IKARIKAR http://www.ikar.sk

Po anglicky v rýmoch (Letko)1.4.2012
 

3
 počet hodnotení: 1
prečítané 8025, Komentáre 9

 
Po anglicky v rýmoch
Po anglicky v rýmoch

1. Slovná zásoba - FARBY 1
Kreslím rúčkou malou,
že žltá je yellow.
Naučím a všetko hneď,
červená sa povie red.
Máme radi túto hru,
modrá je v Anglicku blue.
Vymyslíme ďalší rým,
zelená je predsa green.

2. Slovná zásoba - FARBY 2
Ďalšia farba, farba nová,
orange – jasná oranžová.
Pink je krásna ružová,
maľujeme spolu znova.
Black je čierna, white zas biela,
paleta je takmer celá.
Pozor, vodu nevylej,
sivá – tá sa povie grey.
Ešte hnedá - to je brown,
purple – fialová sťa orgován.
Farby máme v malíčku,
povedz, akú máš na tričku?

3. Slovná zásoba - ZVIERATÁ
U nás v meste v ZOO,
zvieratiek je mnoho.
Naučíme sa ich všetky,
opička sa povie monkey
Taký veľký ako tank
je zas sloník – elephant.
Kráľom zvierat je len on
hrôzostrašný lev – lion.
Vidíš kozu, psa i mačku,
a aj tortoise - korytnačku.
S nimi je vždy zábava,
usmieva sa camel - ťava.
Dlhý a farebný chvost
má papagáj – parrot.
Zvieratká už poznáme,
tak sa spolu zahráme.

4. Slovná zásoba - ZVIERATÁ 2
U nás na dvore pred domčekom,
zvieratiek...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

letko3.4.2012
 

Milý/á Dark, ďakujem ti opäť za tvoje kritické slová. Co sa týka tvojích výhrad - rytmus beriem, občas trošku pokryvkáva. Slovko \"sťa\" - nie som si istá, či už patrí medzi archaizmy, ja som sa učila, že je to básnické slovo. Hen - je po anglicky sliepka, žiaden nespisovný výraz (v originále sú anglické slová vyznačené tučným, takže to beriem). Chasa - citujem slovník slovenského jazyka - skupina veselých, družných (mladých) ľudí - neopisujem zrovna mláďatá, ale nie staré zvieratá - chasa vnímaná ako družná skupinka - v tomto prípade personifikácia. Horse - pekný vraný koník, na zelenej lúke tróni. Tróniť - opäť citujem SSJ - vládnuť (význ. 1), panovať; pren. expr. byť (pevne) usadený: na radnici tróni mestská rada; 2. hovor. expr. vypínať sa (význ. 3), vyčnievať: nad okolím tróni Kriváň - dominuje. Kôň tróni na lúke - kôn patrí medzi veľké domáce zvieratá - čiže kôn panuje, dominuje na lúke - prečo nie?
Strýčko, teta - Uncle, Aunt - všetkých musíš porátať. Prečo nemôžeme porátať všetkých členov rodiny? Môžem to zmeniť na prirátať - v zmysle započítať, nezabudnúť na tetu a uja.
Bola by som rada, keby si napísal(a), čomu sa venuješ - si aktívny autor, profesor literatúry, recenzent? Kritika je veľmi potrebná pre začínajúcich autorov, a myslím, že niekde je aj oprávnená, len škoda, že v žiadnom diele (a nemyslím len v tom mojom) nenájdeš niečo pekné, pozitívne, čo sa ti možno páči, alebo čo je dobrá myšlienka, len by s tým bolo treba popracovať. Neviem, či pri tvorbe je až tak neskutočne dôležité a potrebné riadiť sa pravidlami (aj keď isté sa musia dodržaivať)- niekto pri tvorbe možno inak cíti a dôležité je, ako to pocíti prijímateľ, či má dielko dušu a zmysel. Alebo naozaj v týchto našich pokusoch, lebo sú to skôr pokusy, nie je absolútne nič vydarené?

DARK4.4.2012
 

Hen - mi ušlo, naozaj, akosi som sa zahĺbila do nerytmu a neuvedomila si, sorry, aby som bola anglická:).
Nie som nič z toho, čo popisuješ, nie som. Mám rada slovenčinu a som čitateľ, ktorý často komentuje, lebo si to autori želajú a je to pre nich vždy podstatné, a pod týmto pseudonymom sa tu obavujem preto, aby som (tvrdšou formou, niektorí ma za to už i pod čiernu zem prekliali:)) vytkla chyby. Slovenčina, teória tvorby a vôbec teória čohokoľvek, resp. všeobecné znalosti ma dotláčajú vidieť nedostatky aj tam, kde iný netušia, nevedia, nevšímajú si. Za prvotné a najpodstatnejšie pri tvorbe literatúry (snahe o ňu) považujem dobre ovládať rodný jazyk, mať širokú slovnú zásobu, teoretické základy a preto sa často pozastavujem nad tým, ako každý rád píše a nerád číta. Ja viac čítam všetko ostatné ako beletriu a do očí mi udierajú iba neznalosti, ak sa autor podujme na niečo, na čo nestačí. Preto sa doňho \"obujem\" a štípem ho, štuchám do rebier, vyprovokujem. Niektorých k označeniu mojej osoby hanlivými urážkami a niektorých k zamysleniu sa nad vlastnou tvorbou a následne k zlepšeniu. Nielen ja, samozrejme, hodnotenia profesionálov sú prvoradé, a aj ostatné podnetné komentáre sú niekedy dosť nápomocné.
O pomoci pri učení detí si písala, je to záslužné a netreba to duplikvoať. Dominanta je \"básne pre deti\" a preto som sa zamerala na to, prečo a kde sa tvoja tvorba z toho označenia vymiká. To ti pomohlo isto viac ako vychvaľovanie, že si sa na to dala - to vieš aj bezo mňa. Ak už venujem čas, tak vyznačujem čo \"nie\". Mojim protipólom sú komentáre s pochvalami, ja sa radšej zameriavam na skritizovanie - vždy viac pomohli ako donebavychvaľovanie. Ak sa budeš pohybovať dlhšie po portáli, pri dobrých a zaujímavých a takmer bezchybných dielach nájdeš aj moje pochvaly. Ak sa zlepšíš a budeš na sebe pracovať, budú aj pri tvojich.
Tak trochu aj píšem, nielen tu na MT, mám za sebou drobučké mediálne i mimomediálne úspechy, keďže sa venujem aj tvorbe iného textu, ako je beletria, a ak sa budeš pohybovať po portáli i na facebooku dlhšie, zistíš viac, dáš si do súvislosti informácie. Aj na fb MT je pre autora, myslím si, dôležité byť, aj tam sa vyskytuje mnoho dobrých rád a informácií. Držím palce pri prepracovávaní básní i prózy.

letko6.4.2012
 

Ahoj Dark, v podstate som ti za tovju kritiku vdacna. Po prvotnom predeychani a prekusnutí negatívnych slov som si veľa uvedomila. Ono každý autor je tak trochu citlivý na svoje dielko a záporná kritika nie je príjemná, ale keď je konštruktívna, tak si to treba uvedomiť a v konečnom dôsledku môže len pomôcť. A tu by som ťa chcela poprosiť o pomoc, ak teda, budeš ochotná. Táto zbierka je trocha špecifická, takže tú by som na teraz nechala tak, ale s rytmom máš pravdu. Skôr by som chcela popracovať na tej predošlej - hádanky o zvieratách. Problematiku som si samozrejme naštudovala a prvé básne som aj opravila tak, aby rytmus sedel. Bola by som rada, keby si sa na to pozrela, a opravila, čo je ešte zle. Nemusíme komunikovať práve tu na MT, môžme konzultovať mailom, prípaden na FB, záleží na tebe, čo ti vyhovuje. Podľa teórie by kvalitná báseň mala mať rovnaké slohy čo sa týka druhu a počtu stôp, a to som sa snažila dodržať. Potom som si však vzala knižočky pre deti, ktoré mám doma a začala som skúmať tie básničky a tak som zistila, že básne, ktoré knižne vyšli, nespĺňajú tieto kritériá. Uvediem príklad:
Miesto vlasov dlhá hriva,
očami sa nežne díva.
Podkovičky zvonia
a ovos mu vonia.

Každý vie, že myši chytá,
keď je doma mliečko pýta.
A čo všetko ešte vie?
Behá, mňauká, zapradie.

V maštali je rušno, živo,
telaitko sa narodilo.
A tu, táto kravička,
to je jeho mamička.
- v druhej slohe je o jednu stopu menej, či? Je to OK? Alebo báseň týmto stráca na kvalite? Básne som opísala presne, ako sú v knižke. V básničke o mačke si myslím, že za doma by mala byť dokonca čiarka. Alebo som niečo nepochopila? Budem rada, ak ešte napíšeš a pomôžeš. Čo sa týka mojej prózy, kritiku som prijala, ale nestotožňujem sa, zatiaľ. Mala som totiž jeden negatívny a jeden pozitívny ohlas. Z istých dôvodov som prózu stiahla.

DARK6.4.2012
 

Hej, ja ti to vysvetlím, ale teraz sa mi nedá, ozvem sa ti a spojíme sa. Tak zatiaľ.

DARK6.4.2012
 

Nie že nedá, ale to je nadlhšie, lebo písomnou korešpondenciou sa ťažšie vysvetľuje ako live a preto potrebujem čas, ak sa chcem rozpísať.

letko6.4.2012
 

jasne, dik

DARK10.4.2012
 

Keď sa prihlásiš ako autor, nad týmto dielom nájdeš komentáre a pri nich mailové adresy komentujúcich. Na ňu sa mi ozvi.

DARK3.4.2012
 

Tie slová si s tebou robili, čo chcú. Ustrážila si ich iba v momentoch, keď si hľadala rým, aj to iba v niektorých prípadoch. Ostatné pôsobí na mňa tak, že ťa manipulovali a naskákali si do riadkov tak, ako pasovalo im, nie tebe. Treba sa viac pohrať s hľadaníma spájaním vhodných slov, cítiť rytmus. Tvoriť pre deti nie je také jednoduché, ako sa zdá. Aj tu ti okrem rytmu - už len kvôli nemu sa to naozaj nedá plynule čítať - uniká párovanie párneho (tzv. ženský) rýmu s nepárnym (tzv. mužský). Máloktoré dvojveršie ladí, počet slabík málokde sedí. Tu naozaj pomôže iba naštudovať všetko okolo tvorby - musíš sama. Čo ma však u hrozivej väčšiny básniteľov-pokusmenov zaráža, je neznalosť ďalšieho z pravidiel (autori-amatéri toto slovo nenávidia, no bez neho zostanú navždy amatérmi, horšie je, ak sa stanú kaziteĺmi vkusu čitateľov a teda i detí) písania pre deti: zrozumiteľnosť, výber spisovných slov, výber vhodných pojmov v rámci textu. Zdôvodním:
sťa – takto sa písalo niekoľko desaťročí naspäť, v súčasnej literatúre miesto nemá
Hen – hovorové slovo, tiež sem nepatrí

Koza – goat a ovca – sheep,
celú chasu zavŕši. – chasa je mládež: aký má v tomto verši zmysel? Iba na doplnenie, ale vymyká sa vysvetleniu, z ostatného textu, ktorý patrí k celku, nie je zrejmé, že sa jedná o mládež, čiže zvieracie mláďatká. Sú v ňom rôzne zvieratá.

Hores - pekný vraný koník
na zelenej lúke tróni - kôň kluše, skáče, pasie sa... ale netróni = opäť zavádzajúce

Strýčko, teta – Uncle, Aunt,
všetkých musíš porátať. – prečo porátať? Opäť slovo iba kvôli rýmu, ale logické hľadisko nespĺňa, keďže podstatou tohto obsahu nie je učenie sa čísiel

Deti nemožno zavádzať výberom nevhodných slov. Dospelý človek je mu príkladom, od neho sa učí, preberá slovnú zásobu, pozoruje spôsob života, správania, vyjadrovania. Deti nemožno zavádzať nevhodným výberom pojmov - pomýli ho to a za niekoľko rokov tú máme ďalšiu generáciu przničov literárneho portálu :-)).
Učiteľka musí učiť presnú terminológiu. Mýlim sa?

DARK3.4.2012
 

oprava: horse, nie hores
a klusá, nie kluše

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

Letko

GLU39aae4_deti.jpg
O mne

Najradšej píšem pre deti a mládež. Mojé prvé dielko bola zbierka anglických veršovačiek, ktorá vznikla v čase, keď som sa venovala výučbe angličtiny detí v predškolskom veku. Neviete si ani predstaviť aké je ťažké učiť niekoho, kto nevie čítať ani písať a zároveň udržať pozornosť 4-5 ročných detí. A tak som začala skladať básničky, a deti si v rýmoch slovíčka skôr zapamätali. NEskôr som napísala básničky-hádanky aj v slovenčine. Budem vďačná každému, kto si moje dielko prečíta a odovzdá akúkoľvek spätnú väzbu.

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: