IKARIKAR http://www.ikar.sk

Úsmevné, kratšie i dlhšie básničky (tajnička)23.1.2012
 

4
 počet hodnotení: 5
prečítané 327, Komentáre 3

 
Prvé tri básne: O psíkovi, Snehuliačik, Zatúlaná mačička
O psíkovi
  
Spoza dvierok psíček havká,
vykúka mu biela hlávka.
Veľké očká, krivé uško,
čierny noštek, sivé bruško.
Behá, šteká od radosti,
s láskou víta všetkých hostí.

Ňufáčikom hľadá kosti,
na chrumkavých rád sa hostí.
Pod zúbok si veľkú pýta,
vrtí chvostom. – Kde je skrytá? –
Pekne podať labku vie,
deťom pri hrách rozumie.

Keď sa skryjú za stromy,
raz-dva drobce dohoní.
Na lúke je miesta dosť,
šantia, skáču pre radosť.
Za láskavosť, slovko vľúdne
odvďačiť sa nezabudne.

Keď nastane tmavá nôcka,
jasný mesiac naňho počká.
Odoženie čierne chmáry,
na chodníček z výšky žiari.
Nestratí sa psíček,...
hodnotiť:
hodnotiť
12345

 


Komentáre

DARK25.7.2012
 

O psíkovi
celé dvojveršie:
Ukáže mu cestu k búde
a v nej psíček spinká v kľude
- je trošku nelogické. Vyznieva, ako keby v čase, keď mu k nej ukáže cestu, v nej už spal psík. Preto by som navrhla:
Ukáže mu cestu k búde
nech v nej psíček spinká v kľude.
Ibaže je tam nespisovný bohemizmus – kľud, a preto bude treba prerobiť inak, napr.:
Keď nastane tmavá nôcka,
jasný mesiac naňho počká,
cestu k búde ukáže,
nech v nej psík spí pokojne.


Snehuliačik:
- 3. osoba od stenať = stená
- miesto – nemôže nahradiť „namiesto“, má iný význam
- kolo – detto, „okolo“
- hrniec prederavý = nespisovné
- malá nelogickosť: ak mu vejú z pliec, tak súčasne nemôžu byť omotané okolo hlavy. Štvorveršie od „Miesto“ po „prederavý“ radšej celé prepracovať

- štvorveršie „A cukríky... premeny“ sa vymyká z predošle zvoleného rýmovania. Ak by sa v texte pravidelnejšie striedali verše, napr.:
A/A, A/A, A/B/A/B,
A/A, A/A, A/B/A/B,
A/A, A/A, A/B/A/B,
a jednotlivé celky by boli oddelené, tak by rýmovanie bolo v poriadku. Keďže je zmienené štvorveršie jediné, ruší kompozíciu.

- Lepšie oddeliť priamu reč, ku koncu jej označenie celkom chýba.
Príklad:
„Ako strávim sviatky zimné?
Nikto blízky nie je pri mne.“
Alebo
- Ako strávim sviatky zimné?
Nikto blízky nie je pri mne. –
= Na tomto lepšie vidno, kde priama reč končí, inak to tiež dosť pletie čitateľa, mysliac, že reč pokračuje a ono to tak nie je.

- „sťa“ je archaizmus, v modernej poézii sa používa výnimočne, ak básnik nechce vyjadriť celok archaicky a hodí sa do textu, no nie vtedy, ak pasuje do počtu slabík vo verši (dve mašličky žltučké ako kvietky na lúčke)

Až na tie drobnosti sa básničky čítajú plynulo, sú milé, ľahko zapamätateľné, cítiť, že sú určené malým deťom a v tom zmysle neobsahujú pojmy, ktorým by najmenšie deti nerozumeli.
Vidno, že sa básničky prepracovávali, rytmus je oveľa plynulejší, rýmy sa striedajú tak, ako majú (až na pár výnimiek:)).

Tajana29.1.2012
 

Keď si pri nejakom texte viem predstaviť, že mi na kolenách sedí dieťa a ja mu čítam, viem, že sa mi páči. A pri týchto básničkách som mala omnoho príjemnejší pocit, ako pri niektorých detských knihách v kníhkupectve. Je to milé a zrozumiteľné. Len tak ďalej:-)

tajnička29.1.2012
 

Ďakujem za váš komentár, veľmi ma potešil.
Ja deti nemám, takže ich názor na tie moje básničky nepoznám, preto som ich vložila na túto stránku, kde sa môžu k nim vyjadriť aspoň dospelí.

Upozornenie správcu

Napíšte text v rámiku do poľa pod ním. V prípade, že nebude správne vyplnený mail_to_by_send

sec



Návštevník

 

Profil autora

tajnička

O mne

Rada by som na tejto stránke Mám talent uviedla zopár svojich básničiek určených pre deti, ktoré píšem len pre svoje potešenie a možno sa nájde niekto, komu sa budú páčiť a vyjadrí svoj úprimný názor na ne.

 

Všetky moje diela


 

Projekt

mediálne
podporujú: