IKARIKAR http://www.ikar.sk

Remeselník (Peter)16.7.2018
 

0
 počet hodnotení: 0
prečítané 35, Komentáre 8

 
Remeselník
Raz veľmi dávno, pred mnohými rokmi, keď svet vyzeral úplne inak, ľudí bolo pomenej a zlo nejestvovalo, žil na západe jeden chlapec.
Spolu s rodinou viedol pokojný a skromný život v malej drevenici poblíž mútneho jazera a neďaleko mĺkvej vidieckej dedinky. Chlapec mal troch súrodencov. Dvoch bratov a jednu sestru.
S bratmi mal už od útleho detstva dobrý vzťah, pretože spolu často chodievali do priľahlej dediny spoznávať krásy remesiel. No prv ako sa remeslám začali vôbec venovať, prisľúbili si, že keď opustia dom, s každým návratom prinesú niečo užitočné, čo by obohatilo ich chudobný a schátraný domček. A tak bratia navštevovali majestátne obydlia remeselníkov a ponúkali im výpomoc, za ktorú im oni na oplátku dovolili vytvoriť si niečo vlastné, čo mohli priniesť domov. Raz sa zjavili u zavalitého kamenára, potom zavítali k starému tkáčovi, inokedy zas k umnému remenárovi a všetkým bolo po vôli, pretože mladí bratia boli mimoriadne šikovní. Vďaka svojmu nadaniu a kreativite dokázali nielen náramne potešiť, ale aj zveľadiť celú rodinu.
Jediný z domu, kto ich sku...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

zzz20.7.2018
 

vraj poviedka o tom kam až môže závisť doviesť naše životy

prosím vysvetlenie kam až podla tejto poviedky môže závisť doviesť naše životy

dakujem

Peter21.7.2018
 

Podľa poviedky môže závisť doviesť naše životy k tomu, že si zabudneme vážiť to, čo máme - obyčajné a pritom najdôležitejšie veci, ako sú napríklad rodina a vzťahy.

V príbehu si môžeme všimnúť, že dvaja bratia sú tak veľmi závistliví, že napokon zabudnú na to všetko, čo je v živote dôležité a opustia svojich blízkych.

Alia S.18.7.2018
 

V texte je dosť chýb (do háju = do hája, piskla = pískla, zastávať sa názoru = zastávať názor, hrabať po majetku (?)...), ale horšia je logika a nezmysly, čo sa čitateľa snažia presvedčiť o veľkoleposti diela.

Preháňať sa neoplatí. Príklad: „majestátne remeselnícke obydlia“ – remeselník nie je šľachta, aby mal mohutné a vznešené sídlo.
Ani tomu príliš neverím, že sa bratia zakrátko naučili rôznym remeslám. Veď všetko chce čas a poviedka pôsobí, že každý deň priniesli nové prehnane okúzľujúce predmety.

Sestra ich skutky nevedela úprimne oceniť, snažila sa včleniť do ich „rušného“ (hlučného, búrlivého?) života – jedno nevylučuje druhé, to spojenie je nelogické. Ak nevedela oceniť ich šikovnosť, prejaviť by sa to malo inak, nie že sa chce medzi nich včleniť.

Sestra s najmladším bratom odišli do lesa, kde ju brat zaúčal, ako z dreva vyrezávať, zastrúhať, upraviť a formovať. Vhodnejšie by bolo ukázať jej všetko v dielni, kde má nástroje/prístroje, aby ich nemusel vliecť do lesa, nie?

Dievčina doniesla rodičom nepodarený črpák. Starší bratia sa smiali. Pískla a zjavil sa jej pri nohách. Následne ho darovala rodičom.
Aký má význam, že im ho dala, potom ho zázrakom premiestnila k nohám a znovu darovala? Kde sa v nej zrazu vzala nadprirodzená sila? Deus ex machina sa tomu hovorí, keď sa zrazu zjaví niečo, čo spadne z neba a nik netuší dôvod, význam. Lebo to pasuje autorovi.

Nie je jasné, prečo sa rodičom nepáčili žiadne výtvory dvoch synov. Zaiste ich aj oni dvaja robili s láskou, veď im záležalo, aby nimi rodičov obdarovávali.

Zas prehnané – malá „prázdna“ drevenica sa začala plniť radosťou a veci začali „cítiť“. Snáď dovtedy niečo mali, kdesi spali, z niečoho jedli, varili... predmetov dennej potreby je aj v najchudobnejších obydliach dosť, žiadne obydlie nie je prázdne. A tiež predmety necítia, emócie sú vlastné len živej bytosti. Dokonca veci „začali konať rovnako, ako jej základ – rodina“. V tomto prípade si neviem predstaviť, čo predmety v dome činili a tiež si dovolím poukázať na ďalší rozpor – na jednej strane nefungujúce vzťahy, keď synovia znášajú a ničím sa rodičom nezavďačia, sestra nedokáže oceniť ich výtvory, oni sa sestre za nepodarený výrobok vysmievajú, neskôr kradnú, na druhej strane podsúvanie základu rodiny ako základu vzťahov. Buď jedno, alebo druhé. Neprotireč si, nezabúdaj, čo napíšeš pár viet predtým, ako podáš protichodnú infromáciu.

„Dospeli do veku, kedy sa odhodlali nosiť domov aj kradnuté predmety“ – prezraď, prosím, vek na začatie kradnutia.

Bratia sa jedného dňa rozhodli sledovať sestru s najmladším bratom do lesa. Dôvod – ako to robia, keď sa im darí prinášať koberce, nábytky, príbory... Z lesa, len tak hocičo, na čo si autor spomenul.

Príliš si nepremýšľal, hnala ťa iba vôľa priniesť \"poučný\" príbeh. Pritom si vytvoril absurdno, keď do lesa chodia brat so sestrou tkať, vyrábať nábytky, príbory... Len tak si odbehnú ráno z domu a večer prinesú výrobky, za aké by sa nehanbili ani tie najvybavenejšie a najväčšie textilné, drevárske, strojárske apod. dielne.
Táraš, aj keď píšeš, že si závistliví bratia sadli na balvany a pozorovali súrodencov a nič zvláštne nevideli. Minimálne mali vidieť tkáčske stroje, ponky, brúsky, píly, zlievárenské stroje, šijacie stroje, rezačky... Aj oni dvaja zašli do lesa a priniesli opäť nehodné predmety. Na začiatku poviedky je nám oznámené, že sú to mimoriadne šikovní, nadaní a kreatívny bratia, tak stále nechápem, prečo vyrábajú samé nepodarky.
Napokon odišli do zeme „rybárov a úžerníkov“ a sestre, ktorá ako „jedna z mála objavila tajomstvo remesla“ (vážne?), z toho „uvädli city“ a prasklo srdce. S jej odchodom odišiel „život“ veciam, ktoré „spoločne utvárali spanilý nábytok“.
Veselý domček (predtým plný neuznania, nenávisti, závisti a rodičovského nedocenenia šikovnosti rúk dvoch z detí) „sa zahalil sivou róbu noci“.

Pre mňa nepodarená rozprávka bez pointy a poučenia, nepremyslené táraniny s pátosom, vyvolávajúcim opačný efekt.
Poučiť sa z toho, ako rodičia uprednostňujú jedno z detí na úkor ostatných, snáď nechceme.

Pointou je, že chcel očistiť svoje meno - od čoho vlastne? A tak sa nazval Remeselník.

Snáď už neprinesieš pred zrak a vnímanie čitateľa podobné nezmysly a viac popremýšľaš nad významom toho, s čím sa chceš podeliť, bez protirečenia, nelogických úsekov.

Peter21.7.2018
 

Dobrý deň, káže slušnosť.

Som veľmi rád, že ste mi uštedrili takýto ostrý komentár, pretože hlavne kritika pomáha autorovi sa zdokonaľovať. Síce keby som písal niečo podobné ja, snažil by som sa to podať trošku vľúdnejším spôsobom, ale vaše spôsoby vám predsa brať nebudem.

Takže na začiatok sa chcem poďakovať za nájdenie gramatických chýb, gramatika moja silná stránka nikdy nebola, ale snažím sa v nej zlepšovať.

,,preháňať sa neoplatí“ - áno, s tým musím úplne súhlasiť, lenže ako dej postupuje, môžeme si všimnúť, že sa jedná o fantasy príbeh, (neviem, či som to mal spomenúť v popise, alebo niekde inde, ale asi áno) kde je možné všetko. To znamená, že remeselníci môžu mať pokojne vznešené sídla.

Ďalej, musím priznať, v diele nie je napísané konkrétne obdobie, alebo čas, koľko sa bratia učili remeslám a preto si to každý môže predstaviť nejako inak, takže chápem, ak ste si to predstavili v inom časovom slede.

S nasledujúcim tvrdením, (prečo sa im chcela včleniť do života) plne súhlasím. Chýba tam rozbor, že prečo to nevedela oceniť (napríklad, že sa nechcela cítiť iná od súrodencov) a preto sa do ich aktivít chcela zapojiť aj ona.

,,sestra s najmladším bratom odišli do lesa, kde ju brat zaúčal...\" -myslím si, že to už je iba autorovi, kam svoj príbeh posunie (či to už bude do lesa, alebo do dielne). Určite máte pravdu, že by sa im lepšie robilo v dielni, to je samozrejmé, ale oni ju doma nemali a preto sa rozhodol zobrať ju do lesa.
Na to, aby človek vyrobil nepodarený črpák predsa človek nepotrebuje dajaké obrovské nástroje, ktoré by tam vliekli.

Dcéra položila črpák na stôl, aby ukázala rodičom, že aj ona niečo vyrobila. Následne ho darovala rodičom. Znova opakujem, že som asi mal spomenúť, že je to fantasy príbeh.

,,nie je jasné, prečo sa rodičom nepáčili žiadne výtvory dvoch synov\" -v príbehu je písané, že ich robili len preto, aby prevýšili sestrin výtvor. Čo znamená, že to z lásky nebolo. Ale v tom je literatúra krásna. Každý si môže predstavovať niečo úplne iné.
,,malá prázdna drevenica“ -samozrejme, že nebola prázdna, keď tam žili, inak by neprežili. Obyčajná... metafora?
,,veci začali cítiť“ - fantasy.
,,neviem si predstaviť, čo predmety činili\" -predmety v dome činili všetko to, čo si dokáže čitateľova predstavivosť vybaviť.

,,prezraď, prosím, vek na začatie kradnutia“ - vážne?
,,hnala ťa vôla priniesť \\“poučný“\\ príbeh“ - veľká pravda. Príbeh som písal už dávnejšie, aj keď píšem veľmi krátko, ale ako si pamätám, nešlo mi ani tak o vytvorenie veľmi poučného príbehu, ale skôr som sa snažil sústrediť sa na ľudské povahy a pohrať sa trochu s opismi prostredia

,,nechápem, prečo vyrábajú samé nepodarky“ -počas deja zisťujeme, že veci, ktoré vyrába brat so sestrou v lese sú iné. Dokážu cítiť. To znamená, že brat mal pravdu, že les je ,,začarovaný“, pretože každý predmet, ktorý je v ňom vyrobený nasiakne pocitmi človeka, ktorý ho vyrába. A keďže oni boli, akí boli, preto vyrábali nepodarky.

,,veselý domček“ - máte pravdu, ako mohol byť veselý, keď sa tam diali poväčšine zlé veci? Vtedy som zrejme hľadel iba na zovňajšok.

Poučiť sa môžeme z čohokoľvek, čo v príbehu nájdeme (ak sa nám to samozrejme podarí). Určite sa nechceme poučiť z toho, ako rodičia uprednostňujú jedno z detí na úkor ostatných, ale niekedy sa to v živote žiaľ stane a to, že je to príbehu neznamená, že sa z toho musíme poučiť. Predsa len sa nemusíme poučiť ani z toho, že je mať najlepšie rodinu so štyrmi deťmi.

,,...chcel očistiť svoje meno - od čoho vlastne?\" -v príbehu sa píše, že sa chcel očistiť (zbaviť sa ho) od svojho mena, nie očistiť meno. Chcel sa očistiť od mena, za ktoré sa mohol hanbiť, pretože jeho bratia ho ďalej niesli svetom.
,,snáď už neprinesieš pred zrak a vnímanie čitateľa podobné nezmysly...“ - musím vás sklamať, ale je len na autorovi, čo prinesie pred zrak čitateľa. Záleží len a len na ňom, čo bude písať a s čím sa chce podeliť.
Súhlasím, že treba viac popremýšľať nad významom, aby tam neboli protirečenia a nelogické úseky. Píšem iba krátko a nie každý je hneď dokonalý spisovateľ. Preto ma stále baví učiť sa, ako to správne podať. Ďakujem za vašu ,,príjemnú“ kritiku, ktorá by určite mnohých spisovateľov motivovala písať ďalej.

Alia S.22.7.2018
 

Na tomto portáli je obvyklé, že si ľudia tykajú, stačí si prejsť komentáre, ale v poriadku, pokiaľ Vám to nevyhovuje, môžeme si vykať.

Peter, ako chcete, tak píšte aj v budúcnosti, budú to Vaše príbehy.
Nechcem oponovať už v ničom, veď ak ste sa rozhodli nechať náhody na náhodu bez logiky, pritom fantasy príbehy musia mať logiku zvládnutú, keďže ide o vlastný svet a všetko čo sa deje, sa tiež musí diať z určitého dôvodu a ani vo fantasy neobstojí, že dvaja zájdu do lesa s holými rukami a večer donášajú hotové výrobky rôznych materiálov, prosím.

Hlavne bude pre Vás vhodné, ak si uvedomíte aj nasledovné:
Poviedka má názov Remeselník, pritom sa osoby v nadpise dotýka veľmi okrajovo, teda nepodstatne a v závere je krátko a bezvýznamne ako pointa táto spomenutá a vôbec nešlo o ňu. Účel minul cieľ aj týmto „detailom“.

Odporúčam zamerať sa na rady, ktoré Vám lepšie pomôžu pochopiť poviedku ako takú a k tomu rady, ako napísať dobrú fantasy.

Veľmi podnetné a osožné sú na začiatok rady pani Alexandry Pavelkovej Ako nepokaziť poviedku, dostupné na internete. Keď máte snahu učiť sa, ostatné si isto rád vyhľadáte a preštudujete sám.

Peter25.7.2018
 

Väčšinou som si čítal iba príspevky, ale ak si tu ľudia tykajú, nemám s tým problém. Len bežne mám vo zvyku ľudom vykať, keď ich nepoznám.

Ďakujem za rady a dúfam, že sa mi už teraz lepšie podarí pochopiť poviedku ako takú (veď predsa len to bola prvá poviedka, ktorú som v živote napísal).

Čitateľ17.7.2018
 

Nevšedná poviedka s nevšedným koncom na zamyslenie...teším sa na ďalšie diela.

Peter17.7.2018
 

Ďakujem. Čoskoro určite zverejním niečo ďalšie.

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

Peter

O mne

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: