IKARIKAR http://www.ikar.sk

Osem nenávistných (Ivan Hazucha)5.7.2014
 

0
 počet hodnotení: 0
prečítané 263, Komentáre 19

 
Prvá časť: Posledná etapa do Red Rock
   
     Dostavník, ťahaný šiestimi koňmi sa rúti krajinou. V pozadí vidieť zasnežené kopce. Osamotený kočiš s námahou vedie žrebcov do prístrešia. Dvadsaťštyri kopýt trhá a vypľúva sneh a špinu. Za oknom na dverách dostavníka, ktoré je zahalené roletami, vidieť obrysy muža a ženy sediacich bok po boku. Kočiš, O. B., bičuje kone vpred a popritom sa snaží udržať kolesá na ceste a vyhnúť sa kameňom. Keď odrazu pred sebou niečo zazrie. Potiahne späť za opraty. Kone vzápätí spomalia ako sa im opraty zatlačia do úst. Kopytá pribrzďujú v snehu a O.B. stále bojuje s opratami a snaží sa zastaviť. Kone napokon ukončia svoje energické plachtenie. Zatiaľ čo vydychujú horúci vzduch z pľúc, O.B. ich upokojuje pozerajúc sa na prekážku pred sebou, ktorá bráni vozidlu v ceste. To čo O.B. na ceste vidí je černoch, fajčiaci fajku, sediac v strede cesty na peknom koženom sedle položenom na troch zmrznutých mŕtvych belochoch. Černoch si vyberie fajku z...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

Alia S.20.7.2014
 

Ivan, písal si bez premýšľania, zameraný na dej, bez uvedomenia si, čo všetko si pospájal. Pre mňa je prvá kapitola množstvom dôvodov na zamyslenie:

Dostavník (používaný na prepravu osôb a pošty) ťahaný šiestimi koňmi – dostavník v pohode utiahnu dva. Keďže je to drahá doprava, je málo pravdepodobné, že kočiš (nie vodič dostavníka, ako si ho nazval) zapriahol úplne zbytočne ďalšie štyri kone.

Sneh – na prepravu v snehu sa používajú sane, pretože v hrboľatom poprimŕzanom snehu by sa vplyvom výkyvov chudáci pasažieri utriasli k smrti a mohli by hovoriť o šťastí, ak by sa v tej šialenej rýchlosti silou šiestich koní neprevrhli. Ak nie bežnou jazdou, tak v ešte šialenejšom brzdení, ako si ho opísal, určite. V podstate aj po prachovej cestičke sa museli tí chudáci pri tom prudkom brzdení poriadne doudierať.

Napokon, aj tak nie je zrejmé, či dostavník ide po ceste, alebo po prachovej zemi, vyhýbajúc sa kameňom (máš to v texte), alebo po snehu. Raz tak, raz tak.


Nemusíš stále opakovať že černoch sedí na mŕtvych, stačí napísať raz.

Sediaci v strede cesty – cesta v polovici 19. storočia? Možno vychodená cestička, v tom prípade je jednoduché černocha s mŕtvolami obísť, kočiš nemusel tým prudkým brzdením riskovať, že sa mu pasažieri dolámu.

Černoch sa pýta: máš miesto ešte pre jedného? O pár viet neskôr povie: toto je zopár naničhodníkov, ktorých beriem na trh. Kam sa chce bývalý vojak do dostavníka pre dve (4) osoby natlačiť s tromi mŕtvolami? Čo znamená „veziem ich na trh“ – trh je mesto obchodovanie, to ich ide predať, či čo? Už vôbec sa nepýtam, kde sa uprostred krajiny, kde dokola nieto nikoho, vzali štyria peší, ako sa tam dostali.
Neskôr sa dozvedám, že mu nevydržal kôň – takže zločinci kráčali pustatinou peši. Ak nie a boli na koňoch, mal by ich kam priviazať a na jednom sa viezť sám.


„Toto nie je pravidelná linka“ – myslím, že dostavník pre pár ľudí (to nie je autobus) nikdy nebola pravidelná linka, vždy sa ním vozili pasažieri na požiadanie, nikdy sa kočiš naslepo nevybral naprieč krajinou, či niekde po ceste nepozbiera náhodných pešiakov.

Čo je to: \"počuť ako preklikne kladivko na spúšti“? – podľa mňa udrieť na spúšť znamená jednoznačne vystreliť. Skôr by som povedala, že si mal na mysli poistku.

Energické plachtenie, význačné fúzy, kedysi pekný úškrn, mrožie fúzy nad hornou perou (kde inde?), poklesnutý čierny klobúk – by som isto zmenila aj toto okrem viacerých divných slovných spojení.

Prostredím a dopravou dostavníkom sme najneskôr v polovici 19. storočia (nástup železničnej dopravy) a výrazmi v súčasnosti – komfortný, energický atď.

Aký má zmysel, že nám tajíš meno kočiša? Prečo si ho nazval O.B.?

Ak je bývalý vojak, prečo nosí vojenskú uniformu a k tomu kovbojský klobúk? Nie je to nelogické? Ako „služobník súdu“, ako si ho nazval, predsa nemôže nosiť uniformu iného zoskupenia a klobúk celkom odinakiaľ. Divné.

Pri tých nedokonalých až nesúvisiacich informáciách som sa pozrela na uniformu U.S. Calvary a zistila som, že žltý pás malo jazdectvo. Dôstojníci (a ty si predstavil majora) nosili iné oblečenie.

Okno je zasklená časť otvoru v budove či v čomkoľvek. Dostavník na divokom západe nemal okno so záclonkami ale otvory s roletkami. Zvlášť tam, kde by mala byť zima, záclonky nepomôžu.

Na začiatku sú v dostavníku dve osoby – muž a žena sediaci vedľa seba. Neskôr oproti sebe. Tak ako teda?

Aký zmysel má, že chlap z dostavníka poslal černocha odniesť svoje zbrane na skalu a tam ich odložiť? Podľa mňa je to úplne nelogické. Kým černoch kráča, vzďaľuje sa hlavni a je teda menšia pravdepodobnosť trafiť ho a navyše chlap v dostavníku dáva černochovi možnosť ujsť alebo sa otočiť a začať dvomi revolvermi z bezpečnejšej vzdialenosti páliť, kým chlap s guľovnicou cez malý otvor v dostavníku toho asi veľa nenastrieľa.

John Ruth zbraňou udrie ženu do hlavy, zaznie praskanie lebky (podľa popisu ju možno aj zabil), žena padne na zem. Otázka: koľko metrov dlhá je retiazka medzi putami, ak J.R., keďže je k nej nimi pripútaný, nespadne na podlahu spolu s ňou?

Hlaveňou, sa mu pozdraví – v diele je viac chýb ako len tieto. Rôznych, aj divných: budem potrebovať pomoc, aby som zviazal chlapíkov na strechu - ako sa „zväzuje na strechu“?

Väzenkyni predstaví dôstojníka – ani toto ti neverím.

Chalanisko, ty si vytvoril takú skrumáž, že mi stojí nielen rozum ale aj nožík vo vrecku. Jediná kapitola a toľko disharmónie!

Je veľmi dôležité premýšľať nad všetkým, čo ponúkaš ako autor. Čitateľ ti musí uveriť, na to mysli stále. Zbav sa chýb, zisti si presne reálie, premysli ešte raz kadiaľ ide dostavník, kto kde sedí, ako sa správa, ako je oblečený a pod.

Inak by ma dielo zaujalo, ale takto...

Ivan Hazucha20.7.2014
 

Fúha, tak to je veľmi komplexná kritika. V každom prípade ďakujem aj za to. Budem sa snažiť niektoré veci vysvetliť.

Nemyslím si že šesť koní je zbytočných. Ten dostavník odvezie dokopy 6 ľudí + nejaký náklad, takže 2 kone by mali čo robiť a tie kone môžu slúžiť aj ako rezerva v prípade že sa nejaký kôň pri náročných cestách zraní. Máš pravdu, kočiš znie lepšie, možno to opravím.

Mohli použiť sane, ale mohli kľudne použiť aj dostavník, ja v tom nevidím problém.

Dostavník ide po ceste, na ktorej sú kamene a je pokrytá snehom. Ani raz som nenapísal, že by išli po prachovej zemi.

Až tak často som to neopakoval, že černoch sedí na mŕtvych, myslím, že som to zopakoval len dvakrát.

V polovici 19. storočia neboli cesty? Myslím si, že väčšina ľudí by zastavila, keby pred nimi na ceste sedel černoch(v tej dobe) a ešte k tomu by sedel na troch mŕtvolách(dokonca ak sa jedná o belochov).

Ale veď tie tri mŕtvoly dajú na strechu. Trhom sa myslí to, že tie mŕtvoly majú nejakú cenu, keďže sú to nejakí hľadaní zločinci, to znamená, že ich ide zaniesť napr. niekde na úrad, kde mu za to dajú odmenu, alebo ich len predá niekomu druhému, kto ich potom pôjde zaniesť úradom. V tom spočíva práve to tajomno a tá záhada, že čitateľ nevie ako sa tam vzali, môže len uvažovať, rovnako ako to nevedia ani zvyšné postavy. Neskôr sa píše, že bol ešte s jedným partnerom, a toho zabili a samotný major prišiel až o dva kone, jedného mu zastrelili tí zločinci a druhý(ten jeho zomrel sám od únavy). To koľko mali tí zločinci koňov a ako ich presne zabil sa nepíše.

Kočiš sa síce nevybral naslepo, ale pravidelne tou trasou chodil a vozil ľudí, ktorí sa chceli previesť z nejakého určitého bodu do nejakého určitého bodu. Čiže išlo svojim spôsobom o pravidelnú linku, lebo tade chodil pravidelne, aj keď nie tak pravidelne ako chodia napr. dnes autobusy, alebo vlaky.

Tým kladivkom som myslel poistku, viem, do zbraní sa až tak nevyznám, niekde som už ale počul to spojenie, každopádne asi to zmením na poistku. Ale tým kladivkom som viac menej myslel, to čo býva na zadnej strane pištole, tým sa zbraň nabije, myslím, že sa to volá kladivko.

Čo je zlé na tých slovných spojeniach?

Ja si myslím, že aj v tej dobe boli slová ako komfortný a energický, každopádne podľa mňa rozprávač nemusí vždy používať slovník danej doby.

O.B. je skratka mena, a tak ho volajú tí čo ho poznajú, nemyslím si že je nutné aby sme vedeli čo tá skratka presne znamená, o to je to podľa mňa zaujímavejšie.

Neviem prečo by nemohol nosiť uniformu, a popritom klobúk, je to divné, ale podľa mňa aj zaujímavé.

Fúha tak to s tou uniformou, je zaujímavé, som rád že si niekto dal až takú námahu, to je kritika ako má byť. Do takýchto detailov som až nezachádzal, len som si pozrel tú uniformu. Som nečakal, že niekto to bude až takto rozoberať, ale teší ma to. Každopádne neviem, či to opravím, lebo niekedy je zaujímavé, keď sú v rôznych dielach nejaké takéto nepresnosti, aspoň je o čom diskutovať.

No okno podľa mňa nemusí byť vždy so sklom, môže to byť len otvor a volá sa to okno. Tie záclony sú možno trochu nevhodný pojem, možno to zmením na tie rolety.

Čo sa týka muža a ženy, presadili sa, ťažko povedať prečo, opäť raz musí nad tým premýšľať čitateľ.

Lebo keby si ich položil k sebe na zem mohol by si ich rýchlo zobrať.Ten chlap nechcel toho černocha zastreliť tú zbraň mal len pre ochranu, ak by černoch ušiel(nevidím dôvod prečo by mal utiecť) tak by to tomu chlapovi vôbec nevadilo.Cez otvor toho veľa nenastrieľa, rovnako ako černoch ho len ťažko zasiahne, keď bude schovaný v dostavníku.

Nenapísal som, že jej praskla lebka, len že bolo počuť odporný praskavý zvuk, niekedy to tak býva, že rana do hlavy znie strašne, a tomu človeku nakoniec skoro nič neni. reťaz je dlhá toľko metrov, aby ho to netrhlo s ňou keď ju zhodí na zem.

Tú hlaveň opravím a čo je zlé na sa mu pozdraví? Asi tam viac sedí priviazal na strechu, možno to opravím, ale myslím si, že aj zviazať dáva zmysel.

Prečo by nemohol väzenkyni predstaviť dôstojníka?

Ďakujem za kritiku, aj keď bola z väčšej časti skôr subjektívna ako objektívna. O to si ju ale viac cením. Každopádne niektoré chyby opravím, ale ako som napísal, z veľkej časti ide o subjektívnu kritiku, takže keby som zmenil všetko, tak to by už ani potom nebolo moje dielo. Ja s väčšinou tých pripomienok nemám problém a som s nimi spokojný.



Alia S.20.7.2014
 

Keď na svojich tvrdeniach trváš, tak si nechaj tak, ako sa ti páčia a vyhovujú.
Aj tak s obhajobou nesúhlasím :).

Pýtaš sa, čo je zlé napríklad na \"pozdraviť sa mu\" - no to, že slovenčina nepozná pozdraviť sa niekomu, ale pozdraviť niekoho. Zdraviť sa (zvratné) sa používa iba ak sa vzájomne zdravia dvaja. Ale pozdraviť niekoho zvratné nie je. Naozaj ti odporúčam doučiť sa slovenský jazyk, mnohé sa ti bude zdať nepochopiteľné, pokiaľ nebudeš vedieť presný význam a použitie.

Aj technické záležitosti by ti mali byť jasné - vzdialenosť medzi obrúčkami pút sú vždy len niekoľko centimetrové, nech už si obhajuješ svoju neznalosť akokoľvek, nikdy nemali, z bezpečnostných dôvodov, viac ako cca 20 cm, možno o niečo viac, ale naozaj nie také dlhé, aby nimi mohla byť zatýkajúca osoba ohrozená - väzeń môže prudko trhnúť a zatýkaný spadne, môže mu reťaz omotať okolo ruky a oslabiť ho... možností je viac, preto retiazka dlhá byť nemôže. Inak poskytuje zatýkanému možnosť napadnúť zatýkajúceho. Tak veru.

Neviem, či je vhodné, aby čitateľ rozmýšľal, prečo ak sedesli pri sebe a zrazu sedia oproti - nepríde na nič rozumné a pre dej podstatné. A vyústenia a zmysel v deji má byť vždy rozumný, nie?

Dobre, ty necháš v chvíľach ohrozenia človeka, od ktorého nevieš, čo môžeš očakávať, poodstúpiť od teba, aby si ho strácal z dosahu, ja by som mu určite, bez toho, aby sa mi vzdaľoval či otáčal chrbtom, aby som nemala možnosť uvidieť, či náhodou nevytiahne nôž či inú zbraň, zahodiť zbrane na zem tam, kde stojí, prípadne ich pohodiť smerom ku mne, aby na ne nemal dosah.

Prečo by nemohol väzenkyni predstaviť dôstojníka? lebo nemôže znižovať autoritu seba ani dôstojníka. On je o úroveň (niekoľko ) vyššie a z tej pozície musí jednať, aby mal rešpekt. Nie?

Pripúšťam 4 kone, šesť je asi veľa. To by museli ťahať iný náklad.

Tých mŕtvych a černocha na nich si mal zopakovaných priamo raz, potom si zas zmienil, že sú na sebe naukladaní. čitateľ má pamäť, netreba mu opakovať. Ak s odstupom niekoľkých strán, tak je to pochopiteĺnejšie, ale o odsek? V podstate aj to je dosť nepochopiteĺná informácia, že sú naukladaní na sebe: skôr sú preložení cez seba, lebo naukladať ich na seba - neudržia sa. Ale ako chceš.

Rozprávač by mal čo najviac používať slová tej doby - kvôli atmosfére. Ak z nej vytŕha čitateĺa novodobými výrazmi, ak by mal byť dve storočia dozadu, oberá ho o pocit byť priamo v deji a tým seba o budúcu čitateľnosť.
Alebo by si mal lepší pocit, ak by si čítal o kovbojoch a objavili by sa v deji slová či predmety, ktoré tá doba nepozná, ak tam byť nemusia alebo sa dajú nahradiť príznačnými? No, ako myslíš. Ale maj na pamäti, že kvôli dôveryhodnosti a uveriteľnosti jedným z pavidiel zaujímavého diela je mať zvládnuté reálie, nestrieľať náhodne a bez znalostí.

O ostatnom by som vedela tiež polemizoať, ale súhlasím, že je to subjektívny názor, Vždy ide o subjektívny názor. Autor zváži, čo si ponechá, čo opraví, čo je naozaj zlé a čo je dobré, len čitateľ zle chápe. Ale ak zle pochopil, v kom je chyba? Netreba situáciu prepísať a zreálniť? Je to len na tebe. :))

Nie je za čo.



Ivan Hazucha20.7.2014
 

To som nevedel, že pozdravit sa mu je nespisovné, lebo bežne sa hovorí, že pozdravil som sa mu, ešte aj babka sa ma niekedy pýta či som sa niekomu pozdravil. Opravím to.

Ono sa nejedná o klasické putá, ale sú pripútaní reťazou, aj v texte je to napísané. A tá reťaz je tak dlhá, že keď ju zhodí Ruth na zem tak ho tá reťaz nepotiahne spolu s ňou. A ono Ruth je silný urastený chlap, takže by si mal s Daisy poradiť.

Ako som povedal, presadili sa, prečo, to nikto nevie. Vidíš, ale núti ťa to uvažovať a o to je to podľa mňa zaujímavejšie.

Ja by som ani nepovedal, že Ruth bol v nejakom veľkom ohrození, koniec koncov majora nakoniec spoznal, lebo uz sa pred tým stretli, dokonca spolu vecerali. Ruthovi by nevadilo ak by cernoch usiel(ani to nedáva logiku, kedze major chce odvoz) a treba brat, ze major by bol proti dvom ak by chcel zautocit. Zase je to o tom, ze ty by si to spravila inak, ale Ruth to urobil takto, a tiež to nie je uplne nelogické. Navyše, ak major, by mal tiež problém Rutha trafiť, keby sa Ruth skryl do dostavníka.

Zase je to o tom, že ty by si ich nepredstavila, ale Ruth to urobil. Dá sa z toho vyčítať napr. jeho charakter(považuje väzenkyňu za rovnocenného človeka. Navyše, myslíš si že pre Daisy je major nejakou autoritou, keď ho pozdraví ahoj neger?

Čo sa týka tých koní, chcel som sem dať linky na nejaké obrázky, ale nedá sa to, ale keď si napíšeš do googla stagecoach, tak nájdeš aj dostavníky so šiestimi koňmi.

Už som to pozmenil a podĺa mňa naukladaní neznie zle, je to také slovíčkarenie, ale možno to nejako pozmením

Ja nemám taký pocit, že by som používal slová ktoré sa v tej dobe istotne nevyužívali.

Nesúhlasím s tým, že vždy ide o subjektívny názor, napríklad to s tou uniformou bol fakt. Chyba môže byť aj v čitateľovi, čo ak by to čítalo malé dieťa a nerozumelo by polovici slov v texte, mal by som to prepísať tak aby tomu rozumelo? Alebo ak by mi 50 ľudí napísalo ako by oni riešili nejakú situáciu, podľa koho by som to pozmenil? Ja som to napísal tak ako sa mi to páči a na to aby som niečo menil, musela by to byť veľmi presvedčivá pripomienka, väčšina tvojich pripomienok ma ale nepresvedčila.





Alia S.20.7.2014
 

oprava: väzeň môže prudko trhnúť a zatýkajúci spadne (nie zatýkaný)

Alia S.20.7.2014
 

Ešte štyri veci: kľudne je tiež nespisovné.

2. k tomu trhu: ak ti niekto povie - \"idem na trh\", čo ti napadne? Ide k šerifovi, aby mu odovzdal dolapených zločincov, alebo ide na miesto, kde sa vymieňa tovar za tovar alebo tovar za peniaze? Určite to druhé. Ide o presnosť pojmov, s ktorými si čitateĺ automaticky spája charakteristické miesta, osoby a pod., aby nemusel premýšľať, prečo volíš pojem, charakteristický pre určitú záležitosť pre niečo, čo s tým vlastne nemá nič spoločné?

3. pre mňa to nie je tajomno, ak sú na rozsiahlej pláni štyria ľudia bez povozu. Nik sa v takých miestach nepremiestňuje peši, na tom sa snáď zhodneme, takže isto mali kone. Ale nespomenul si, že by tam ležali zabité. Kam teda zizli? Černoch ich poslal domov? naložil na inú drožku? Vzali ich mimozemšťania? Hlúposti, ale ak by dôvodom ich zmiznutia bolo čokoľvek iné, na čo som neprišla, neviem si domyslieť, aký to má pre dej význam. Podstatné sú asi iné záležitosti. Ale môžem sa mýliť, veď môžeš prichystať tajomno, kam asi tak zmizli tie kone, len dúfam, že bude uveriteľné, ke´dže sa nejedná o fantasy.

4. čo je divné na tých slovných spojeniach?
energický znamená silný,potenciálny - ako asi vyzerá energické plachtenie?
Význačný znamená významný - aké sú významné fúzy?
poklesnutý znamená na úpadku, skazený - môže ním byť čierny klobúk?
Už ti je jasné? treba jednoducho poznať presné významy, nie si ich domýšľať a spraviť zo slovného spojenia nelogickú záležitosť.
Kedysi pený úškrn - to je ako napísať: kedysi mal otlak na päte - no a čo? načo mi to je? čo je to za nepodstatná informácia? Aký má význam, že žena mala pekný úškrn? A čo to vlastne je pekný úškrn? A teraz má škaredý či čo? No uznaj, že je to nezmysel.
Stačí.
Fakt treba veľmi premýšľať pri písaní - voľbe slov a popise situácií.

Ivan Hazucha20.7.2014
 

A ako je správne? Kludne? Ja som z oblasti kde sa zmäkčuje.

Je ale rozdiel keď niekto povie, len že ide na trh, a keď niekto povie, že ide na trh s mŕtvolami.

Pre teba to nie je tajomno, ale možno pre niekoho iného je. Minimálne pre Rutha. Ako som povedal, na tie otázky ti neodpoviem, lebo presne o to ide aby si sa sama seba pýtala a hľadala logiku. Veď to tak býva, že čitateľom vznikajú otázky, ktoré autor nikdy nevyjasní a opäť je to tak podľa mňa zaujímavejšie. Možno sa to v pokračovaní dozvieš, a možno nie.

No energické plachtenie, je rýchle plachtenie, z ktorého ide energia. Význačný môže podľa mňa znamenať aj zaujímavý, nevšedný, niečo čo púta pozornosť viac menej sedí aj významný(púta pozornosť je dôležitý, na tvári tie fúzy zohrávajú dôležitú rolu).
Podľa mňa môže, nie je rovno na hlave, ale je trochu opadnutý, poklesnutý.
Podľa mňa tie spojenia sú pochopiteľné a svojou nevšednosťou sú práveže zaujímavé.
Ja si myslím, že to je zaujímavá informácia, sú ženy, ktoré sú v mladosti pekné ale keď sú staršie tak nie, pomáha to pri predstavovaní a zároveň to znova môže značiť aj niečo o charaktere postavy(kedysi bola pekná= bola šťastná, veselá, mala pekný úškrn= zase bola veselá, ten úškrn bol dajme tomu sexi atď. dnes už nie je tak pekná, už nemá taký úškrn, už z nej nejde taká radosť, už nie je tak sexi atď.)

Alia S.21.7.2014
 

Ivan, vidím, že si si nedal námahu a nezisťoval po slovníkoch. Skrátka si si len pomyslel, že by to mohlo mať aj aký význam, aký si myslíš, že by mohlo mať, lenže... nechám na tebe, do akej miery si ochotný pripustiť, že autor musí vedieť presný význam, nie sa domnievať. Aby čitateľ nemusel tápať, čo vlastne chcel povedať a prečo volil (nepochopiteľné) prídavné mená, ktoré sa nehodia k podstatným, keďže spolu vyznievajú znepokojujúco.
Nech si z akéhokoľvek kraja, kľud je nespisovné bez mäkčeňa či s ním. Pokoj, mier, ticho - toto sú spisovné možnosti. Ani mne veľmi nevyhovuje, že ho zodpovední vymazali, neprekážalo mi, ale je to tak a tak si musíme hľadať prípustné pojmy. V literatúre tým zvlášť, v bežnej reči sa môžeme rozhodnúť.

Zostávaš bez odozviev a hviezd, asi by si teda mal s dielom niečo spraviť. Možno je dôvodom aj tá neuveriteľnosť, aj tie chyby, aj nesprávne a nepresne volené pojmy, neznalosť reálií, nedostatočný pocit autentickosti. Popremýšľaj.

Ivan Hazucha21.7.2014
 

Máš pravdu, nepozeral som slovníky. Lenže ja viem presný význam tých spojení. A ešte raz to že znejú znepokojujúco vyvoláva rozruch, je to zaujímavé atď. V poriadku, slovo kľudne už nikdy v živote nepoužijem.Ak mám napísať pravdu, nejde mi o hviezdy, samozrejme, že chcem nejaký feedback a bol by som rád keby bol pozitívny, ale momentálne necítim potrebu niečo meniť, to čo som zmenil som zmenil.

Alia S.20.7.2014
 

Vlastne ešte jedno: až teraz som si poriadne všimla názov: Osem nenávistných. Nenávistný je len prídavné meno. Nenávistný pohľad, človek a pod. Keďže je prídavné, má za ním nasledovať podstatné, aby sme vedeli, o čo nenávistné sa jedná.
Správne je nevraživec, nenávistník, prípadne mizantrop, ak chceš vyjadriť nenávistného človeka jedným slovom.
Takže buď Osem nenávistných pohľadov, ľudí, neviem čoho chceš alebo Osem nenávistníkov, nevraživcov.
Vidíš, zdanlivo detail, ale v skutočnosti podstatný rozdiel.

Ivan Hazucha20.7.2014
 

Takže aj sedem statočných je zle? Keď sa povie osem nenávistných, čo ťa prvé napadne, že o čo ide? Mňa napadne, že zrejme ide o ľudí, ale zase je to niečo čo je zaujímavé a púta pozornosť, lebo človek si nemusí byť istý.
Čo znie podľa teba lepšie osem nenávistných, alebo osem nenávistných pohľadov, osem nenávistných ľudí, osem nenávistníkov, alebo osem nevraživcov? Mne osobne znie osem nenávistných o dosť lepšie.

Alia S.21.7.2014
 

Premýšľaj ešte raz:
ak počuješ: Sedem statočných (napadlo mi, že ťa zrejme inšpirovali), tak vieš naisto, že jedine ľudí. Statočnosť je totiž len ľudská vlastnosť, čiže je to logické.

Ale: nenávistný môže byť pohľad, hlas, človek, prípadne reč. A napadol mi aj postoj, napríklad.
Už sa chápeme?
Ako chceš, tak si môžeš nazvať, veď je to tvoje dielo, ale skús sa na názov pozrieť ešte raz s prihliadnutím na to, čo som teraz rozpísala.
Ak ti znie lepšie dvojslovný výraz, tak zvoľ príznačný, ako som navrhla v príspevku vyššie.
Zrejme si ponecháš, veď, opakujem, je to tvoje dielo, len som ťa chcela upozorniť, že môže vyvolať zmiešané pocity. Môže aj zaujať, samozrejme, ale i tak tvrdím, že by mal u všetkých čitateľov vyvolať jednoznačnosť, nie u časti z nich rozpaky.

Ešte jedna rada: nepíše sa \"mňa napadne\" ale \"mne napadne\" - je medzi tým rozdiel asi taký, že napadá nás zviera a napadá nám myšlienka.
Ona tá slovenčina má mnohé drobné odchýlky, ktoré si bežný človek neuvedomuje, lenže dobrý autor ich musí poznať. Musí. Lebo ich pozná aj priemerne sčítaný čitateľ - teda ten, ktorý hodnotí dielo a prostredníctvom neho autora. Pochopené, Ivan? :)

Ivan Hazucha21.7.2014
 

Ako môžeš vedieť naisto, že ide o ľudí? Veď ešte aj kuriatko môže byť udatné. A čo tak film Dobrý, zlý a škaredý? Dobrý, zlý a škaredý môže byť len človek?

Alia S.21.7.2014
 

Nemá zmysel sa dohadovať.
Ak ide o kuriatko, je to personifikácia.

V princípe si stojím za tým, čo som napísala.

Dobrý, zlý a škaredý môže byť aj predmet, lebo význam toho slova je taký, vzťahuje sa aj k predmetom na rozdiel od statočnosti.
Viditeľne si nerozumieme.

Naozaj odporúčam veľa čítať a veľa hľadieť do pravopisu a slovníkov.

Píš, ako chceš, ako vieš, veď nejde o mňa a moje vedomosti.
Je to tvoje dielo, chápem, že si nechceš dať doň vŕtať, hoci by ti to malo poradiť, nakopnúť sa niekam, kde sa potrebuješ chvíľu vymáchať, aby...



Ivan Hazucha21.7.2014
 

Tak prečo názov filmu Dobrý, zlý a škaredý, nikomu nevadil? Tam tiež nie je jasné, či ide o ľudí. Rovnako aj statočné môžu byť aj psi, alebo duše atď. Mne nevadí, že vŕtaš do môjho diela, ja som práveže rád, len sa snažím obhájiť svoju pozíciu.

Felis Catus6.7.2014
 

Ahoj, Ivan, zaujímavé. Napíšem ti pár vecí, ktoré ma trošku rušili:

- na začiatku stále zdôrazňuješ počty vecí, 6 koní, traja mŕtvi belosi, 12 (?!) kopýt... To je v poriadku, ale stačí raz. A 6 koní má 24 kopýt, to len pre poriadok.

- ako mohol vedieť, aké má černoch spodné prádlo, keď bol asi oblečený, takisto ako vie, že je plešivý, keď mal klobúk? Ty ako autor to samozrejme vieš, ale tu je lepšie ho opísať ako ho videl O.B.

- čo je to \"právnický typ\"?

- niektoré vety sú trochu nepremyslené, napr.: Táto kedysi pekná beloška, možno pred cestou, možno mnoho rokov pred tým má na sebe kedysi pekné šaty a kedysi pekný úškrn.

Inak fajn ,len pokračuj :)

Ivan Hazucha6.7.2014
 

Tie kopytá som si ani neuvedomil, matematika mi nikdy veľmi nešla. Ďakujem za upozornenie, už som to opravil.

To spodné prádlo sa myslí skôr ako nejaké oblečenie, ktoré má pod kabátom a pod košeľou, nie slipy a ponožky. Dalo by sa to vysvetliť tak, že v diele je použitý vševediaci rozprávač, ale súhlasím s tebou, že lepšie to vyznie tak ako hovoríš.

Tým právnickým typom som mal na mysli, že vyzerá ako právnik, respektíve je taký uhladený a tak...

Ďakujem za kritiku, budem sa snažiť niektoré veci v pokračovaní vylepšiť.

Lenka Želonková6.7.2014
 

Pekné napísané

Ivan Hazucha6.7.2014
 

Ďakujem

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

Ivan Hazucha

O mne

Mám 19 rokov a som študent na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: