IKARIKAR http://www.ikar.sk

Víťaz Literárnej ceny Mám talent 2011
 

     Do finále Literárnej ceny MT postúpili tento rok štyri dámy. O ich rukopisoch zviedli búrlivú diskusiu šiesti porotcovia, ktorí vyberali absolútneho víťaza. Ten získa finančnú prémiu 5000€, autorskú zmluvu a následný podiel na predaji. A prirodzene, prestíž, vystúpenia v médiách, promo... Kto sa teda stal víťazom za rok 2011?

 

     Žiaľ, nikto.

     Porotcovia sa zhodli, že tento rok neudelia najvyššie ocenenie nikomu. Minuloročná víťazka Katarína Tholtová (Nočné motýle) nastavila latku vysoko a z tohtoročných adeptov sa ju nepodarilo prekonať nikomu.

 

Do finále sa dostali štyri autorky:

Elena Eleková – Život pri živote
Emily Olívia Goddy – Grafikon
Michaela Ella Hajduková – Siete z času
Sonia Rabuteau – Králici, anjeli a motýlici

 

     Porotcovia sa napokon zhodli, že udelia Prémiu Literárnej ceny MT honorovanú sumou 3000€, autorskou zmluvou a následným podielom na predaji.
 

Prémiu LC MT za rok 2011 získava

ELENA ELEKOVÁ za knihu Život pri živote.

 

 

     Život pri živote je príbeh psychologičky Magdy, ktorá pracuje na lôžkovom oddelení psychiatrie, kde sa stretáva s najrôznejšími ľudskými osudmi. Na jednej strane sa snaží držať predsavzatia pomáhať duševne chorým pacientom, narkomanom či alkoholikom. Na strane druhej ju ubíja mašinéria každodennosti a najmä silná túžba po vlastnom dieťati.

     Magda je neustále konfrontovaná s mnohými otázkami o životných hodnotách a prioritách ako šťastie, úspech alebo len obyčajná spokojnosť. Novelu obohacujú ďalšie zaujímavé postavy ako Inga, ktorú zradí a opustí manžel; rozvedená Agáta, ktorá si vzťah nahrádza prepchávaním sa sladkosťami; Beáta, ktorá trpí nenaplneným vzťahom s povrchným Markom; či výstredná, no sympatická doktorka Judita bojujúca s rutinou i slizkým primárom.

     Pútavý príbeh Život pri živote navyše zamotá plánované zrušenie psychiatrického oddelenia...

 

     Porotcovia ocenili kultivovane napísaný rukopis, ktorý svedčí o autorkinej zrelosti, štylistickej zručnosti, talente a skúsenosti s prozaickým textom. Dokáže zaujímavo rozprávať o jemnostiach života, vzťahov, komunikácie, o napĺňaní túžob a ambícií.

     Autorka dokázala odhaliť vesmír v ženskom vnútri. Zložito štrukturovaný svet, ktorý má čo povedať iným ženám... no odhaľuje ho aj mužom, ak majú vôbec chuť a záujem doň nazrieť.

     Jej dielo sa nehrá na literatúru s veľkým L, no prináša vierohodný a poctivo spracovaný príbeh, ktorý neuráža vkus čitateľa. Dojme osudmi starých a chorých ľudí, výborne sa zhostila témy syndróm vyhorenia (excelentným príkladom je kňaz Imro). Vierohodne vykreslila prostredie psychiatrie a čitateľ má chuť uveriť všetkému, o čom číta.

     Ambíciou textu pritom nie je kradnúť ideály, či cynicky nivelizovať humanistický akcent aktérov príslušných medicínskych odborov. Život pri živote prekračuje hranicu banálneho konštatovania. Príbeh je vystavaný s triezvou a nie veľmi emotívnou vecnosťou, čo nepochybne naznačuje veľký potenciál autorky.

     Rukopis napriek istej deziluzívnosti ponúka špecifický a pre čitateľa pútavý mix dojímavých (a pritom nie prvoplánovo patetických) príbehov a príbežtekov. Autorka vytvorila pestré panoptikum, ktoré čitateľa svojím nábojom rozhodne vtiahne.

     Autorka má príjemne čítavý štýl a je na vysokej jazykovej úrovni. Vynikajúco vystavené dialógy (malé odporúčanie porotcov – menej je však niekedy viac).

     Hlavná hrdinka Magda zaznamenala počas príbehu zreteľný vývoj (na konci je iná ako bola na začiatku), na čo mnohí začínajúci autori zabúdajú.

 


Prečo „len“ Prémia LC MT?

     Próze Život pri živote chýba výraznejšia dejovosť, dramatickosť a napätie. Možno ide viac o otázku vkusu ako o remeselnú výhradu, no príbehu chýba väčší počet zaujímavých zápletiek, viac zvratov a posunov smerom, ktorý by čitateľ nečakal.

     Chvíľami akoby chcela autorka iba zaznamenať svoju osobnú skúsenosť a bála sa do jednotlivých postáv investovať niečo, čo by ju presiahlo. Niektoré postavy mnohé naznačujú, ale máločo dotiahnu do skutku, ktorý by ich v románe väčšmi zviditeľnil.

     Autorka by mala obmedziť nadužívanie cudzích slov na nevhodných miestach či v nevhodných pasážach. Porotcovia odporúčajú vyhýbať sa prílišnému používaniu prídavných mien a prísloviek (najmä v uvádzacích vetách ako „Vravela si, že pôjdeš ku gynekológovi,“ pokúsil sa byť vecný. Alebo „Mám nakrájať cibuľu?“ opýtala sa jej Magda po chvíli neutrálne.)

 

 


Návštevník

 

Autor

 
Spýtajte sa
 

Literárny stĺpček

 

Užitočné linky

 
 

Autori

 
 

Hodnotenie vydavateľstva

 

 

Projekt

mediálne
podporujú: