IKARIKAR http://www.ikar.sk

ONA (Denisa Kocková)14.2.2020
 

0
 počet hodnotení: 0
prečítané 11, Komentáre 1

 
ONA
ONA (14.2.2020)
 
Všetko to, čo ju predtým stálo veľa námahy,
pozvoľne prichádza zrazu poľahky a samé.
Nemusí sa snažiť, nútiť sa, či klásť nástrahy,
zrazu vábiť čarom osobnosti jej je dané.
 
Žiari čistotou úmyslov i v zdraví pokorou,
preto aj jej svetlo vedomia čoraz viac silnie.
Až do hĺbky duše odhaľuje sa nahotou,
netrápi sa u...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

Alia S. 24.2.2020
 

Deniska, ak by si čítala súčasnú poéziu, sama by si vedela a nepýtala by si radu od čitateľov, či sa uberáš správnym smerom.
Vôbec.
Studená sprcha?
Vždy lepšie ako falošné povzbudenia, keďže je tvoja spisba (nie tvorba) naozaj planá.
Ak píšeš, čo sa z teba rinie, len potvrdzuješ svoje medzery.

Takže:
Začať poéziu najskôr čítať, popri nej si pribrať príručky. Najosvedčenejšou, ktorá autorom (i čitateľom) najviac rozšíri zreničky, je Utrpenie mladého poeta od Jozefa Urbana. Je všade vypredaná, aspoň prednedávnom bola, neviem, možno sa situácia zmenila, treba sa poobzerať kade-tade. Prípadne zájsť do knižnice a požičať si. A prečítať niekoľkokrát po sebe.

Zaiste pochopíš, keďže som v úvode napísala, kam tvoja spisba patrí, prečo mi nie je možné vypisovať všetky chyby a omyly, ktorých si sa dopustila a sama si literatúru zoženieš a poriadne naštuduješ. Sú prirodzené talenty, ktorým veľa teórie netreba, riadia sa inštinktom, ale i tým, že nemajú písať, čo by sami nechceli čítať a že písať treba pre čitateľa, nie pre seba, inak má tvorba zostať v šuplíku. Ale takých Zemeguľa veľa nenosí.

Aspoň pár rád:

Ak začneš rýmovať slová v rovnakom páde i rode, skrátka také, čo prvé prídu na um každému bez hlbšieho premýšľania:
námahy/nástrahy, pokorou/nahotou, hodnoty/klenoty, samé/dané... slovesá: silnie/zhynie, verí/vraví... tak vedz, že si nevytvorila nič mimoriadne, ale naopak, dala si svetu vedieť, že si sa nesnažila. Lebo najlacnejšie rýmy sa dajú vytvoriť najrýchlejšie:
maľovať, milovať, stanovať, rýľovať, kupovať, zvažovať, banovať, darovať, hamovať, pasovať, rabovať, čarovať, ďakovať, varovať...
kradnúť, chradnúť, padnúť, spadnúť, napnúť, vädnúť, zvädnúť...
slabota, nahota, dobrota, clivota, robota, samota...
clivý, živý, krivý, snivý, hnilý, milý, divý...
zásada, prísada, výsada, násada, nálada, fasáda, paráda...
Písali sa samé, bez premýšľania, len čo som nahodila prvé slovo, niektoré dokonca k predošlému ani rýmom nie sú, iba sa tvária, - skús si to a uvidíš, koľko ich za pár sekúnd napíšeš a vydrž dlhšie, niekoľko minút, potom si ich čítaj a uvidíš, ako sa ti nabudúce bude protiviť takto písať (ak ťa neobťažovalo už čítanie toho, čo som popísala, čo aj bolo úmyslom).
Pred ne napísať pár iných slov tiež nie je žiadny problém a voilá! Báseň je na svete. Lenže čitateľ pozná, ako rýchlo riadky vznikli a že nemajú žiadnu pridanú hodnotu. Lebo aj on sám, počnúc dieťaťom ZŠ, dokáže podobné niečo nasúkať na počkanie.

Keď k tomu pridá: samej/neznámej, dá autor vedieť svetu aj o tom, že nemá cit pre rytmus. Párnoslabičné slová s nepárnoslabičnými sa totiž nerýmujú. Jednoduchá pomôcka: zober si ceruzku (ale isto), a vyklep ňou po stole: „samej“, za ním „neznámej“. Čo si zistila? Že si mimo rytmu. Teda dúfam, že si to zistila. A teraz ešte raz, ale inak:
Vyklep „od samej“, potom „neznámej“. Sedí? Určite. Prečo? Lebo predložka sa viaže k slovu a tvorí s ňou jednotu. „Od samej“ – 3 slabiky, „neznámej“ – 3 slabiky.
Dá sa rýmovať aj pár s nepárom, ale vysvetlenie je na ďalšiu lekciu, ku ktorej sa, dúfam, prepracuješ sama.
Aby rýmov nebolo málo, pridala si záver
„Ďakujem, že čítate moju báseň pre vášeň“. No zbohom! Vášeň, afekt, prudký cit bez kontroly rozumu, je posledné, čo by malo čitateľa tvojimi riadkami sprevádzať. Alebo sa malo jednať o tvoj afekt? Asi skôr.

No a práve ten silný pretlak rýmovať za každú cenu čokoľvek v tebe potlačil tvorbu. Čítaj si svoj text a zamýšľaj sa nad významom slov, slovných spojení, riadkov. A začneš objavovať nezmysly:
nemusí klásť nástrahy, je jej dané vábiť čarom osobnosti,
jej svetlo vedomia silnie, netrápi sa, či názormi zhynie,
prežíva láskavosť k sebe, túžbu ísť po ceste neznámej,
s vďakou prijíma pády, ktoré ju chránia pred nesprávnou trasou, tešia ju slnečné západy, mach na nohách,
nenosí drahé šperky, miluje nežné kvety, po vreckách ukrýva kamienky vďačnosti...
Stačilo. Nič nezvyčajné, originálne ani tajomné v riadkoch nie je. Len priamočiare zhluky slov, bezcenné myšlienky.

Poéziu znehodnocuje aj tzv. genitívna metafora. K nej sa uchyľujú všetci začiatočníci a vložia do pár riadkov niekoľko. Tiež sa jej dá povytvárať za vrecia:
čistota úmyslov, svetlo vedomia, hĺbka duše, názor ostatných, vedomie hodnoty, farba žiare (správne je žiary), šepot hlasu, kamienky vďačnosti...

Ak sa k tomu všetkému pridá čerešnička v podobe lacných rekvizít (bez ktorých žiadny začiatočník nedá ani čiarku) ako: láska, láskavosť, duša, smiech, svet, svetlo, radosť, cit, anjel, hlas, kvet, kamienok, dobro, cesta (musíš uznať, nie je to nič iné, len nedostatočná slovná zásoba), tak si autor môže robiť nádeje na ódy len u kamarátok, rodiny, prípadne tých, čo poéziu nečítali od povinnej na ZŠ.

Ani chyby nie sú ospravedlniteľné. Napríklad „charizma“ je ženského rodu, nie stredného, nemôžeš teda napísať: „má silné charizma“, ale „má silnú charizmu“.

Opatrne narábaj s nadpismi: máš ho po sebe trikrát, kým začne text, čím tiež dokážeš čitateľa otráviť, pretože opakovanie slov je v literatúre všeobecne považované za negatívum.

Občas sa ti v texte vyskytuje obrátený slovosled. Dnes sa nepíše tak, ako pred sto či viac rokmi. Potrebovala si sa podriadiť rýmu, tak si obracala, napríklad:
„v zdraví pokorou“ namiesto „pokorou v zdraví“,
„po ceste neznámej“ namiesto „po neznámej ceste“,
„v silu lásky mocnú“ namiesto „v mocnú silu lásky“.
Ak by si sa takto rozprávala s kamarátkami či príbuznými, hľadeli by na teba isto divne. Rovnako divne vyznieva inverzia v súčasnej poézii.

A to je len začiatok, ostatné sa dozvieš, ak budeš chcieť.
Čo si stvorila, pokrč, zahoď a začni s čítaním, ako radím vyššie.

Dala som si viac námahy s napísaním názoru a pár rád, ako ty s písaním, tak snáď si sa niečo naučila.

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

Denisa Kocková

O mne

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: