ti to nečítalo zle. Robím na tejto knihe s prestávkami takmer 5 rokov.Prečítal som toľko prameňov ku knihe, že by z toho mohla vzniknúť nová kniha.Takže historické somariny tu nenájdeš. V knihe je iba veľmi málo vymyslených osôb, všetci tureckí hodnostári a kresťanský obrancovia skutočne o Nové Zámky bojovali! Ani dátumy na začiatku kapitol nie sú vymyslené. Udalosti o ktorých v jednolivých kapitolách hovorím sa skutočne v ten deň aj stali. Od zhromaždenia osmanských vojsk, cez bitku pri Gbelciach, až po dobytie pevnosti. Prirovnávam v úvode Jána Bottyána k d´Artagnanovi. Neviem, či tento chlapík skutočne prežil udalosti o ktorých Dumas píše. Bottyán však skutočne žil a nepochybne patril k najvýznamnejším protitureckým bojovníkom. Či bol Maďar, alebo Slovák, ktovie? O jeho mladosti toho veľa nevieme. Prvé správy o ňom hovoria, že bol zástavníkom v 3ali, neskôr,poručíkom pri obrane Ostrihomu, bojoval pod Eugenom Savojským i Karolom Lotrinským, stratil v protitureckých vojnách ľavé oko a získal od cisára zlatú reťaz za svoje zásluhy.na sklonku života sa stal zrejme najlepším a najskúsenejším generálom Františka Rákócziho. Zaujal ma svojím dobrodružným životom a predovšetkým tým, že sa vypracoval z chudobného zemana na jednu z najvýznamnejších osobností vtedajšieho Uhorska. Fí, ale som sa rozpísal.

Vasil17.2.2012
 

Tak to máš skutočný kus práce za sebou. Blahoželám. A ako som už spomínal - naozaj úprimne držím palce. Mimochodm, občas ma naši odborníci dovádzaú do smiechu. Vo svetovej literatúre sa s faktami, aj historickými, narába s takou ľahkosťou, ale ak niekto uvedie, že v krčme mali hodiny, hneď mu vyčítajú, že je to málo pravdepodobné, lebo... Mohli by byť, ale tak o štyridsať rokov neskôr. Fakt držím palce, lebo toľká práca si zaslúži byť úspešne ukončená.

osman bey19.2.2012
 

Iba teraz som si všimol, že si sa ešte vrátil. Ano tie hodiny sa postarali o pozoruhodnú debatu na FB. Ja som informáciu o nich získal z prameňov z roku 1821, kniha mala názov Život v Komárňanskej župe počas osmanskej okupácie. Opisujú sa tam v istom hostinci a autor uvádza porovnanie hodnoty so sedliackym domom. V podstate som mal v úmysle to isté.

Ester Anaswah16.2.2012
 

Á, tak predsa som ťa našla)))) žiaľ, ja zase nečítam historické romány, teraz mám iné obdobie))))ale úprimne obdivujem každého, kto sa do takej náročnej práce pustí, želám veľa šťastia a palček hore)))

osman bey17.2.2012
 

Ester.
Nie je to len historický román, ale aj ľúbostný.Nie je to len príbeh o niečom, ale aj obraz života v pohraničí. Mnohí dodnes nevedia, že 22 rokov existovala na našom území osmanská provincia. Vďaka za podporu. Čo nevidieť bude kniha dokončená, snáď si ju potom prečítaš.

Enri16.2.2012
 

Žiaľ, Ester, palček hore nevyšiel, čo ma naozaj mrzí. Osman, nevzdávaj písanie, nehádž flintu nikam. :-(

osman bey17.2.2012
 

Ahoj Enri.
Palček hore, alebo dole? Ideme ďalej. Raz táto kniha vyjde. Ak nie v Ikare, tak v nejakom inom vydavateľstve. :-)

Enri17.2.2012
 

Ako vravíš, osman, pretože si to svojou námahou zaslúžiš. Prajem ti to! :-D

Enri15.2.2012
 

Ahoj Osman, hádam by sa patrilo aj čo-to pokomentovať, keď už som tá tvoja dobrá víla - aj keď netuším prečo, ja ti s románom nepomáham :-D, to je tvoja práca. Zatiaľ som z novo pridaných kapitol toho veľa neprečítala, ale budem sa snažiť polepšiť - to vieš, makala som na svojom. Čo som však doteraz postrehla je, že rád používaš zámená svoj, svojím, jeho, jej... udiera mi to do očí, pretože sama som to vo svojom texte opravovala. Aj by som ti napísala konkrétnu vetu, kde som si to všimla, ale neviem ju teraz narýchlo nájsť, ale keď sa k nej dostanem, napíšem ti ju sem. Inak, môj obdiv patrí všetkým, ktorí na tomto portály spracovávajú historické témy, ty patríš medzi nich. Vidno, že to nie je zbúchané na kolene a vycicané z prsta. Takže vydrž, ja sa sem zase vrátim! Zatiaľ ti prajem veľa zdaru! :-D

osman bey15.2.2012
 

Ahoj Enri.
Najprv k tej dobrej víle. Vieš iste, že som mal ročnú pauzu. Veľa som toho nenapísal a mal som chuť s Bottyánom skončiť. Pred niekoľkými týždňami som si prečítal všetko, čo bolo na MT, aj vaše komentáre a povedal som si, že to nemôže byť také zlé, ak sa Isabell, Ava, Vesna a Ty vyjadrujete o knihe v komentoch tak, ako ste sa vyjadrili. Zaujal ma aj citát pri Hriechoch minulosti a napokon som sa rozhýbal. Dal som dokopy aj román o praľuďoch, trochu som to opravil a chcem ho dať tiež na portál. Vďaka za postreh, na tie zámená sa pozriem. Mimochodom, čítam Tvojich bojovníkov, Hriechy minulosti a Šelmu. Rozhodol som sa, že aspoň dve hodinky denne venujem čítaniu diel autorov na MT.
Ak sa ti nepáči dobrá víla, mám to zmeniť na dobrý anjel? :-)

Enri15.2.2012
 

Držím ti palce, osman, nech tvoja námaha je po zásluhe odmenená - ako ja hovorím. Dobrá víla, či dobrý anjel - oboje je pre mňa vyznamenaním a je to jedno. Ak som pomohla povzbudením, či nejakým slovom a ono zaúčinkovalo, potom je to iba dobre. :-D

osman bey15.2.2012
 

Enri.
Presne to som mal na mysli.
A máš už námet na ďalšiu knihu? :-)

E.15.2.2012
 

Jasné, chcem ju napísať do konca tohto roku. Ale nechcem si tu robiť promo. Zatiaľ je všetko v mojej hlave a vo hviezdach. :-D

Osman bey22.12.2010
 

Milí čitatelia!

Bottyán si dá na chvíľu pauzu z dôvodu dlhšej neprítomnosti. Verím, že v januári nájdete na mt ďalšie kapitoly a zostanete tejto knihe verní aj naďalej. Ďakujem vám všetkým, čo knihu čítate a veríte, že by sa mohla objaviľ na pultoch kníhkupectiev.

ava4.1.2011
 

Osman,
tento komentár som našla až včera a rada by som Ti povedala, že ma nesmierne teší, že v románe pokračuješ a nevzdávaš to. Pred časom som sa musela pousmiať pri komentári spisovateľa Juraja Červenáka, ktorý na FBMT 15.12. 2010. pod svojím hodnotením Mencaara poznamenal: „Je tam zopár románov, ktoré by som si chcel prečítať a zhodnotiť (hlavne tie historické, niekto tam dokonca píše o protitureckých vojnách presne z toho obdobia, z ktorého je môj Kapitán Báthory)...“ Po tom, ako som to prečítala, som si hneď spomenula na Teba; na tento román a verím, že raz určite príde čas a Juraj sa na Tvoj román veľmi rád pozrie, pretože stojí za to, aby ho prešiel človek, ktorý sa dejinám rozumie.
Dovtedy, kým sa tak stane, nech sú Tvojimi vernými spoločníkmi diela, ktoré môžeš použiť pri písaní a pokiaľ ich náhodou nemáš doma, isto ich vyhľadáš v každej dobrej knižnici:

- Slovensko v tieni polmesiaca – Vojtech Kopčan; Klára Krajčovičová – vydalo vyd. Osveta v 1983. a odborné posúdenie spravili doc. PhDr. Matúš Kučera, CSc. a PhDr. Jozef Watzka, CSc. – doplnená o obrázky osmanských odevov či stanov. :)

- Dejiny Slovenska – PhDr. František Honzák – Slovart 2007

- Lexikón Slovenských dejín – prof. PhDr. Július Bartl, CSc.; PhDr. Viliam Čičaj, CSc.; doc. PhDr. Mária Kohútová, CSc.; prof. PhDr. Róbert Letz, PhD.; PhDr. Vladimír Segeš, PhD.; PhDr. Dušan Škvarňa, PhD. – SPN Mladé letá 2006

- Zlatý vek Sedmohradska – Mór Jókai – Tatran 1973

P.S. Prekážky sú nato, aby sme ich obchádzali alebo s nimi bojovali. Nech Ti to píše, Osman! Tvoja kniha stojí za to, aby raz uzrela svetlo sveta v tlačenej podobe. Nevzdaj sa, rob všetko preto, aby sa tak stalo. Dobrých historických diel je čoraz menej a menej. Nech to Tvoje ukáže, že má čo čitateľovi dať. :)

Enrique8.10.2010
 

Ahoj Osman bay, síce som sa ďaleko v čítaní nedostala ( stále bojujem s nedostatkom svojho voľného času ), ale dnes som nazrela na stránku a vidím hodnotenie. Je to úspech, že po tak krátkej dobe Tvojho pôsobenia na portáli si Tvoje dielo niekto prečítal a vyjadril sa k nemu. Myslím, že z hodnotenia sa nedá hlavou rozbiť nebeská klenba, ale na druhej strane ani sa netreba zakopávať. Takže lopatky nekupuj, pracuj, rozvíjaj myseľ, píš, tvor... budúcnosť Ti nastaví zrkadlo! Papá a všetko dobré! :-D

Osman bey8.10.2010
 

Ahoj Enri.

Si zlatá, že si sa ozvala. Vďaka aj za povzbudenie, veď sama si iste nie raz chcela vyhodiť klávesnicu von oknom, keď ťa nič nenapadlo. Hodnotenie pána Leška je skôr negatívne než pozitívne, ale pre mňa je podstatné, že kniha je stále čítaná a mnohí netrpezlivo čakajú na ďalšie pokračovania. To je pre mňa najdôležitejšie. Pracuj a ozvi sa častejšie!

ava22.9.2010
 

Osman,
so záujmom som si chcela prečítať nové komentáre, ktoré Ti pribudli a musím konštatovať, že prekvapenie stálo naozaj za to!!!
Odporúčam pod nechutnými komentármi Sojku a Avy - kliknúť na políčko upozorniť správcu a požiadať adnima o odstránenie! Ľudská sprostosť je nekonečná a očividne si dotičný myslí, že keď napíše podobnú \"mudrovinu\", zaujme. Neuvedomuje si však svoju vlasnú sprostosť a úbohosť!
Keď si v adnimovi otvoríš literatúru a svoje dielo, druhé zhora sú KOMENTÁRE, otvor ich a dostaneš sa k mailovým adresám týchto \"milých, pravdovravných a najmä dobroprajných ľudí\". :-)

Osman bey22.9.2010
 

Ahoj Ava !

Ja som to nechal vymazať ešte včera v noci, ale admin zrejme spal, tak ti ďakujem, že si to urobila Ty. Nemám k tomu čo dodať, súhlasím so všetkým čo si napísala a je mi ľúto, že tu niekto zneužil Tvoje meno.

ava22.9.2010
 

A keďže sa jedná o očividné zneužitie môjho mena človekom, ktorý nemá ani toľko, aby písal idiotský komentár pod vlasným menom, kontaktovala som adnima a sama požiadala o zrušenie stupídneho komentára špiniaceho moje meno!

ava16.9.2010
 

VÝBORNÉ!!!
Tá zmena je ohromná, nedá sa prehliadňuť a som tomu veľmi rada. :-)

P.S. Nuž vyzerá to tak, že stíchnem, Osman. Mimochodom, prešla som to a nemohla som si nevšimnúť zmeny. Vzdávam hold. Vám obom. :-D

Osman bey16.9.2010
 

Ahoj Ava !

Vďaka, ale je to predovšetkým zásluha Isabelle. A v žiadnom prípade nestíchni, chýbali by mi tvoje pripomienky. Trebárs tie slzy čo sa jej zaligotali v očiach. :-)

isabelle16.9.2010
 

Darovanie koňa vôbec nebolo nezvyčajným gestom. Ako príklad môžem uviesť pána de Toiras, ktorý v roku 1627 počas obliehania ostrova Ré, ktorý bránil, odkázal v prípade svojej smrti svojho vzácneho koňa veliteľovi obliehajúcich, vojvodovi z Buckinghamu.
A k Leopoldovým ošúchaným šatám:
Fakt, že sa cisár obliekal podľa španielskej módy neznamená, že jeho odev bol \"módny\" v dnešnom slova zmysle. Španielska móda bol proste akýsi \"terminus technicus\" vtedajšieho odievania. Bola jednoznačne upätejšia ako čoraz viac sa vzmáhajúca móda francúzska a typická pre Habsburgovcov (Leopoldova matka bola Španielka).
Treba si uvedomiť aj fakt, že cisár bol pôvodne predurčený pre cirkevnú dráhu, čiže na svetských márnostiach ako odev si až tak nemusel zakladať.
Navyše nie je to v histórii jediný príklad zle oblečeného panovníka: francúzsky kráľ Henrich IV. bol známy tým, že nosil obnosené, niekedy až roztrhané šaty. Zmenil to až keď sa krátko pred svojou smrťou šialene zamiloval do Charlotty de Montmorency.

ava16.9.2010
 

Isabellle, išlo mi viac - menej o odporovanie si danej vety, jej znenie mi nesedelo. Netvrdila som, že tie šaty nenosil, alebo ich nosiť nemohol, to beriem. Králi boli mnohokát podivní, veď napokon, ani Jozefovi, synovi Márie Terézie na odeve nezáležalo. Len mám pocit, že by bolo fajn, aby niektoré \"drobnosti\" nemiatli čitateľa. :-)

Vesna16.9.2010
 

:-) Nenapísala som, že to bolo nezvyčajné gesto... stávalo sa to v takých prípadoch, ako si napísala. Len osmanov hrdina nebol vojvoda, skôr obyčajný vojak. Ale dobre, už som sa zmierila s tým, že otec tak miloval svoju dcéru, že by pre ňu spravil čokoľvek:-)
A s tou módou súhlasím.

Vesna10.9.2010
 

Ahojky, som rada, že pribudla ďalšia kapitola. Aj táto sa mi páči:-)
Inak som zvedavá, či sa to darovanie koňa skutočne stalo, pretože mi tá scéna príde trochu rozprávková. Ten kôň mal skutočne veľkú hodnotu a dať ho nepriateľovi? Priznám sa, že už len ten veľký vplyv dcéry na otca mi príde v tej dobe nereálny, ale ak to tak bolo, beriem všetko späť:-)Život píše niekedy naozaj zaujímavé situácie.
A ešte drobnosť: otec s dcérou sa rozprávajú po turecky a ty si v rozhovore nechal turecký výraz pre mešec kise. Keď už si celú vetu preložil, tak mi tam ten turecký výraz nepasuje.
Okrem toho Ti akosi pribúdajú chybičky z nepozornosti. Neznižuj si tým kvalitu svojho krásneho diela:-)
Takže u mňa opäť 5 hviezdičiek. Prajem veľa múzy:-)

Osman bey10.9.2010
 

Ahojky Vesna!

Nuž, musíš mi dať trochu voľnosti, milá Vesna! Bola to doba rytierov a rytierskych skutkov, táto časť je vymyslená, ale podobné veci sa v tej dobe bežne udiali. Zvláštne, že Osmani sa väčšinou dokázali zachovať rytierskejšie, než kresťania. Bežne sa počas vojny odsekávali hlavy, ale v mieri si susedia, zemepáni sadli za jeden stôl a popíjali víno. Ženy ovládajú mužov od doby, keď Boh stvoril Evu. Nebolo tomu inak ani v Osmanskej ríši. Ak si ešte nečítala, rozhodne sa mrkni na knihu od Falconera - Hárem. No a na záver, ten mešec beriem. Opäť chybička, ktorú si všimli tvoje pozorné oči, a ja som rád, že si ju objavila. Rozsah tejto knihy a množstvo údajov v nej určite spôsobia, že tu chybičky budú.

Vesna10.9.2010
 

Oki, tak teda beriem a nechám Ti voľnosť, len príliš neuleť od reality:-)
Je mi jasné, že ženy ovládajú mužov od počiatku vekov, len väčšinou je to založené na vášni. Ale uznávam, že aj dcéra môže mať silný vplyv. Len by som jej moc neukazovala na verejnosti. V tej dobe ženy nitky poťahovali zväčša len v zákulisí. Nemyslím, že by tak vysokopostavený hrdý muž pred svojimi mužmi počúval rady dcéry.
Ale hlavne sa nenechaj znechutiť mojimi rečami, myslím to všetko v dobrom:-)
Teším sa na pokračovanie:-)

ava10.9.2010
 

Ahoj Osman,
obligátne opäť ja. :-)

Dnes som myslela, že nedám žiadny koment, lebo pridaná kap. sa mi páčila a mala som pocit, že nebudem mať čo dodať, ale...

- Ako mohli videť slzy na jej tvári, keď bola zahalená závojom? Viem, že závoj bol krátky, od očí dolu, ale i tak to nebolo možné a najmä nie na tvári, max. sa jej mohli zalesknúť v očiach.
- moja otázka pri darovaní koňa: Jazdil v sedle, alebo bez neho? Predpokladám, že ako bojovník na strane Uhrov, jazdil v sedle, nebol predsa barbar, tak ako mohol ovládať koňa stehnami? Nesedí mi to a pravdu povediac si to neviem predstaviť, môžbyť sa mýlim, ale zváž, možné je, že mám pravdu.

P.S. Naozaj odporúčam zvážiť trochu väčší zmysel pre detail. Môžbyť len u mňa, ale ktovie?

Držím palce!

Osman bey10.9.2010
 

Ahoj Ava!

Som rád, že to stále čítaš. Beriem tvoju pripomienku o slzách, slzy lesknúce sa v jej očiach je samozrejme správne. Iste poznáš ten prípad, keď si prečítaš vetu tisíckrát a predsa ti takáto drobnosť ujde. čo sa týka koní, samozrejme sa používali sedlá, ale tieto kone boli skutočne stehnami ovládateľné a našiel som v prameňoch zdokumentovaný súboj Osmana s Uhrom, pričom Osman mal skutočne tak vycvičeného koňa, že hrýzol a strhával nepriateľského jazdca zo sedla.
Mimochodom, oprava a úprava textu sa už začala. Dnes som ti o tom napísal na tvoj mail. Budem rád, ak sa ozveš, keď tam opäť objavíš nejakú hlúposť. :-)

ava11.9.2010
 

Osman,
ja verím tomu, že tieto kone dokázali po výcviku poslúchať svojho jazdca. Dokážem si to dobre predstaviť, ale otázka znela - či muž - nemoslim, ktorý túto jazdu dosiaľ neskúšal - doteraz o tom nebola žiadna zmienka - mohol toho koňa ovládať svojimi stehnami cez sedlo, lebo určite bez sedla nejazdil. Toto si nedokážem predstaviť, nie je to o pochybení, čo daný kôň dokázal zvládnuť - tu ide o konkrétneho jazdca. :-)

Trochu vstúpim do Vášho rozhovoru s Vesnou a nedá mi, aby som nepovedala - asi Ťa spletiem! Mne \"kise\" nevadil - prešla som tú vetu ešte raz a zdá si mi byť ok. Rada vyhľadávam v textoch cudzie slová a hľadám k nim preklad, je to pre mňa zaujímavé. Napokon i ja sama mám vo svojom románe kopec cudzích - latinských a francúzskych slov, ktoré vkladám do textu.
Nuž, očividne máš na výber dve alternatívy, už si len vybrať, je to na Tebe. Mám pocit, že sa nudiť nebudeš. :-D

ava11.9.2010
 

Och a sorry, ale na niečo som zabudla.
Nie, Osman, ten pocit, keď si prečítam vetu tisíckrát a niečo mi v nej unikne, nepoznám. Možno trochu sebavedomé a drzé prehlásenie, ale je to tak. Mne uniká len jedno - gramatika a z toho šaliem, keď zistím, čo som postvárala. Som detailista a perfekcionista, nuž, asi sa mnohokrát ešte nezhodneme.

ava26.8.2010
 

Ahoj Osman,
dobre viem, že nie je ľahké, ba naopak, je to veľmi ťažké, keď máš skĺbiť historické fakty s príbehom, ale predpokladám, že ak sa s textom pohráš, podarí sa Ti túto časť do deja zapracovať. Prečo to píšem? Lebo v začiatku píšeš: Pozastavme sa na chvíľu pri týchto dvoch mužoch, pretože zohrali v našom príbehu dôležitú rolu. - náslene nastáva opis Leopolda I. a Montecuccola - znie mi to trochu spretŕhane-rušivo, isto chápeš, ako to myslím. V opise o Leopoldovi nemusíš písať každú vetu do nového riadku.
Tiež si dovolím ešte upozorniť na vetu: Bol prísnym katolíkom, obliekal sa podľa španielskej módy a neraz ho bolo vidno chodiť v ošúchanejších šatách, než aké mali oblečené jeho ministri. - mám pocit, že si veta odporuje, možno by to chcelo len nahradiť spojku \"a\" za \"ale\". Pouvažuj:-)

Nuž, ale, aby som len \"nemrmlala\", napíšem, že som zvedavá na to, ako sa príbeh bude ďalej vyvíjať.

P.S. Ak by bolo možné, mala by som osobnú prosbu. Nedalo by sa zväščiť písmo na veľkosť štyri? Akosi slepnem z toľkého čítania na MT. Ak nie, nevadí, prispôsobím sa. :-D

Osman bey27.8.2010
 

Ahoj Ava!

Teším sa, že si dávaš námahu a sleduješ príbeh aj naďalej. Beriem všetky pripomienky a samozrejme pasáže, ktoré na teba pôsobia rušivo skúsim prerobiť. Aj keď, mne sa nezdá, že by som si odporoval vo vete, ktorú si spomenula. Prečo by Leopold nemohol nosiť šaty podľa španielskej módy a prečo by zároveň nemohli byť ošúchanejšie ako šaty jeho ministrov? Napísal som mail Isabelle, ale neozýva sa mi, ponúkla mi spoluprácu a ja by som si s ňou rád vykonzultoval zopár maličkostí. Nemáš náhodou kontakt na ňu?
P. S. S tým písmom skúsim niečo urobiť.

ava27.8.2010
 

Osman,
pokúsim sa tú vetu vysvetliť: Ak niekto nosí šaty podľa španielskej módy (tu sa iste predpokladá, že odev okrem modernosti bude i nový, resp. vydrží dlhšie nový) a pri tom, ako sa šľachta - najmä z vyšších vrstiev stále móde prispôsobovala a obmeňovala šaty, nemohol byť Leopoldov odev - tu konkrétne tento, ošúchaný. Ak nahradíš tú spojku, prídeš na to, že veta odrazu dostane iný spád a ľahko v nej je pobadať zmenu, ktorá čitateľovi navodí, že i keď nosil moderné šaty, mohol /rád/ chodiť v iných - ošúchaných, ale i tak by som o tom pochybovala.
Isabelle napíšem. :-)

Vesna26.8.2010
 

Súhlasím s Avou, ten opis podľa mňa tiež pôsobí v texte rušivo. Tú krátku časť od Pozastavme sa... by som ja vyhodila a informácie, ktoré chceš povedať zapracovala po kúskoch do ďalšieho textu.
Ale vôbec nás nemusíš počúvať:-)
Okrem tejto drobnosti v úvode sa mi to stále veľmi páči:-)

Osman bey27.8.2010
 

Ahoj Vesna!

Naopak, veľmi rád si vás vypočujem! A nemusíte ma vôbec šetriť. Každá poznámka spôsobí, že sa znovu zamyslím nad textom, ktorý som si už tisíckrát prečítal a veril som v jeho dokonalosť.
Pre mňa je v tomto štádiu najdôležitejší príbeh, jeho pútavosť a jeho skĺbenie s historickými faktmi. Myslím si, že sa to stane vtedy, ak aj historik na slušnej úrovni nepozná, čo je v príbehu vymyslené a čo skutočné.

Vesna19.8.2010
 

Ďalšia skvelá kapitola!
Tá scéna so stiahnutými nohavicami sa mi páčila. Vlastne obe:-)

Osman bey20.8.2010
 

Ahoj Vesna!
Vďaka. Scéna so sušenou slivkou mala pôvodne vyzerať tak, že Mustafa Máriu znásilní, ale moje srdce nedopustilo aby jej to spravil. Potom som to chcel úplne vyhodiť, no presvedčil som sám seba, že erotické scény do takýchto kníh patria.
Snažím sa byť vtipný, i keď nie každý môj humor chápe. Tebe sa dúfam bude páčiť.

Vesna24.8.2010
 

Tá scéna sa mi naozaj páčila. Šikovne si sa vyhol tomu znásilneniu:-)Aj keď mňa by ani znásilnenie v tomto príbehu nerušilo, jednoducho to tak bolo. A erotické scény určite nevyhadzuj!
Tak prajem veľa múzy, nech sem ďalšie kapitoly rýchlo doskáču:-)

Osman bey18.8.2010
 

Ahoj Ava a Vesna!

Myslel som naozaj na letnú kožušinu, ha,ha.

ava19.8.2010
 

Tak teda tú beriem a priznávam, že ma to nenapadlo. Čo už so mnou...?!:-)

Nedá mi, s Isabelle si isto pokecáš, je skvelá. :-)

ava19.8.2010
 

A prepáč, zabudla som. Pokiaľ si to môžeš dovoliť a máš toľko času, nepodceňuj gram. chyby, ktoré z našich komentov môžeš raz - dva napraviť. Keby som bola ja konkrétne upozornená na tie moje, nestrašili by u mňa taký nekonečný čas. Smola bola, že u seba som bola nekonečne, dlhočizne slepá... Ale zariaď sa ako chceš. :-)

Osman bey18.8.2010
 

Ahoj Isabelle !

Priznám sa Ti, nemyslel som si, že by dakto mohol upozorniť práve na Kolschického.
Vidím, že s Tebou si tu ešte pekne podebatíme.
Súhlasím s Tebou, tento chlapík skutočne pochádzal z vtedajšej Rzeczypospolitej, ale moje pramene hovoria, že bol pôvodom Armén a zúčastnil sa pamätného jednania v Belehrade ako tlmočník. Legenda o ňom hovorí, že priniesol ako prvý správu do Viedne o príchode vojska Jána Sobieskeho, za čo získal ako odmenu od Leopolda I. 1500 vriec kávy, ktorá zostala na bojisku po rozprášenom tureckom vojsku. Jeho priateľom bol vraj ďalší Armén, Diodatus, ktorý získal ako prvý od cisára patent na otvorenie kaviarne. Mám taký dojem, že Viedenčania nášmu priateľovi postavili vo svojom meste sochu a my mu vďačíme za obľúbenú kávičku.
Nuž, čo povedať o gramatike? Po prečítaní prvých kapitol si iste pochopila, že je to moja slabina. Ktovie? Možno to budeš práve Ty, kto sa postará o jazykové úpravy v tejto knihe. Zvláštne, že mi ešte nikto nenapísal, čo za somariny si tu vymýšľam o Bottyánovi. Ale nemaj strach, to najlepšie ešte len príde.
Jókay ? Asi som sa začervenal, keď som si to prečítal. Mám Turecký svet v počítači, ale ešte som to nečítal, tak sa na to teraz asi pozriem.
Vďaka za komentár a už sa teším, kedy sa opäť ozveš.

Osman bey17.8.2010
 

Ava !

Myslel som to vážne !

ava18.8.2010
 

Vďaka, beriem to ako milé gesto, ktoré potešilo, i keď si dovolím nesúhlasiť.
Pekný deň a píš. :-D

Osman bey17.8.2010
 

Ahoj milá Enri!
Teším sa, že sa po dlhšom čase opäť stretávame na \"mám talente\". Tebe som už písal o tejto knihe a priznám sa Ti, najväčší problém som mal s jej názvom. Pôvodne som ju chcel nazvať Krvavý polmesiac, ale niečo podobné už na portáli je. Nezabite mi Bottyána je skutočne názov knihy, kapitoly sú označené dátumom a miestom, kde sa dej odohráva. Prezradím Ti, že sa chystám opísať celý život Jána Bottyána, pravda iba v prípade, že o túto knihu prejaví záujem nejaké vydavateľstvo.
Dej prvej časti opíše udalosti roku 1663 a mal by byť na portáli do októbra tohoto roku. Viac Ti neprezradím, aby si sem chodila častejšie..ha,ha.
A čo sa týka hodnovernosti, dokonca aj mená niektorých sedliakov, spomenutých v knihe sú uvedené v tureckých daňových súpisoch z roku 1663.
Použil som údaje nielen zo slovenských, ale aj maďarských, tureckých a nemeckých prameňov, ale aj tak ešte vždy nachádzam chyby, preto si veľmi rád vypočujem kritiku a pripomienky.
Máš pravdu, je tu kopa informácií a faktov, niekedy sa mi zdá, že je ich až priveľa, ale chcel som aby sa čitateľ doslova ponoril do atmosféry 17. storočia.
Zvyšok napíšem v súkromnom maily, alebo sa to píše maile? Musím sa ešte veľa učiť !!!
Pá !

Enri17.8.2010
 

Nuž, tak dobre, Osman bey, píš, nech môžme čítať! Papá!:-D

Osman bey17.8.2010
 

Ahoj Ava !
Vďaka, že si sa ozvala. Ako som už písal Vesne, každý komentár poteší a zvlášť od Teba, pretože si myslím, že patríš medzi najtalentovanejšie spisovateľky na portáli. Rád si s Tebou kedykoľvek pokecám o histórii, alebo trebárs aj o iných témach. Gramatické chyby určite v texte nájdeš, možno aj chyby v správnom slovoslede, a o detailoch z histórie Ti napíšem svoj názor.
František Eszterházy bol synom uhorského palatína Mikuláša Eszterházyho a teda patril k najbohatším a najmocnejším uhorským magnátom. Títo veľmoži skutočne ozdobovali svoje mentieky a dolomány kožušinou z hranostaja. V 16. a 17. storočí sa vďaka susedstvu s Osmanskou ríšou do ktorej v tom čase patril aj Krymský chanát rozšírilo aj používanie sibírskou sobolinou podšitých kabátov.
Samozrejme mohli si to dovoliť iba najbohatší magnáti, alebo Tí, čo podobné časti odevov ukoristili v bojoch s Osmanmi a Tatármi.
Čo sa týka kopije, takisto sa bežne používala. Stačí ak Ti pripomeniem slávnu poľskú Hussariu, okrídlených poľských husárov, ktorí pod velením svojho kráľa Jana Sobieskeho prispeli výraznou mierou k porážke osmanského veľkovezíra Kara Mustafu pri obliehaní Viedne v roku 1683.
Títo jazdci používali takmer 6m dlhé kopije.
Pozri napr. filmy Ohňom a mečom, 1612, alebo trailery z nich. Ešte raz vďaka a teším sa na Tvoj ďalší koment.

ava17.8.2010
 

Ahoj Osman,
nuž veď ja sa nehádam, vždy sa rada niečomu priučím, netvrdila som, že s kopijou som mala pravdu, bola to obyčajná otázka, s ktorou som si nevedela dať rady.
Viem kto bol František i Mikuláš Eszterházy. Kožušinu som spomenula zámerne, lebo viem, že v stredoveku to možné nebolo. Napr. i u nás v časoch takého Žigmunda Luxemburského. Hermelín bol určený ozaj len kráľom. :-D

P.S. Rozosmial si ma. Ak sa pýtaš čím, myslím, že vieš. :-)))
Tak nech Ti to píše, držím päste!

Vesna17.8.2010
 

Avus, nedá mi jednu poznámočku. V časoch Žigmunda nebol hermelín určený len kráľom, mal ho ten, kto si ho mohol dovoliť. Je dokonca závet, v ktorom sa spomína, že hermelínovú obrubu zo šiat dali dcéram:-)
Za skutočnú kráľovskú látku sa skôr považoval zlatohlav (purpurový brokát)
To len tak na okraj:-)))

ava18.8.2010
 

Očividne každá znás pozná niečo iné či číta niečo iné.

Hermelín - zimná biela kožušina z hranostaja - \"nenahraditeľný to symbol panovníkov\".
Snáď darom kráľa či s jeho súhlasom? Netuším a nebudem ani pátrať, čítala som nejaké diela, konkrétne i z čias Rudolfa II. Habsburského - kedysi strašne dávno a akosi mi to utkvelo v hlave, zvlášť, keď som sa to dočítala i v nejakých písomnostiach popisujúcich stredovek. Je toho toľko, že sa mi to splieta a to zrovna rada nemám, no snáď sa natoľko z toho nestriela, či?
Možno nám to objasní Isabelle, ja osobne nemám rada, keď sa i vo výskumoch píše niekde určitá vec tak a niekde onak. Priam to neznášam a veru veľakrát som natrafila na rôznorodé sprostosti!

Inak pekná diskusia sa nám tu vykľula. :-)))

ava18.8.2010
 

Och, a napadlo to najdôležitejšie. Myslím, že sme sa tu konkrétne bavili o plášti, nie o šatách. :-D

Vesna18.8.2010
 

:-)Tak hádam nám nejaký odborník napíše správnu odpoveď.
Ja som čítala, že v časoch Žigmunda sa hermelín už spomína v závetoch šľachty, je veľmi drahý, ale aj tak ho mali. A možno naozaj nejde o ten istý hermelín. Tiež by som sa nečudovala.
No proste som tým chcela povedať, že si myslím, že v 17. stor. šľachtic mohol mať pokojne na sebe plášť podšitý touto kožušinou. Ale môžem sa mýliť, rada sa poučím.
A možno osman myslel letnú kožušinku, ktorá nie je taká vzácna:-)))

Osman bey17.8.2010
 

Ahoj Vesna !
Každý koment poteší a dodá energiu na ďalšie štúdium a prácu - takže srdečná vďaka. Pokúsim sa uviesť na portáli každý týždeň dve kapitoly, dúfam, že príbeh budeš sledovať ďalej.

Vesna17.8.2010
 

Ahojky,
budem sa tešiť, keď budú ďalšie kapitoly pridávané čo najčastejšie:-) A dúfam, že Tvoj príbeh zaujme tých správnych ľudí. Rada by som si užila aj bitku pri Viedni a tiež ďalšie osudy budúceho kuruckého generála.
Takže len píš takto ďalej a určite budem príbeh sledovať:-)

Enrique16.8.2010
 

Nuž, Osman bey, ale si mi dal a hlavne môjmu jazyku, takmer sa mi zauzlil z tých tureckých mien a názvov! Ale... prelúskala som sa statočne do konca kapitoly/kapitol?, musím podotknúť, že mi akosi unikol názov románu: Nezabite mi Bottyána! - to je názov románu, či iba kapitoly? Za celou krátkou ukážkou je vidno nielen snahu o príbeh a verím, že aj vytvorenie niečoho zmysluplného, čo čitateľa dychtivo privedie až na samý koniec, ale aj mnoho cieľavedomého a detailného štúdia problematiky a histórie. Neviem sa vyjadriť k hodnovernosti, preto mi ani neprekážajú detaily, na ktoré upozorňovala Ava,( ona sa v tom vyzná lepšie ),lebo to neviem posúdiť. Pre mňa je vždy najdôležitejší dej a to, či ma ako taký zaujme, alebo nie. Nuž, zaujal si, Osmanisko, tak snáď, keď bude čas, budem sledovať príbeh a Tvoj odkaz v ňom, pretože verím, že to nebude len tak bezduché, horúcou ihlou ušité a na kolene od večera do rána zbúchané táranie bez hlavy a päty za účelom vypľutia čohosi na túto stránku. Tuším veľké množstvo námahy a úsilia, ktoré si vynaložil a aj keď námaha nie je vždy spravodlivo a po zásluhe odmenená, ja Ti držím palec, aby si mal veľa verných priaznivcov na tomto portáli, ktorí budú Tvoj príbeh s láskou a porozumením sprevádzať až do konca! :-D

ava16.8.2010
 

Ahoj, myslela som si, že potom všetkom, čo som na tejto stránke prečítala, dám si dlhší čas pauzu od čítania románov, ale po prečítaní Tvojho, si ju asi nedám. Už aj z dôvodu historického príbehu, s ktorým si dávaš prácu a je pre mňa uveriteľný a prepracovaný od opisov šiat, budov, dejín. :-)

Ak dovolíš, text by zniesol miernu úpravu, keď sa dobre začítaš, nájdeš chybičky, ktoré ušli - výkričník, otáznik za slovom s medzerou, čiarky, večný problém i u mňa, časom zistíš, kde ich treba doplniť.
- na začiatku - opakujúce sa slovo - miestnosti
- veta - \"Z mokrých, sušiacich sa mentiek a dolománov sa k dreveným hradám kúdolili oblaky pary, znepokojujúce pokojne si hliviacich pavúkov vo svojich pavučinových sieťach.\" - by možno zniesla menšiu úpravu

- Mala by som otázku. Nebolo nosenie kožušiny z hranostaja privilégiom kráľa či jeho kráľovskej rodiny, a preto ho nenosila vyššia či nižšia šľachta?

- trošku mi vadilo slovné spojenie - \"vlasy, vzadu \"schytené\" stužkou.\"
- opakujúce sa po sebe slová - zvedavo - zvedavo

- A napokon ešte jedna otázka. Sedemnáste storočie ako také, je storočím strelných zbraní, puškárskych cechov, - muškiet, ľahkej zbroji či pancierov prepotrebných pre rýchlosť v boji a spomínanie kopije mi tu akosi nesedí... myslíš, že ju fakt používali?

Prajem nech Ti to píše, a aby Tvoja snaha nevyšla nazmar, lebo dobre viem koľko úsilia stojí napísať historický román, ktorý obsahuje fakty. :-D

Vesna16.8.2010
 

Klobúk dole, písať historický príbeh nie je ľahké. Ale vyzerá to, že máš problematiku poriadne naštudovanú:-)
Páči sa mi to a teším sa na pokračovanie.

isabele18.8.2010
 

Ahoj Osman :-)
Na začiatok - klobúk dole nad prácou, ktorú si si dal s výskumom! Plus (a to je poklona), píšeš hodne podobným štýlom ako Jókay- Turecký svet v Uhorsku napr.Ako historička, jazyková redaktorka a čitateľka v jednej osobe by som ti poradila asi toto:
1. Pozor na detaily! Napr. Kolschitzky nebol Armén, pochádzal z vtedajšej Poľsko- litovskej únie.
2. Čiarky! Plus všetko, čo napísala Ava.
3. Ako historička oceňujem turecké historické názvy miest, ale myslím, že by bolo lepšie zjednotiť ich v slovenskej forme (Budín, Ostrihom etc).
A veľmi sa teším na pokračovanie :-)


isabelle19.8.2010
 

Kolschitzky je postava skutočne opradená legendami a tá s kávou asi patrí medzi top ten :-)
Podobne ako fakt, že ukoristené vrecia s kávovými zrnami vojaci pokladali za potravu pre ťavy a chceli ju hodiť do Dunaja.
K jazykovým úpravám - v pohode a dokonca s radosťou ti ich urobím. Ak chceš, ozvi sa na ezbieta.deperen@gmail.com .Po všetkých článkoch o móde, ktorým sa profesionálne venujem, to bude super relax.

Osman bey19.8.2010
 

Ahoj Isabelle!

Si skvelá, beriem ťa za slovo!

Osman bey22.8.2010
 

Ahoj Isabelle!

Napísal som ti dva maily na uvedenú adresu, ale neustále sa mi vracia, že tvoja adresa je nesprávna.

isabele27.8.2010
 

Ahoj Osman,
a mne sa zas vracia ako nesprávna tvoja adresa .
Takže moja ešte raz: elzbieta.deperen@gmail.com

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

osman bey

O mne

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: