IKARIKAR http://www.ikar.sk

Kvílenie (Ando Slávik)14.7.2016
 

3
 počet hodnotení: 13
prečítané 496, Komentáre 32

 

Noc na cintoríne


 


Nepatrné zrnká  


nám ostali v hline


ako čierna schránka


noc na cintoríne 


 


všade sa už zmráka


nekropoly vo dne


ako z hrdliel draka


nám horia pochodne 


 

do čaší na ...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

Renata Zemanka11.2.2017
 

Ando Slávik, napísali ste: Báseň je pre mňa... harmonický celok. Pre mňa sú dôležité ...dve harmónie, a to harmónia zvuku, melódia, rytmus, a obraz (a) ...(samozrejme) mataforická stránka harmóni(e) zmyslu ...ako to prípadný poslucháč, či čitateľ pochopí...

To všetko platí, súhlasím. Ak niekto povie, že zásady tvorby verša sú obstarožnosťou, tak potom i pravopis a gramatika písaného textu sú obstarožnosťou a zaoberať sa nimi je pochabosťou.

Prečítajte si prosím prve dve slohy vašej básne, ak nič necítite, a ak nevnímate tu \"falošnosť\" spevnosti a ak necítite ten nevkus (dieťa napíše lepšie), tak potom som vám, pán Ando, doteraz iba ubližovala. Ubližovať vám nechcem. Nejde iba o samotný gramatický rým (dá sa napísať aj vkusný gramatický rým) ...takéto rýmy sú však väčšinou hnusné a pre mnohých nepoužiteľné, ale ide o celkový pohľad - to cítim rovnako ako vy.

navyše cítim vo vašom písomnom prejave (v komentári) že máte problémy jasne a normálne zachytiť písomne myšlienky a tak sa úrovni vašich básni nečudujem. Bez urážky, prosím.

Oné obstarožné predpisy sú tu aby nás chránili, aby nás metodicky usmerňovali. Ja viem, že moje rady sú prosté, ale pokiaľ tieto základy nezvládnete, budete vždy len na začiatku.

Ando, pre vás sú dôležité harmónia, zvuk, melódia a rytmus. Ja nič takého v tejto vašej básni nevidím. A to sa poriadne snažím.

AS11.2.2017
 

Predovšetkým, aby bolo jasné, nikto nehovorí, že zásady tvorby verša sú obstarožnosťou, a je pochabé si to, dokonca aj z môjho písomného prejavu, za akokoľvek nejasný a nie normálny ho budete považovať, nahovárať. Čo je však aj z takéhoto, bez urážky, viac menej spontánneho, a preto trocha strapatého komentára, dosť jasné, je moja reakcia na vaše \"zásady tvorby verša\", zredukované na zopár klasických príkladov, ako sa majú, resp. nemajú verše rýmovať, ktoré som sa sám iba snažil uviesť do trocha širšieho kontextu. Asi som sa tým dotkol vo vás čohosi hlboko zakoreného, čo plne rešpektujem, že \"náš zákazník, náš pán\", a \"nakupujte u odborníkov\". Aj tak vám za vašu, teraz už celkom zrejmú a tvrdú kritiku, ďakujem. Myslím, že sa snažíte až dosť, a čertovsky to oceňujem.

Renata Zemanka11.2.2017
 

I ja oceňujem vašu čertovskú trpezlivosť znášať naše komentáre, potom čo tuná uverejňujete svoje básne. Za to vám veľmi pekne ďakujem.

Alia S.11.2.2017
 


Ando, vidím to tak, že sa nevieš rozhodnúť medzi voľným a viazaným veršom. Každý má osobité zákonitosti. Je mi jasné, že si ani nemienil rýmovať prvý verš s tretím, toľko vedomostí máš, aby si chápal základ, v tom prípade si mal v prvej strofe buď zo štyroch riadkov spraviť dva, bol by z nich viazaný verš, alebo, ak si chcel voľný, nerýmovať druhý so štvrtým, prípadne nie tak násilne.
Znovu používaš obrátený slovosled. Zjavne kvôli dosiahnutiu zhody rýmu, ale nefunguje to.

Raz sa vyjadruješ ako osoba, raz ako masy. Ani v tom nie sú verše súdržné.

Jednoduchá rada ohľadom rýmovania nepomôže, resp. nič nerieši.

Rušivé sú aj genitívne metafory, aj častá spojka „a“.

Verše tlačíš (alebo ony teba) do rýmov a zabúdaš (podceňuješ?) na ostatné.

Pesimizmus, rezignácia, i skryto burcujúce vášne cítiť z tvojich riadkov. Mňa akosi neoslovili. Možno odraz dnešnej politiky, spoločnosti, možno iného. Nechytili ma za srdce, viac som videla omyly ako prepracovanosť.

Zvažuj každý verš sám osebe aj vzhľadom na celok a zabudni na obstarožné prevedenie.

AS11.2.2017
 

Drahá Alia, aj Renata, ďakujem za veľmi pravdivé, aj vystihujúce pripomienky. Domnievam sa, že veľmi dobre rozumiete tomu, čo hovoríte, cením si, že niekto odborne posudzuje to, čo píšem.

Napriek tomu, mám svoje, dosť laické, no nemenej sebaisté, presvedčenie, že v poézii, aka \"modernej\", neplatia akési \"obstarožné\" pravidlá. Ak sa sem tam tie verše podľa nich nerýmujú (prvý s tretím atď.), resp. rýmujú sa dve podstatné mená (aj keď nie toho istého rodu, či nie v tom istom páde!), a mohol by som pokračovať, nie je to až taká hrôza ako v klasických príručkách. Nech mi je odpustené moje kacírstvo, no skúsenosť dakedy predbieha teóriu, je to vždy dialóg a diskusia.

Báseň je pre mňa predovšetkým, napriek detailným analýzam, a analýze detailov, predovšetkým harmonický celok, a ako taký funguje, a možno ho vykladať, pokiaľ tak ku nemu pristupujeme a vnímame ho. Pre mňa sú dôležité najmä dve harmónie, a to harmónia zvuku, melódia, rytmus, aj obrazu, tá mataforická stránka, čo je takpovediac forma, nositeľ čohosi, čo je harmónia zmyslu, toho, ako to prípadný poslucháč, či čitateľ pochopí, ako ho to \"osloví\".

Oboch vecí ste sa obe, milé dámy, dotkli. Ak aj rýmujem, nerobím to (predovšetkým) kvôli rýmu, ale zvuku. Ak som pesimista, nerobím to preto, že som smutný, ale aby som burcoval. Akokoľvek, cítim medzi nami viac zhody, než rozporu.

Alia S.11.2.2017
 

K \"Skuvíňanie\".

Renata Zemanka10.2.2017
 

Prepáčte nakopírujem svoju reakciu na vašu básničku sem hore.

Ando Slávik, nechcem sa vás dotknúť, niekde som to tu už písala:

Rýmujete slová neunesiem / udiera a potom slova / prova.

Správny postup je veľmi jednoduchý, pokúste sa to zapamätať si.

Nikdy nerýmujte rovnaký gramatický druh s rovnakým gramatickým druhom. Nemôžete rýmovať podstatné meno s podstatným menom a sloveso so slovesom.

Takže môžete rýmovať trebárs neunesiem / pieseň (slovo neunesiem ma 4 slabiky a tak je ho možné rýmovať iba s párno-slabičným slovom, nie nepárno-slabičným slovom, v tomto prípade dvoj-slabičným so štvor-slabičným. Pre nepárno-slabičné slová platí, že ich rýmujeme tiež vždy s iným gramatickým druhom, ale iba s nepárno-slabičným slovom. Rým / kým, rým / nezaspím a pod.)

A v prípade: slova / prova môžete trebárs rýmovať Slova / vyslovila alebo: slova / volá a mnohé iné slová.

Teraz sa vám to nemusí zdať, ale vyskúšajte to, milý Ando Slávik, a uvidíte ako sa vám veršíky poriadne zmenia l lepšiemu.

Majte sa krásne.

Renata Zemanka1.2.2017
 

Človeče, ja ti neviem. Alebo skôr ja vám neviem. Obrazy vašich básni sú veľmi lacné, nenápadité a dosť hlúpe. Čo ma irituje, že sa na prvý pohľad literárne obrazy zdajú byť nápadité a neotrelé. Nie sú! Takýto prístup lacných ekvilibristov ma popudzuje. Známkovať budem 1 hviezdou.

AS2.2.2017
 

Človeče, nezlob sa, zdá sa. Nechcem byť originálny, radšej plagiátor predlohy, radšej ozvena, než odozva. Slová vašej kritiky sú ... atď. Na prvý pohľad (\"iritovať\", \"ekvilibristika\", \"lacný\" - 2 x, \"obrazy\" - literárne, aj vašich básní, prístup) nápadité a neotrelé. Nie sú! Možno má to popudzuje, možno nie. Alebo skôr ja vám neviem. Známky ma možno zaujímali, keď som ešte chodil do školy. Odvtedy som od pani učiteliek najradšej čo najďalej.

Renata Zemanka3.2.2017
 

Ando Slávik, dnes som si prečítala vašu novú báseň a zamrazilo ma. Vysvetlím vám, čo sa stalo. Zamrazilo ma, že som vám asi ublížila. Nevravím, že dnešná vaša báseň je výnimočná ale je o poznanie lepšia ako ta, čo som hodnotila včera. Naozaj, nič neprekrúcam. Normálne som sa o tom musela niekoľkokrát presvedčiť a čítať opakovane tieto dve básne. Názor na včerajšie hodnotenie nezmením, ale vravím, dnešná báseň je omnoho lepšia ako tá staršia.

K vášmu komentáru nedokážem nič povedať, len z neho cítim nejakú zášť proti mne a proti môjmu včerajšiemu prístupu. Nie, ospravedlňovať sa vám nebudem, nemám prečo. Onedlho tu odpublikujem aj ja svoje básne a budete mi môcť tiež riadne naložiť.

Snáď aj vy raz pochopíte, že nechcem nikomu nič zlé, chcem nás všetkých burcovať a podopierať a budovať, aby sme všetci spolu rástli a mocneli v nádherných vzletných a žiaducich literárnych zručnostiach. Ámen a šáteček, mladý muž, Ando Slávik.

AS3.2.2017
 

Milá pani Renáta, ospravedlňujem sa, pravdaže, za svoju zbrklú reakciu, po ktorej som toto od vás nečakal. Nie je to nič osobné, vážim si každú vašu pripomienku, a ďakujem za čítanie mojich veršíkov. Prajem aj vám čitateľský úspech.

Renata Zemanka10.2.2017
 

Ando Slávik, nechcem sa vás dotknúť, niekde som to tu už písala:

Rýmujete vo svojej básni slová neunesiem / udiera a potom slova / prova.

Správny postup je veľmi jednoduchý, pokúste sa to zapamätať si.

Nikdy nerýmujte rovnaký gramatický druh. Nemôžete rýmovať podstatné meno s podstatným menom a sloveso so slovesom.

Takže môžete rýmovať trebárs neunesiem / pieseň (slovo neunesiem ma 4 slabiky a tak je ho možné rýmovať iba s párnoslabičným slovom, nie nepárnoslabičným slovom, v tomto prípade dvojslabičným. Pre nepárnoslabičné slová platí, že ich rýmujeme tiež vždy s iným gramatickým rýmom, ale iba s nepárnoslabičným slovom. Rým / kým, kým / nezaspím a pod.)

A v prípade vášho: slova / prova môžete trebárs rýmovať Slova / vyslovila alebo slova / moľa a mnohé iné.

Teraz sa vám to nemusí zdať, ale vyskúšajte to, milý Ando a uvidíte ako sa vám veršíky poriadne zmenia k lepšiemu.

Majte sa krásne. A neospravedlňujte sa mi, nemáte začo sa mi ospravedlňovať. Ja mám básniacich mužov moc rada.

Ján17.12.2016
 

Ando, Len láska ma oslovila, ako aj Tvoja ostatná reakcia. V básni sa mi páči kontrast stoja padlí, obrazy a posledná strofa, v ktorej oprav do diale. Skúsil som veršovať

ustrniem na strnisku
s krížmi
neutaja vôňu
koláčov a chleba
a ja
vo svojej hlave
ešte stále
nosím iba teba

môj kríž

AS20.12.2016
 

Ďakujem za stálu pozornosť, aj keď je to pozornosť niečomu, od čoho sa po chvíli, keď som to \"dielko\" dokončil, postupne vzďaľujem, no občas ma poteší, keď si ho niekto všimol. Tým viac, že ma dokáže aj opraviť, hoci v preťažkej slovenskej gramatike, čo býva občas tiež moja slabina. Prajem radosť v tvorbe, vždy nejaké to ovocie prináša.

p.balam7.12.2016
 

Myslím že aj báseň Maliar je vydarená ... je to ale iba moje laické vyjadrenie. Zdá sa mi, že pokiaľ máš v hlave k istej básni nejaký \"pevný bod\", tak tie básne sú vydarené, ak sa zameriaš iba na svoje pocity, sú to potom iba slovné asociácie, v jednotlivostiach možno síce zaujímavé ale v celku nesúrodé. Ale ako som už písal, nevyznám sa v poézii, mám technické vzdelanie a racionálne zamestnanie, takže ten \"iracionálny \" svet poézie občas iba konzumujem ...

AS7.12.2016
 

Ďakujem za prečítanie, aj reakciu. Je určite nespočetné množstvo spôsobov, ako sa básne tvoria, aj vnímajú. Ja sa v tých teóriách až tak nevyznám, možno ma dakedy zaujímali viac, dnes už asi mám čosi ako vlastnú vyjazdenú koľaj. Báseň je pre mňa koncentrovaný moment, hoci na jeho zachytení v básni sa dá aj dlho pracovať, v ktorom je prítomná realita života aj myšlienka, akési zmrazené semienko, ktoré raz znova môže vyklíčiť, keď nájde vhodné podmienky a padne do úrodnej pôdy. Je tu riziko, že sa toho nikdy nedočká, nie je vylúčené, že je neklíčivé.

p.balam7.12.2016
 

Všetko už bolo ...
nie som typ čítajúci básne, toto ma ale oslovilo ...Ten \"spomienkový\" pocit mi je povedomý, aj keď u mňa sa pretavil úplne do inej formy písania a do úplne iného príbehu ... ale ten obraz opísaný v tejto básni sa mi tam pri písaní toho príbehu mihol

AS7.12.2016
 

Ten povedomý pocit, áno, to je to, čo nám je báseň občas schopná dať, a preto sa ju oplatilo vytvoriť, ako aj prečítať. Veľmi presne vyjadrené, a veľmi poteší.

meduza27.9.2016
 

čo po nás ostane sa mi pozdáva

AS28.9.2016
 

Ď :) znie to ako med, uza

®27.8.2016
 

Ó

©27.8.2016
 

Oj, nie.

Alia S.10.8.2016
 

Ando, tvoja snaha je len jednou z tých, čo sa môže priradiť k neoriginálnym básňam plným jednoduchých, nenápaditých obrazov a slov, bez metafory, originality.
Už názov vyvolal vo mne úsmev: Víťazná studňa. Nie že by som nečítala väčšiu sprostosť, ale aj to svedčí o tom, že pristupuješ k tvorbe len so snahou písať, nie tvoriť. Aj chorál zo zlata je niečo, čo ma ani trochu neoslovilo. Vlastne nič, lebo po dočítaní vo mne zostal pocit podivných slovných spojení, žiadna nápaditosť, úzka slovná zásoba, t.j. bežné pojmy, aké používajú tí, čo nechcú vedieť viac, iba to, že sa niečo veršované tvorí.

Človek ožije a zaspieva z jamy a vtáča vyletí opäť z hniezda do dňa – no uznaj, keď ti toto básnik ponúkne, uveríš mu, že je erudovaný, veľa číta a chápe, v čom spočíva umenie? Objavil niečo? Ponúkol nezvyčajnosť, zatajil aspoň čosi, mienil vyvolať obraznosť, dvojzmysel?
Táraš, len aby bolo, nesnažíš sa o zimomriavkové slovné spojenia.
Ani toto poézia, zaslúžiaca si obdiv, nie je, žiaľ.

Poet je s krátkym „e“, mal by si vedieť, ak už pokúšaš ním stať.



Dana Podracká: Čakanie na blesk (zb. Kupola)


Pred búrkou
prehnali sa po poľnej ceste
gúľajúce sa zlaté kotúče slamy
v divokom vetre

nabaľovali do seba prach a pižmo
ostrovného boha

čakanie na blesk;
prudké svetlo a žiara

musím sa skryť, v behu
preskočiť prevrátenú cameru obscuru,
čierne zviera so stŕpnutými nohami,
opustiť obrazy zvonka
a niesť len tie,
prevrátené dolu hlavou,

gúľajúce sa zlaté kotúče
po nebi

nevzdať sa veľkých citov,
chvieť sa:
môžu poraniť svetlo.

AS10.8.2016
 

Drake Alia S.,
som potešený, aj poctený reakciou, tým viac, že je kritická. Inak, ja verše píšem, nepovažujem sa za kvalifikovaného ani súhlasiť, ani sa obhajovať, hoci sa nad vašou analýzou zamýšľam a zvažujem, budem si ju vždy iba ceniť, pretože ste na ňu zrejme dobre kvalifikovaná. Mám však na poéziu, aj na to, čo sám píšem, či to už poézia je, alebo nie, tiež svoj, hoci možno neprofesionálny názor. A môžem vám povedať, že aj zimomriavky môžu byť občas osobné a pre každého rôzne. Asi je správnejšie poet než poét, no ani triumfálny nie je víťazný, a nenesie v sebe iba jednú významovú vrstvu, ktorou by bol skôr slovenský preklad víťazoslávny, a keby to autor mal v úmysle, zrejme by slovenčinu aj použil, no sú tu aj iné významotvorné vrstvy, ktoré vyplývajú z kontextu, v ktorom ich budete chápať, a ktorý vám nemusel ani natoľko uniknúť, ako vám osobne môže byť nepodstatný, resp. cudzí. Niekomu môže oblak vnukať možnú búrku, inému smútok nad svetom.

Alia S.10.8.2016
 

Chápem pohnútky, v ktorých vysvetľujete, ako veľmi subjektívne vnímate vlastnú písomnú činnosť, ktorá mne zostáva cudzia a uniká, ako ste správne poznamenali.
Iba by ma veľmi zaujímali iné významové vrstvy a iné významy slova \"triumfálny\" ako víťazný, prípadne úspešný. Teším sa, že sa niečo nové dozviem, nie je nad to, ak mi niekto vysvetlí, čomu nerozumiem, čo neviem a chcem vedieť. Ďakujem.

AS10.8.2016
 

Viem, že je to smrteľný hriech snažiť sa vysvetľovať poéziu, tým viac vlastnú. Bol som upozornený, že to nie je ani krížovka, čakajúca na \"vylúštenie\". Viem však, prečo som ja použil \"triumfálna\", a prečo by každý iný výraz bol neadekvátny, a zmenil úplne celú báseň. Možno je to moja subjektívna pohnútka, niekto môže objektívne namietať. No to je asi tak všetko, čo k tomu môžem dodať. Báseň sa musí zodpovedať sama za seba, ak o to, ako aj o ňu samu vôbec niekto stojí.

Alia S.11.8.2016
 

Ja ale nežiadam vysvetliť báseň, zaujíma ma jediné slovo. Už sa nedozviem jeho iný význam, keďže neexistuje, tak sa tu už nekrúťte ako červík.

AS11.8.2016
 

Význam jediného, izolovaného slova, oddeleného od miesta, ktoré má v celej básni, asi ťažko povie, ako ho vnímať v jej kontexte. Triumfálny, víťazný, víťazoslávny, veľkolepý, nadchýňajúci, úspešný, okázalý, sú len niekoľké slová, ktoré sú takmer rovnocenné synonymá alebo blízke určitej významovej vrstve. Keby boli básne vecou dohody medzi poetom a kritikom, povedzme. Upravená báseň môže byť trebárs lepšia, nejde o autora. Ide o to, že nemusí vyjadrovať to isté, znieť rovnako. Víťazný oblúk, možno, víťazná studňa, chýba ten moment irónie až satiry, ktorý sa mi žiada. A tým už prekračujem hranicu, kde sa miešam do chápania básne, ako si ju môže vykladať ktosi iný, hoci vy, ktorej kritiku plne rešpektujem. Do akej miery ju akceptujem, alebo ma inšpiruje, je už o inom. Určite je príjemné a teší, že je zaujem, ako u ďatľa, keď dúfa, že v strome nájde červíka. Nech si pochutí, pokiaľ má dosť silný zobáčik.

AS10.8.2016
 

Ospravedlňujem sa za svoj PC a vlastnú nepozornosť, ale skutočne som vás oslovil Drahá Alia S., pokiaľ to autokorektor nezanglika, resp. amerikanizoval. Mrzí ma to, zas to nie je ono. Sme iba ľudia.

AS22.7.2016
 

Vážim si a zvažujem, každá reakcia poteší, každé prečítanie dáva básni krídla k vzletu. Nečakám, aby vzlietala privysoko, tým horšie potom, ak padne na zem. A tak som vďačný všetkým, čo ju aspoň na chvíľu podržia ako vážku nad vodou.

Natália17.7.2016
 

Podľa mňa báseň vykazuje nadmerný pátos a klišé ako „krídla k vzletu“, opakujú sa slova „akoby, keď\" tam je až 4x čo znehodnocuje celkový dojem. Je potrebné si poriadne premyslieť jednotlivé slová. Môj názor.

Konečne!15.7.2016
 

má niekto talent!
Teším sa!

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

Ando Slávik

O mne

Snažím sa uchopiť život
v myšlienkach a predstavách,
ktoré transformujem do slov.
A neviem, či je to vždy poézia.

Osobne ma, viac než iba forma,
v poézii taká dôležitá,
láka a trápi aj "nebásnická" realita,
ktorú slová v sebe skrývajú.

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: