IKARIKAR http://www.ikar.sk

Tvorivá dielňa Mám talent – 18.časť (11.3.2011) Celkový počet komentárov: 0
 

     Dnes pokračujeme v minisérii „Ako napísať dobrý príbeh“v predchádzajúcich dieloch sme si povedali o nápade, autorskom denníku i námete, aj o začiatku príbehu, čiže situácii. Tentoraz sa budeme venovať hlavnej časti príbehu, komplikácii, s ktorou mávajú začínajúci autori najväčšie problémy. M.Šolochov raz povedal, že rýchlosť je potrebná, ak chytáme blchy, ale nie vtedy, ak píšeme knihu. Takže dajte si načas, neponáhľajte sa a všetko si dobre premyslite.

 

     Komplikácia je totiž najnapínavejšia časť deja. V hlavnej časti príbehu musia byť dobre rozpracované zápletky, myšlienky, odkaz celej knihy. Musíte perfektne zvládnuť budovanie charakterov postáv, vymedziť vzťahy medzi nimi, tehlu po tehličke postaviť príbeh, aby bol silný nielen v základoch a rozvinúť všetky zápletky. A to je veľká drina, pretože do toho vstupujú dialógy, ktoré sú korením každého príbehu. Mali by ho posúvať dopredu, dynamizovať a približovať postavy, čo sa nie vždy každému podarí.

 

Budovanie príbehu

     Stará dobrá pravda skúsených profesionálov hovorí – „Nápad je najdôležitejší. Príbeh je najzložitejší. Kniha je najjednoduchšia.“ Ak proste odfláknete príbeh, odrazí sa to na finálnom diele. Môžete mať skvelý jazyk, dobré zápletky, zaujímavé postavy, ale zle vybudovaný príbeh to nezachráni. Ten je skrátka základ, alfa a omega celého diela. Musí byť pútavý, dramatický, hodnoverný, presný.

 

     Môžete sa rozhodnúť pre príbeh vertikálny alebo lineárny (typologizácia príbehu). Vo vertikálnom príbehu udávajú tempo postavy (napr. film Občan Kane). Ony aktívne ovplyvňujú udalosti, kontrolujú a ovládajú osud. Lineárny príbeh stavia zasa na príbehu ako to bolo v E.T. (snaha dostať sa domov). Postavy sú ovládané udalosťami a osudom, nie sú pánom svojho života a musia reagovať. Pri písaní samozrejme budete mať vždy mix postáv a deja, no vždy niektorý typ preváži a tým pádom treba dodržiavať dané pravidlá.

     Tiež si treba ujasniť, či zvolíme otvorený alebo uzavretý príbeh. Taký, kde vieme, o čo ide a poznáme hlavného vinníka (hlavnú zápornú postavu) alebo je to uzavretý príbeh a všetko sa dozvedáme postupne, ako plynie dej. „Väčšina súčasných filmov sú práve uzavreté príbehy, pretože diváci sa lepšie identifikujú s hlavnými hrdinami,“ dodáva M.Dočekalová v knihe Tvůrčí psaní.

 

Nikdy nezabúdajte na základnú poučku:

Príbeh je súhrn zápletiek a rozuzlení.

Každú zápletku – v ktorej vytvoríte konflikt, riešite ho akciou až po rozuzlenie – musíte uzavrieť. Musí to nejako dopadnúť, prípadne sa vo výnimočných prípadoch vrátite k tomu neskôr. No pozor, aby ste nezabudli zápletky uzavrieť, čo sa stáva nielen menej skúseným autorom, ale aj tým svetoznámym (nie je tajomstvo, že niektorí zabudli na určité zápletky, postavy či dokonca vraždy). V príbehu totiž musíte vytvoriť ilúziu reality a to nejde, ak niečo nedotiahnete a čitateľ sa stále pýta – no a čo sa s ním stalo? Ako to vyriešil? Prečo to zostalo visieť kdesi vo vzduchoprázdne?

 

Ilúzia reality

     Ilúzia reality je to najdôležitejšie, čo príbeh potrebuje. Pretože čitateľ vám verí od prvých slov a riadkov, vžije sa do príbehu, bojí sa o vašich hrdinov a prežíva radosť/plač/hnev/sklamanie s vašimi postavami. „V skutočnosti sú takmer všetky príbehy vymyslené, neuveriteľné, vašou úlohou je však zabezpečiť, aby im čitatelia verili. To je práca spisovateľa,“ upozorňuje M.Dočekalová.

     Ako teda dosiahnuť ilúziu reality? Prirodzene, existuje viacero spôsobov a metód. V prvom rade musí byť príbeh založený na hodnoverných detailoch a faktoch. Musia byť presné a overené. Ani fantasy sa nedá písať bez faktov a určitých znalostí. Autor si možno vybáji iný svet, ale ak v ňom veselo porušuje napríklad všetky fyzikálne, chemické, mechanické ai. zákony či pravidlá, ťažko presvedčí čitateľa, že je to možné.


     Na pomoc pri budovaní ilúzie reality si môžete vziať napríklad tzv. časový zámok. Do príbehu proste vložíte limitujúci časový faktor ako napríklad: sopka vybuchne už o pár hodín. Na pobrežie sa valí ničivé tsunami. Už zajtra sa konajú voľby. Lietadlo má palivo nanajvýš na hodinu letu a nemôže nikde pristáť...

     Dobrou a overenou radou je, že váš príbeh by sa mal odohrávať na čo najkratšom časovom úseku. Čitateľ sa tak lepšie prispôsobí, naladí a identifikuje s postavami, ich prežívaním. Ak je to teda možné, skráťte svoj príbeh z mesiaca na týždeň, či z roka na mesiac. Verte skúseným autorom!

 

Extrémy

     Literatúra je de facto skratka. Nedá sa opísať celý život a extrémy slúžia na urýchlenie cesty. Pomôžu napredovať bez zbytočného vysvetľovania. Extrémy priťahujú pozornosť a čitateľ sa lepšie stotožní s najlepším právnikom firmy ako s nejakou šedou myškou. Ľahšie si predstaví výnimočného lekára ako nejakého doktorka, ktorého prehliadajú aj vlastní pacienti. Extrémy a kontrasty dávajú vášmu dielu šťavu.

     Často môžete počuť, že najlepšie príbehy píše sám život. Nie je to celkom pravda. Často sú tie príbehy sivé, nezaujímavé alebo strašne bláznivé, že by vám ich čitatelia neuverili. Na papieri majú totiž inú silu a vyznenie ako keď ich zažijete alebo o nich počujete. Životom sa môžeme inšpirovať, vziať si nejaký príbeh, ale spisovateľ ho musí upraviť a prispôsobiť, aby po tom čitateľ skočil. Opísať životný príbeh tak ako sa stal, opísať realitu...to vyjde jednému z tisíc. Alebo ešte zriedkavejšie.

 

Ďalšie rady, ako vylepšiť váš príbeh:

  • Skúsení autori odporúčajú zasadiť do príbehu tri veľké prekvapenia (na koniec 1.dejstva, do stredu komplikácie a tesne pred klimaxom)
  • Obmedzte popisy a nahraďte ich obrazmi, situáciami, dialógmi. Píšte v obrazoch a scénach.
  • Využívajte neustálu gradáciu deja a nebojte sa meniť tzv. kapacitu postavy. Je to úžasný pomocník pre každého spisovateľa.
  • Sústreďte sa na dialógy, ktoré sú základným kameňom príbehu....ale často aj základným kameňom úrazu.

 

     Práve tieto aspekty príbehu si rozoberieme o týždeň v štvrtej časti minisérie „Ako napísať dobrý príbeh“.

 

Pozn: Táto časť TD MT čerpala najmä z knihy Tvůrčí psaní od Markéty Dočekalovej.

 


 



Komentáre

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: