IKARIKAR http://www.ikar.sk

Ty si tá najkrajšia melódia (Eva Teleková)5.5.2013
 

0
 počet hodnotení: 0
prečítané 21, Komentáre 1

 

 
 
 
 
 
 

TY SI TÁ NAKRAJŠIA MELÓDIA
alebo
Viete, že aj deti majú svoje práva na svete?
 
 
 
 
 
 
 
 

Bc.Eva Teleková Vo Veľkom Krtíši r. 2013
Anotácia.
A viete, že aj deti majú svoje práva? Valné zhromaždenie OSN prijalo Svetový kódex detských práv v roku 1989.
Práve jeho skrátenú verziu prinášam deťom aby si svoje práva mohli osvojiť formou hry- formou básničiek.
V jednej línii sa objavujú básničky z prírodnej ríše a na druhej strane venované právam detí a odpovediam na často kladené detské otázky, na ktoré často ani nenájdeme odpoveď.
Chcú spoznávať svet a keď zistia, že sú to úžasné bytosti, ktoré majú právo byť dieťaťom a v detskom svete sa počíta aj ich hlas môžu získať sebavedomie a toleranciu už v predškolskom veku.
Veď nejde len o prežitie alebo o to, že každé dieťa má právo na lásku a aby sa o nich niekto staral, deti potrebujú rozkvitať, snívať, rozprestieť krídla a odvahu lietať.
Kým sú malí, potrebujú ochranu od nás dospel...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

DARK6.5.2013
 

Evka, ak ti môžem poradiť, treba sa rozhodnúť. Tvoja zmeska má charakter ročníkovej práce, vidím, že si použila svoju vlastnú bakalársku, zároveň prednášky dospievajúcej mládeži namiesto výchovného koncertu, zároveň je zhrnutím známych informácií a napokon vlastne chce byť básničkami pre najmenších.
Odpoveď na otázku: Komu je kniha určená? sa zrejme nájsť nedá.
Rodič, chtiac zaobstarať potomkovi detské básničky, o takúto zmes záujem nebude mať, pre človeka bažiaceho po vedomostiach nebude zaujímavá, pretože ak sa bude chcieť dozvedieť o právach detí, nesiahne po detskej literatúre ale po knihe v oddelení odbornej literatúry. Toto dielo nespĺňa základné atribúty žiadneho zo žánrov.

V anotácii je laicky dokumentárne spísané to, čo snáď vie každý zhruba od pätnístich rokov, možno skôr, končí kľúčovými slovami - tie patria do bakalárskych, diplomových a podobných prác, do sprievodcov, na vyhľadávanie v googli, v tutoriáloch a pod., nie do literárne spracovaných diel.

V úvode je to isté len rozšírenejšie, nemôžem sa zbaviť pocitu, že odpísané aj z iných publikácií, venovaných tomuto problému.

No ani anotácia ani úvod neuvádza (a poslaním úvodu je uviesť) do toho, čo má nasledovať – ak som správne pochopila, nosníkom sú detské básničky. Alebo výpočet práv detí? Lebo cieľová skupina naozaj nie je jasná. Jedno vylučuje druhé – teória je určená dospelým, malé dieťa jej nemá šancu porozumieť, básničky sú zas len (ani to miestami nie) malým deťom. Tento traktát je teda v podstate nezaujímavý a nič nové neprinášajúci, je výpočtom znalostí z médií a kníh a planým poetizovaním.

Vo venovaní som sa dočítala o vďake vydavateľovi, že ju vydal. Teda je už vonku? Tak čo tu robí? Ak je to predbežné poďakovanie, tešíš sa zbytočne. Prepáč, ja som vo svojich vyjadrovaniach priama, nehrám sa na milosti plné vlievanie nádejí do niečoho, čo nemá šancu v takejto forme preraziť. Alebo si vieš predstaviť jedného človeka, ktorý ju nadšene bude držať v ruke, okrem tých, ktorým by si túto „zmesicu“ darovala, že by za ňu vyhodil prachy?

Dala si si s tým mnoho práce, chápem ťa, ťažko sa ti tieto riadky čítajú - len unikol ti základný moment, vyššie spomínaný: v každom diele má byť jasné zameranie, nehovoriac o tom, že má ísť o jeden žáner s upriamením sa na jednu záležitosť.
Tiež si nekúpiš kuchárku, v ktorej sa v anotácii dozvieš o požívaní lariev zo ságovníka zaostalých kmeňoch Kombaiov, v úvode sa dočítaš o ich podrobnejšom živote a ich využitia celého ságovníka s návodom na život v divočine a v hlavnej časti knihy nájdeš vegetariánske recepty. Majú síce čo do činenia so spomenutým kmeňom, veď je to primitívny africký kmeň a neživí sa výlučne mäsom, ale...
Podobnou zmeskou tvoje dielo naozaj je.

Ani básničky nespĺňajú základné teoretické požiadavky. Sú miestami zhlukom nezrozumiteľného narýchlo tvoreného balastu vymenúvaním slov bez zjavnej koncepcie. Takéto bohapusté „básničkovanie“ by som deťom rozhodne nekúpila. Je to skôr prostomyseľné filozofovanie, striedané s tým, čo sme sa dočítal i v anotácii a úvode.
Rytmus lieta ako splašený, rým nie je dôsledne dodržaný tam, kde sú náznaky voľby rýmu („strynku“ nie je možné spárovať s „rodinku“ – jedno je dvoj a druhé trojslabičné slovo).

Občas sa mihne nespisovné slovo, v používaní interpunkčných znamienok sú tiež zjavné medzery - ale aspoň to je odstrániteľné.

Teórie o tom, ako má vyzerať básnická tvorba, je v dnešnej dobe dosť, aj vpravo na tejto stránke sa dá nájsť pod „Užitočné linky“ knihy o písaní, keď už sa človek rozhodne písať a nechce sa stať iba grafomanom.
Básnická tvorba si zaslúži oveľa zodpovednejší prístup, detská rovnako, ba i viac, keď už prostredníctvom nej chceme deti učiť.
Ak by to už mali byť básničky, neviem si predstaviť, akej vekovej kategórii sú určené – každý detský vek má predsa svoj slovník, svoj vedomostný rozsah. Snáď podľa väčšiny použitých výrazov pre deti v predškolskom veku, no obávam sa, že niektorým slovám by neporozumeli. Také: mimikry, spoločnosť, dôstojnosť, zdravotná starostlivosť či 150 miliónov rokov, zemský povrch, kozmická loď, obeh Slnka okolo Zeme, kov, zemský stred... sú asi zrozumiteľné až pre deti na konci 1. stupňa ZŠ, lenže im zas nie sú určené ostatné pasáže, ktorým porozumeli ako trojročné.
Nedostatkov je dosť a dosť, s vymenúvaním či nebodaj vysvetľovaním časomerného prozodického systému ťa nebudem zaťažovať, ak budeš chcieť, nájdeš si potrebnú literatúru a dozvieš sa mnoho.
Ak už chceme nimi naozaj vychovávať, nemôžeme si vymýšľať, respektíve podať nesprávne informácie: pokiaľ ma pamäť neklame, Slnko nie je od Zeme vzdialené 150 miliónov rokov (to by sme ho pravdepodobne nevideli), ale 150 miliónov kilometrov, a to je veľký rozdiel - v svetelných rokoch je to niečo medzi 8 a 9.

Číslovanie haj-buj: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 13., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 14.

Básne sú zväčša chaotické, tematicky nezrozumiteľné. Príklad:
Lienka. (stručný chronologický výpis)
Maľovala si bodky, nechcelo sa jej spať, tancovala, hrala sa s včielkou, počítali. Aj deti sa môžu hrávať, no zlej spoločnosti vyhýbať, ani sa biť ani týrať, akú hru máš najradšej? Nakresli, zahraj divadlo. Lienka na výlete, počítala maľovala, dobrú noc. Pohraj sa, šanti (už sme raz čítali, nie?) máš aj povinnosti, až keď si porobíš venuj sa hrám. Nedali sme predtým dobrú noc?

Alebo: slniečko sa Viktorkou rado hráva, levíčaťu volá sláva, aj s jeho mamou, tato, poď sa poihrať, pracuje on tvrdo a hrdo stavia domček. Pomôžem ti rád (kto? levíča, levica, Viktorka, slniečko?), keď sa so mnou poihráš, peknú pieseň zaspievaj (kto?) pomáhaj mi, deti ťažko nepracujú, keď vyrastú, nemôže im práca ublížiť, pomôž mamke upratať, aj levica bude rada, ak jej tigríča pomôže (ak ho, ovšem, nezožerie, šelmy s obľubou pojedajú iné mláďatá, samce leva neraz i svoje)
– To je strieľanie od boku. Básne sú jeden chaos bez hlavnej myšlienky a pekného skladania slovíčok, vinie sa nimi viac motívov a nie je zrejmé, ktorý je hlavný a čo sa chcelo pokusom (básne to nie sú, prepáč) povedať.

Nezavádzať: v stati o levovi sú nesprávne priradené tri vlastnosti: múdrosť, autoritatívnosť a cieľavedomosť. Sú vlastné len človeku, zvieraťu v žiadnom prípade. A „dobrý“ lev sa myslí v akej súvislosti? Keďže slovo dobrý nesie so sebou mravné normy človeka, tak neviem, čo sa tým chcelo povedať. Ako naučím deti premýšľať, keď im podsypem takého nepravdivosti?


A napokon: nielen vlastné písanie si treba niekoľkokrát po sebe prečítať a skontrolovať, ale aj celý text po vložení na stránku - máš ho niekoľkokrát za sebou.

Zhrniem: ujasniť si, komu je vlastne dielo určené, jazyk akej vekovej kategórie sa zvolí, nezabudnúť overovať si spisovnosť volených pojmov, prečítať teóriu tvorby jednotlivých žánrov (ak zvíťazí poézia tak teóriu poetickej tvorby, ak dokument, tak dokumentárnej a pod.), kontrolovať po sebe neustále.
A hlavne mať koncept.

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

Eva Teleková

O mne

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: